[Ccd-CR] FITS

soldan soldan at obs....ch
Wed Oct 18 08:42:02 CEST 2000

FITS ma opravdu siroky zaber, to je mi jasne. Navic pochazi z dob
dernych stitku z cehoz vyplyva napr. nepochopitelny pozadavek
na delku hlavicky, omezeni delky klicovych slov, a jak pises napr.
ulozeni dat.

FITS neumi ulozit data ve formatu 16bit unsigned int! To muze zpusobovat
problemy se ctenim. Data se napr. daji ulozit v 8bit unsigned int,
16, 32 bit signed int , 32 a 64 bit floating points.
16 a 32 bit signed int hodnoty se ukladaji v tzv. druhem doplnku cisla,
twos-complement signed binary integer. Cisla se ukladaji v tzv.
big-endian modu,
nejvyznamejsi byte jako prvni, tj. presne naopak nez to delaji procesory
Intel.

Vypada to slozite, ale v praxi je to trivialni:
Kdyz se teda chteji ulozit 16-ti bitova unsigned CCD data , tj. hodnoty
0-65535, musi se napr. nastavit klicova slova BZERO = 32768.0 a BSCALE =
1.0.
Hodnoty techto klicovych slov jsou urceny k mapovani 16bit unsigned int
CCD hodnot do
16 bit signed integers <-32768; +32767> a zpet.

Cteme-li tedy FITS, pak skutecna hodnota ccd pixelu je:
ccdHodnota = BSCALE x fitsHodnota + BZERO,
kde fitsHodnota je z intervalu <-32768; +32767>

Kdyz zapisujeme do FITS, pak zapisujeme nasledujici fitsHodnotu:
fitsHodnota = ccdHodnota - BZERO;
kde ccdHodnota je z intevalu <0; 65535>

Pozor dale na prevraceni bytu pri ukladani do FITS!
Co se tyka klicovych slov, tak EXPOSURE by mela byt v sekundach.
Na ostatni jsem se nedival.
js