[Ccd-CR] FITS

Lenka Sarounova lenka at asu....cz
Tue Oct 17 16:37:23 CEST 2000

> FITS je stale vice a vice standardem pro vymenu dat mezi astronomy.
> Stale se rozsiruje a podporuje nove 'extensions'. Krome standartni
> hlavicky a dat nyni muze obsahovat i textove a binarni tabulky,
> skupiny dat (groups), kompresi, praci se vzdalenymi soubory ftp, Http,
> podpora IRAF formatu,  atd. atd.

To je sice moc hezke, ale normalni zacinajici pozorovatel potrebuje
zpracovat snimky porizene treba v nejakem neprilis standardnim FITS (divna
klicova slova, neuplna hlavicka) pomoci nejakeho levneho nebo free
programu, ktery ma zrovna k dispozici, v operacnim systemu, ktery ma k
dispozici. Ta obrovska sire moznosti FITS prave muze branit tomu, aby tyto
stare programky nekterym snimkum rozumely. Tady je rozsireny na prohlizeni
a zakladni manipulace se snimky program CCDOPS, a tak se ta nestandardni
konverze to STx muze hodit.

Nejde o snahu zavest novy standard, ale poradit si co nejrychleji a
zadarmo s tim, co mame k dispozici. Snazim se vytvorit jednoduche
programove spojeni mezi tim, co pouzivame u nas a tim, co zadarmo
poskytuji Francouzi, i oni o to stoji. Nejdriv jsem si myslela, ze bychom
mohli vsichni prevadet sve snimky na nejaky jednotny, opravdu standardni
FITS, ale kdyz jsem zacala zkoumat, jak by takovy FITS mel vypadat, dosla
jsem k zaveru, ze to neni jasne a ze by stejne nebylo mozne takove snimky
zpracovavat programy, ktere ted mame k dispozici. Takze zatim nezbyva nez
bastlit, umet prevadet do formatu, ktere budou nase navzajem
nekompatibilni programky umet cist. Casem uvidime, jestli se podari
sjednotit na necem, aby to slo bez tech konverzi.

Zatim jsem nasla rozdily treba v tomto:
expozicni doba - EXPOSURE, EXPTIME (nekteri maji sekundy, nekteri minuty)
zacatek expozice - UT, TIME-OBS UT-START
i jine mene zajimave
Nektere maji hodnoty na snimcich 0-65535, nektere asi +-32767

Lenka