nebe počmárané stopami za letadly

Mám jeden dotaz. Již velice dlouhou dobu pozoruji na obloze široké "čáry" po průletu letadel. Protože jsem už starší a jsem stále doma, tak se o tom snažím něco o tom najít na internetu. Je tam ale hodně článků napsaných buďto v cizím jazyce anebo vědecky. Přiznám se, že nerozumím ani jednomu. Jenom vidím,že lidé jako já, jsou z toho dost znechucení a vystrašení. Porozuměl jsem tomu, že to obsahuje barium a hodně hliníku.

A že je to v podstatě jedovaté a proto je tím zasaženo na zemi všechno
nutné na zemi. Moje otázka na Vás zní-proč se toto uskutečňuje a co to
opravdu obsahuje.

Vážený pane Beneši, omlouvám se za velmi opožděnou odpověď. Už jsem k tomu cosi psal, ale až teď jsem to po dlouhém hledání našel a zveřejnil, je to dopis "kondenzační stopy" z 1. února 2010: http://amper.ped.muni.cz/jenik/letters/public/msg00324.html

Obloha je stále více počmáraná stopami od vysoko letících tryskových letadel jen proto, že těch letadel létá víc a víc. Že by někdo ty stopy vytvářel záměrně, to je naprostý nesmysl.

Důkladné informace k tomu česky asi sepsané nejsou (nehledal jsem, nabídnou můžu jen ten dopis uvedený výše), anglicky viz např. heslo na wikipedii, http://en.wikipedia.org/wiki/Chemtrail_conspiracy_theory (na české o tom je heslo také, ale je napsáno velmi špatně, rozhodně text neberte vážně, pravděpodobně se na jeho tvorbě podíleli nějací zmatenci). Naopak, existují snahy tvorbu a trvanlivost kondenzačních stop potlačit, protože ty stopy, pokud se promění v trvanlivé cirry (česky řasy), mají velký oteplující vliv, zejména v noci.

Čerstvá vědecká práce, která o tom pojednává, je shrnuta ve článku http://climateprogress.org/2011/03/30/nature-aircraft-contrails-climate-warming-carbon-dioxide/ (tam najdete i sérii snímků, jak se od dopoledne do večera z čerstvých stop nad Severním mořem staly docela husté cirry nad Anglií) a přímý odkaz na ni je
  Global radiative forcing from contrail cirrus,
http://www.nature.com/nclimate/journal/v1/n1/full/nclimate1068.html#/

s pozdravem
J. Hollan

PS.
Šíření naprostých nesmyslů se stalo v době internetu zvláště snadné. Pro osoby, které různé, jen legrační nebo i velmi škodlivé nesmysly šíří nebo jsou jimi posedlí, existuje přiléhavé označení zatím asi jen anglické:
                                cranks
 -- viz opět wikipedii,
http://en.wikipedia.org/wiki/Crank_%28person%29

Jinak, já se na nebe taky často sám dívám, nejen jako hvězdář, ale i jako někdejší pozorovatel počasí (rok jsem dělal vojenského meteorologa na letišti ve Kbelích). Desítky let jsem po denním i večerním nebi provázel veřejnost na brněnské hvězdárně, dokud existovala. O proměnách nebeské krajiny jsem napsal kdysi článek pro časopis Veronica: Krajina nad námi, http://amper.ped.muni.cz/noc/vyber_textu/kraj_neb.pdf

RNDr. Jan Hollan, Ph.D.
pracovník CzechGlobe,
Centra pro výzkum globální změny AV ČR, v.v.i.              606 073 562

                                  domů:
Lipová 19, 602 00 Brno                                    5 43 23 90 96

               spolupracovník Ekologického institutu Veronica
Panská 9, 602 00 Brno                                   www.veronica.cz

e-mail: hollan@ped....cz             http://amper.ped.muni.cz/jhollan