Re: energy payback

Karle, tohle jsem našel v neodeslané poště, tak nevím, jestli jsem tehdá odpověděl, asi ne, už to teď po sobě nečtu. Zřejmě to čekalo na ty odkazy, nemám ale teď na ně čas, už si nepamatuju, co jsem k tomu tehdy hledal či dokonce nalezl.

  ahoj j

Ahoj Jeniku,

diky, z redakce MFD nam odpovedeli, ze dostavaji velke mnozstvi nevyzadanych
prispevku a nemuzou zarucit otisteni nasi reakce. Tak jsme aspon napsali
sefredaktorovi, at do vyzadanych prispevku nepisou nesmysly.

Jeste me napadla jedna vec. Nemas vstupni data pro podobny graf u vymeny
oken?

Nemám. Na rozdíl od produkce základních materiálů (beton, cihly, EPS, vlny) je to u nich složitější, zatím jsem si takových údajů nikde nevšiml. Ona ale materiálově náročná nejsou, takže při dokonalé aplikaci (umístění do izolační vrstvy, která překrývá rámy) by to mělo vycházet taky dobře. Jenže: dokonalá aplikace není obvyklá a navíc instalování běžných mizerných oken s dvojskly je podstatnou bariérou pro následné použití slušných oken pasivního standardu. Případně i pro následné vnější zaizolování dobře navazující na okna (to by se musela dávat aspoň do roviny s původní fasádou, když už ne před ni). Běžnou náhradou kastlových oken jednoduchými, byť s dvojskly, vzniká hrozný tepelný most kolem nich (nemusel by, kdyby se vnější ostění spolu s rámem okna překrylo klínem z pěny nebo vaty, nějak povrchově upravené).

Jiná věc je utěsnit ta kastlová a dát do jejich vnějších křídel nejlepší dvojskla. To musí vyjít energeticky zcela skvěle. S rezervou to jde počítat jen dle nákladů (mimo práci se samotnými okny), tj. jakoby peníze za dvojskla byly peníze za teplo potřebné (např. v uhelných elektrárnách) pro jejich výrobu. Do značné míry to tak je, zbytek jsou mzdy a další poplatky.

Nějaké počítání snížení úniku tepla je komplikované i tím, že ty původní úniky netěsnostmi jsou obecně neznámé. Jak velké kde jsou, by mohlo naznačit leda měření teploty a relativní vlhkosti vzduchu v interiéru za velkých mrazů. V posudcích je snadné je nadsadit, aby se výměna oken zdála úžasně výhodná.

Diky, mej se hezky.                      Karel