Re: perseidy dalekohledem

To: <e-mail@hvezdarna...>
Sent: Tuesday, June 22, 2010 11:07 PM

Dobry den

Je mi 15 let a letos bych chtel pozorovat poprvy perseidy s dalekohledem,ale nejsem si jistej dalekohledem...tk jestli byste mi mohli nejaky doporucit + nejake tipy pro pozorovani.... Mel bych v planu jet nekam za brno a kolem 12. srpna pozorovat perseidy....proto uvitam kazdou radu, kterou muzete zacinajicimu pozorovateli dat .

Dekuji za odpoved

Milý mladý kolego,

naše paní sekretářka četla až nyní po několika týdnech poštu a přeposlala mi dotazy související s astronomií a pohledy na nebe.

Na meteory se daleko příjemněji hledí bez dalekohledů -- skrze dalekohledy s co nejmenším zvětšením a co největším zorným polem to sice může být velmi přínosné, ale využít taková data není vůbec jednoduché. Já jsem se tomu sice pod vedením Dr. Znojila v sedmdesátých a osmdesátých letech věnoval, ale dnes se tomu myslím na světě nevěnuje v relevantní míře už nikdo. Na získání použitelných výsledků je totiž potřeba opravdu hodně dat.

Dalekohledy mají významné výhody jen dvě: je možné sledovat meteory slabší a je možné mnohem přesněji zjišťovat polohu radiantů meteorických rojů, ev. i velmi spolehlivě pouhou existenci rojů. V případě pozorování téže oblasti mezosféry z více než jedné stanice je také možné dospět ke trajektoriím meteorů (tj. radiantům i výškám každého z nich). Můj osobní odhad je, že už takový výzkum nikdy nikdo dělat nebude, poslední pokusy jsou z devadesátých let. I tak slabé meteory se dnes sledují elektronickými kamerami.

Smysl zato má pozorovat bez dalekohledu, tak lze publikovatelné údaje získat velmi rychle (zveřejnit je už druhý den...). Nějaké pokyny k tomu najdete na stránce http://smph.astro.cz, pěkné by mohlo být účastnit se soustředění pod vedením Pavla Habudy, viz http://www.astrovm.cz/cz/odborna-cinnost/meziplanetarni-hmota/meteoricke-roje/expedice-lepex-2010.html

Kdyby pozorování nemělo být jen pro vaše vlastní potěšení (ač to je i pro nejaktivnější pozorovatele meteorů asi to hlavní), pak by mělo trvat více dní, tak lze získat údaje naznačující změny v hustotě toku Perseid do zemského ovzduší. Podobné výsledky z celého světa pak lze umístit na
http://www.imo.net -- však se tam také podívejte.

Leží-li člověk a sleduje meteory, může být pro odpočinek pěkné pohlédnout o přestávkách na nebe i dalekohledem, k tomu se hodí dvojitý 7x50 nebo 10x50, čili tzv. triedr. Jen vědět, kam hledět... (v tom může pomoci Návod na použití vesmíru, můžu vám jeden na hvězdárně dát, vždy v červenci pondělí, středu a pátek od devíti do jedenácti, když je zde zdarma veřejné pozorování večerního nebe). Stejný dalekohled je šikovný i k prohlížení ev. déletrvajících stop meteorů.

s pozdravem
 J. Hollan
RNDr. Jan Hollan, Ph.D.
              Hvězdárna a planetárium Mikuláše Koperníka v Brně
Kraví hora 2, CZ - 616 00 Brno                               5 41 32 12 87

                                  domů:
Lipová 19, 602 00 Brno                                       5 43 23 90 96

               spolupracovník Ekologického institutu Veronica
Panská 9, 602 00 Brno                                      www.veronica.cz

e-mail: hollan@ped....cz             http://astro.sci.muni.cz/pub/hollan
Hvězdárna a planetárium M. Koperníka v Brně, příspěvková organizace
Kraví hora 2, 616 00 Brno
telefon +420 541 321 287
fax +420 541 233 389
http://www.hvezdarna.cz
--
IČO: 00101443

Příspěvková organizace je zapsána v obchodním rejstříku vedeném u Krajského soudu v Brně v oddílu Pr, vložce číslo 17.

Hvězdárna a planetárium Mikuláše Koperníka v Brně, p. o. je příspěvkovou organizací zřízenou statutárním městem Brnem.