Jak dlouho bude trvat interglacial

Pane doktore,

,,našel jsem na stole`` sobotní přílohu MF a v ní i Váš pěkný článek.
Tak jsem si říkal, že by Vás mohlo zajímat, jaké jsou fyzikálně vzato ty
perspektivy nového zalednění. Já k tomu kdysi cosi napsal, jen abych se
v tom zorientoval, vyrobil jsem i anglickou verzi, která doznala užitku
tím, že je na ni odkaz ze stránky
          NOAA Paleoclimatology Program - Orbital Variations and
          Milankovitch Theory

Možná jsem to tehdy přehnal s předpokladem, že jen hluboká letní insolační
minima mohou vést k zalednění. Měl jsem tehdy data jen ze dvou posledních
glaciálů, ve skutečnosti mohou zjevně stačit v přírodní atmosféře minima
mělčí.

To současné ale jen s hodně přitaženými vlasy (a samozřejmě jen v
atmosféře bez spousty fosilního uhlíku). Nějaké aspoň o chlup hlubší
minimum pro vysoké severní šířky nastane až za 60 ka, ne za 20. Ale i to
je velmi mělké.

Jak ukazuje David Archer v odkazu 10 z níže uvedeného článku, i hodně
optimistické scénáře emisí uhlíku ze sedimentů připouštějí nebližší
glaciál až pro to hlubší minimum za 130 ka. Můj tehdejší odhad, že glaciál
má slušnou šanci až za 0,6 Ma zůstává zachován, i když s jiným argumentem:
ne, že by tak hluboké minimum vyžadovaly cykly přirozené, ale dost možná
by bylo nutné při antropogenně zvýšených hladinách.

zdraví
 jeník hollan