didaktické pomůcky

Milé kolegyně, milí kolegové,

jak jsem již zmínil na d-schůzi, byl bych moc rád, kdybyste si přečetli mé starší texty, které jsem napsal nebo na nichž jsem se podílel ve snaze, abych ostatním usnadnil cestu k poznání vesmíru. A také jim nabídl terminologii a rady, jak o vesmíru a nebi mluvit -- v souladu s přirozeným jazykem, ale přesto vědecky přesně a didakticky správně. Obému jsem se sám učil obtížněji a mnoho let -- samozřejmě, učím se dál.

Když ty texty vznikaly, všichni ti, kteří vedou večerní pořady na naší hvězdárně, je vždy dostali i vytištěné. Snad si je i přečetli. Řada mých doporučení se pak dostala do kursu astronomie Zdeňka Pokorného, ale i ten je už bohužel minulostí.

Kromě toho nejdelšího jsou všechny texty, na něž jsem si vzpomněl, na Síti, viz níže. Kromě toho jsou také vytištěné na stole v klubovně, jeden z nich i k rozebírání (a další taky, když přitom řeknete, abych je vytiskl znova).

váš
 jeník h

Co je obloha a co zas hvězdné nebe? (1993)
 http://astro.sci.muni.cz/pub/hollan/a_papers/oblnebe/oblnebe.pdf

Báječný svět hvězd (1996)
-- pdf verze neexistuje, ale přimlouval bych se za její vytvoření, vzhledem k tomu, že náklad je dávno rozebraný a kusů na půjčování mám nemnoho; kromě toho by se tak k celku dostali i ti, co k nám na hvězdárnu nechodí. Pasáže z této knihy lze nalézt i v textech dřívějších a pozdějších, ale pro ty, kteří by se chtěli či měli stát znalci nočního nebe, za tuto brožuru dosud asi není plnohodnotná náhrada (alespoň o takové nevím).

Rady začínajícím pozorovatelům
 (poslední verze je z roku 1997)
  -- ty nejzákladnější praktické pokyny jsou i zde
 http://astro.sci.muni.cz/pub/hollan/a_papers/rady/rady.pdf

Úskalí didaktiky astronomie
 (z roku 1998, aktualizován 2009 kvůli definici planet):
 http://astro.sci.muni.cz/pub/hollan/a_papers/uskali/uskali.pdf

Veličiny a jednotky v astronomii, zvláště v astronomické fotometrii (1999)
 http://astro.sci.muni.cz/pub/hollan/a_papers/si_fot/si_fot.pdf

Proxima není řecké písmeno (2000)
 http://astro.sci.muni.cz/pub/hollan/a_papers/clanky/prox_ner.htm

Veřejné pozorování Slunce
 (1996, drobné editace 2001 a 2007)
 http://astro.sci.muni.cz/pub/hollan/a_papers/scenare/slunceA3.pdf

Nakonec ještě jeden zdroj -- nikoliv didaktický výklad, ale pobídka
k vlastní činnosti, věřím, že poučné (dokonce si to asi můžete na pajdáku zapsat a získat nějaký ten kredit, jste-li z MU):

zadání předmětu Fyzikální pozorování (2001)
 http://astro.sci.muni.cz/pub/hollan/a_papers/vyuka/fyz_poz/