Re: CO2 z nakladni dopravy?

pokud se kouknu na závislost emisí a spotřeby, která se uvádí v reklamách na auta, tak to odpovídá cca 2,7kg CO2 na litr nafty a 2,4 kg CO2 na benzín. jestli jsem to pochopil, tak náročnost procesy spojené s těžbou a zpracováním, dopravou a prodejem ropy představují skoro o polovinu více emisí? to se dá někde zjistit?

ta hodnota, co jsem si spočítal já, s touhle sedí: já to počítal na kilo, ne na litr. Hustota nafty je tak asi 0,85. Takže by to na kilo nafty bylo 2,7/0,85 = 3,2, a já k tomu připočítal zhruba pětinu navíc, tj. 0,6 kila. Tu pětinu jsem našel někde včera jen jako obrázek, teď jsem to dohledal v historii browseru:

   EarthTrends: Feature - Car Companies and Climate Change: Measuring the
          Carbon Intensity of Sales and Profits
          A free online database that focuses on issues of sustainable
          development and the environment. This site draws statistical,
          graphic, and analytical information from over 40
          internationally recognized data sources. Detailed documentation
          is provided for serious research.

     http://earthtrends.wri.org/features/view_feature.php?theme=5&fid=53

Jinde jsem našel číslo, že energetická účinnost nafty je 0,83. A nakonec
 tabulka
http://www.biomassenergycentre.org.uk/portal/page?_pageid=75,163182&_dad=portal&_schema=PORTAL

dává ten faktor pro diesel 1,2 (když se to vydělí).

GEMIS (City Plan) uvadi 30 g CO2ekv na 1 kWh energie v nafte. Já to ale
neprepoctu tak jako Jenik.

To musí být řádová chyba. Litr nafty má tak deset kilowatthodin, na jednu teda připadá když tak tři sta gramů CO2.

Jeste bych se optal, jak se vlastne vyrabi CO2 do mineralek, Dobrych vod
apod. Pokud je ta mineralka perliva, vezes CO2 i v bublinkach :-))

asi se kvuli tomu fosilni paliva zvlast nepali... Toho plynu je tam jen par gramu.

no, kamion žere řekněme dvacet kilo nafty na sto kilometrů, a kilo nafty
je 44/14 kg CO2 kdyby to byly nekonečně dlouhé řetezce, to skoro jsou.
Ale k tomu se dost CO2 vytvoří, než se ze sedimentů dostane nafta do
nádrže, uvádí se tak pětina navíc. Takže asi 3.8 kg/kg aneb skoro 0.8
kg/km.

Jak jsem koukal na http://en.wikipedia.org/wiki/Diesel (v Chemical composition), je tam toho vodíku fakt akorát dvojnásobek C. Spálením se jen vymění za kyslík a molekula se rozdrobí.

Bral bych to jako 400 km, emise teda asi 300 kg, na lahev to bude tak
děleno deseti tisíci, takže 30 g. Jedna lahev denně, to je pak 10 kg na
rok. Proti třinácti tunám je to poměrně zanedbatelné.

Doprava zřejmě bude, i díky tomu, že PETky jsou lehké, dělat jen malý
přídavek k emisím z výroby lahví. Pro ty jsem našel údaje od sta gramů do čtvrt kila ekvivalentu CO2 na lahev,

http://www.gpimail.org/news/2008/apr/mail.htm
http://www.witts.org/Eva_acc/env_account_19_jun08/wista_eva_aac_casestudy.htm

ahoj, jenik