Re: CO2 z nakladni dopravy?

"kolik CO2 (litrů benzínu) je na dopravu jedné petlahve matonky (1,5l = cca 1,6 kg) z Karlových Varů do Brna",
tj. mě to stačí jen CO2 na 1 km při nějakém standarním kamionu.

no, kamion žere řekněme dvacet kilo nafty na sto kilometrů, a kilo nafty
je 44/14 kg CO2 kdyby to byly nekonečně dlouhé řetezce, to skoro jsou. Ale k tomu se dost CO2 vytvoří, než se ze sedimentů dostane nafta do nádrže, uvádí se tak pětina navíc. Takže asi 3.8 kg/kg aneb skoro 0.8 kg/km.

když veze dvacet tun, je to asi 0.4 kg/(t km). To se uvádí pro lehké náklaďáky i jinde. Těžké náklaďáky umí i 0.1 kg/(t km), jak jsem někde našel, ale to se asi minerálek těžko týká.

Bral bych to jako 400 km, emise teda asi 300 kg, na lahev to bude tak děleno deseti tisíci, takže 30 g. Jedna lahev denně, to je pak 10 kg na rok. Proti třinácti tunám je to poměrně zanedbatelné.

Přesnějc by to šlo odhadnout, kdybychom věděli, jak se opravdu minerálky vozí (jakýma autama, kolik je v nich naložené). Zeptat se v Karlových Varech?

ahoj jenik