Re: Fw: Astronomické léto

Můj program sol_ph dává pro letošek následující výstup, odchylky od
skutečnosti nepřesahují nejmenší udaný dílek, tj. desetinu hodiny:

Mean (i.e., like if there were no nutation of axis of rotation of the
Earth) moments of Sun entering a new zodiac sign (incl. Equinoxes and
Solstices) expressed in time which is 2.0 h ahead of the UTC:

Year-mm-dd  weekday   time  solar longitude / 1 degree

2006- 3-20  Monday    20.2 h   0
2006- 6-21  Wednesday 14.3 h  90
2006- 9-23  Saturday   5.9 h 180
2006-12-22  Friday     2.2 h 270

Hvězdářská ročenka udává pro letní slunovrat okamžik 14:26 letního času --
to je asi i se zahrnutím nutace, pak může mít i udaná minuta nějaký smysl.
Zkrátka, letní slunovrat 2006 nastává ve středu 21. června krátce před půl
třetí odpoledne našeho času (tj. před půl jednou času světového).

Jinak, když už jste užil termínu léto -- otázka, zdali pojmy jako
astronomické léto atd. (na rozdíl od zcela korektních pojmů slunovrat a
rovnodennost) mají vůbec nějaký smysl. Já bych spíše řekl (ač jsem je též
užíval), že je to jeden z řady zbytečných zmatků zavedených astronomy do
běžné řeči. Léto je označení ročního období charakteristického nějakým
počasím, a to s astronomickými ději souvisí jen velmi volně, týden sem
týden tam. Pěkný výklad jsem k tomu teď našel na odkazu
  Linkname: The Straight Dope: Is it true summer in Ireland starts May 1?

s pozdravem
 j hollan
 hvězdárna v brně