Lunovrat

> Mám prosbu. Dostala jsem německý kalendář, kde kromě běžných měsíčních
> fázi (úplněk, první čtvrť, atd.) jsou ještě značky horizontálně
> umístěných prázdných půlměsíců, které ve vysvětlivkách jsou označeny
> německy "Nidsigend - nördliche Mondwende" a "Obsigend - südliche
> Mondwende".
>
> Můžete mi říct, co to znamená? Ještě nikdy jsem se s tím nesetkala a ve
> slovníku jsem ani nenašla překlad.

Jde zřejmě o obdobu slunovratů: ty jsou dva do roka, zatímco
,,měsícovraty`` (,,lunovraty``) dvakrát do měsíce. Slunovrat je okamžik,
kdy Slunce dociluje extrémní deklinace, aneb zeměpisné šířky. Jak známo,
je tehdy nad jedním z obratníků, buď Raka, nebo Kozoroha, tj. 23 a půl
stupně severně nebo jižně od rovníku.

Lunovraty (taky nevím, jestli byste to našla ve slovníku, já si to právě
vymyslel) nastávají jen v průměru nad oněmi známými obratníky, protože
Měsíc je jen v průměru na téže čáře na nebi (či v téže rovině v prostoru)
jako Slunce, totiž na ekliptice. Může od ekliptiky být až přes pět stupňů
daleko, takže jeho obratníky se během roku mění mezi osmnáctou a dvacátou
devátou rovnoběžkou.

Poté, co dosáhne svého momentálního obratníku (je co nejdál od rovníku),
tak se zase vrací k němu -- po severním lunovratu tedy ,,klesá`` (tj.
každý den se u nás dostává méně vysoko nad jižní obzor), po jižním
lunovratu ,,stoupá`` -- jako Slunce od konce prosince, jen podstatně
rychleji.

s díky za pěkný námět,
Jan Hollan
Hvězdárna v Brně