[IAN] (no subject)

Rudolf Novak novak na hvezdarna...
Středa Únor 14 17:12:40 CET 2001

Dobry den,

mam jednu poznamku k tomu, co pisete.

> 2, Postastilo sa mi niekolkokrat, ze moje merania publikovali
> profesionali, takze by som mal byt vlastne na vrchole blaha. ALE !!!!
> Vo vsetkych pripadoch to fungovalo tak, ze profik dostal data,
> spracoval ich a napisal pracu. Ja som sa tak dostal len k suchym
> informaciam. Ako sa k tym informaciam doslo, co vsetko je este mozno
> skryte, co sa len domnieva ale este to nestaci na publikaciu .... ,
> proste to najzaujimavejsie, ako sa dotycna praca "varila" mi uniklo,
> pretoze profici nemali chut, cas alebo mozno ani zaujem sa so mnou
> bavit, proste len tak si pokecat.

Ono tady zalezi na tom, s kym spolupracujete. Budete-li sva data
promennych hvezd posilat napriklad do Center for Backyard Astrophysics,
budete mit asi stejnou zkusenost. Ja sam jsem kuprikladu prave
spolupraci s touto skupinou uz davno prerusil a je dnes vicemene
sporadicka, protoze prave pristup "Dodej data a pak si precti na co sem
prisel" mi vubec nesedi - uz jen proto, ze absolutni radost s pozorovani
mam ja az ve chvili, kdy vim, co vidim a kdy rozumim tomu, jak se k
jednotlivym vysledkum dobrat. Nektere veci nechapu a asi ani nikdy
nepochopim, takze se raduji z tech jednodussich kroku, ale i tak mi to
staci.

V pripade promennych hvezd se mi osvedcila spoluprace s japonskymi
astronomy pri VSENTu kolem dr. Taichi Kata. To je velmi otevreny a
pracovity clovek a rekl bych, ze kazdy, kdo s nim pracuje se mnohe
nauci. Pamatuji si, ze nase prvni spolecne pozorovani (ktere mimochodem
ihned vyustilo i  clanek v renomovanem odbornem casopise) bylo kouzelne
v tom, ze mi rovnou po mailu sdelil, co mam udelat a sepsat, on a jeho
kolegove dodali dalsi kus a najednou byl clanek na svete (no trvalo to
dele, ale to bylo spis pro mnoho jinych ukolu). Prave tak jsem se naucil
nejvice.

Nicmene bych rad podotknul, ze i s domacimi lidmi mam tu a tam velmi
dobre zkusenosti, jen je nas tu malo a tech dobrych pak jeste min. Cili
se tezko hleda nekdo jiny, pokud vam to s jednim clovekem nevyjde. Ale
to neni nastesti v dobe internetu problem [:)]

Jinak pokud jde o to "pokecat si" tak to mam osobne moc rad prave s
Taichi Katem, protoze on umi psat take moc hezke osobni emaily [:)]

> 3, Vychadzajuc z bodov 1, a 2, si myslim, ze profici maju zaujem o
> data, ktore su aspon trochu presne, ale tym to konci, nejaky amateri
> ich nezaujimaju. Redukuju amatera na zberaca dat. Amaterske
> pozorovacie skupiny alebo jednotlivci maju cas a zaujem pracovat s
> pozorovatelmi ale zase nedisponuju moznostami na spracovanie a to je
> ponechane do urcitej miere na nahodu ( podotykam, ze i v mojom pripade).

Asi je to hodne individualni

> Ked sa to pokusim zhrnut, domnievam sa, ze skutocnu prosperitu
> amaterskej astronomie z hladiska zmysluplneho :-))))) pozorovania maju
> v rukach z vacsej casti profici a preto som v tejto oblasti pesimista.
> Konkurencia automatov je podla mna az druhorada, ani najlepsi automat
> totiz nedokaze vsetko.

No, tady si myslim, ze do nejake relativne kratke doby se pletete. Podle
me bude behem 20-30 let diky automatum amater na zemi s dalekohledem uz
skoro bez prace (ted mluvim o promennych). Podle me by se ted amateri
meli krom pozorovani take venovat zpracovani dat. Protoze to bude uz
brzo zadana amaterska disciplina (uz ted se zada i verejnost o pomoc pri
analyze nekterych snimku ze sond).

> A preto, hor sa do pozorovania - lepsie  povedane obdivovania kras
> oblohy - len pre potesenie ...

Jojo, ty vychody Slunce, nocni ticho a klid, certsvy vzduch, rychla
linka (nastesti vsichni spi [:)] to jsou veci, ktere se jinak jen tezko
zazivaji [:)] A pak jsou to i ty znamosti po netu - podobne postizeni
lide, ktere treba ani nikdy nepotkate a presto si mate tolik co rict [:)]

> Zdravi

Take Vas zdravim (i ostatni samozrejme). A preji Vam pekne pocasi a
dobre vysledky

Rudolf Novak