[IAN] Pre p. Duseka - V OHNISKU.

Ing. Zdeno Velič osbdpb na px....sk
Úterý Únor 13 08:44:51 CET 2001

Vazeny p. Dusek,

Vas clanok V ohnisku rozobera temu, nad ktorou si lamem hlavu uz nejaky mesiac, lebo sam sa pokusam pozorovat premenne. Rad by som Vam uviedol niekolko postrehov a zaujimal by ma Vas nazor na ne, hoci aj cez dalsie pokracovanie uvedeneho clanku.

1, Amaterske pozorovanie je podla mojej mienky ucelene, ci dokoncene vtedy, ked je spracovene a tym sa z neho ziskaju nejake informacie. Vacsinou ale teto zaverecna faza je nejvacsim problemom, pretoze to by mal spravit profik, uz aj preto, aby boli vysledky publikovane a nestratili sa.

2, Postastilo sa mi niekolkokrat, ze moje merania publikovali profesionali, takze by som mal byt vlastne na vrchole blaha. ALE !!!!  Vo vsetkych pripadoch to fungovalo tak, ze profik dostal data, spracoval ich a napisal pracu. Ja som sa tak dostal len k suchym informaciam. Ako sa k tym informaciam doslo, co vsetko je este mozno skryte, co sa len domnieva ale este to nestaci na publikaciu .... , proste to najzaujimavejsie, ako sa dotycna praca "varila" mi uniklo, pretoze profici nemali chut, cas alebo mozno ani zaujem sa so mnou bavit, proste len tak si pokecat.

3, Vychadzajuc z bodov 1, a 2, si myslim, ze profici maju zaujem o data, ktore su aspon trochu presne, ale tym to konci, nejaky amateri ich nezaujimaju. Redukuju amatera na zberaca dat. Amaterske pozorovacie skupiny alebo jednotlivci maju cas a zaujem pracovat s pozorovatelmi ale zase nedisponuju moznostami na spracovanie a to je ponechane do urcitej miere na nahodu ( podotykam, ze i v mojom pripade).

Ked sa to pokusim zhrnut, domnievam sa, ze skutocnu prosperitu amaterskej astronomie z hladiska zmysluplneho :-))))) pozorovania maju v rukach z vacsej casti profici a preto som v tejto oblasti pesimista. Konkurencia automatov je podla mna az druhorada, ani najlepsi automat totiz nedokaze vsetko.

A preto, hor sa do pozorovania - lepsie povedane obdivovania kras oblohy - len pre potesenie ...

Zdravi

Zdeno Velic