|
Záměr: rychlost, postřeh, orientace v terénu, praktická ukázka principu potravního řetězce a rovnováhy v přírodě
Motivace:
Jako motivaci lze použít nějaký článek (případně klidně úryvek z učebnice) o potravních řetězcích v přírodě. Případně můžete přednést vlastní přednášku na toto téma doprovozenou názornými ukázkami (zvláště nezapomeňte na člověka, který pojídá hamburger s colou a se sprejem v ruce loví bakterie). Je dobré, pokud rovnou při motivaci nenásilně vysvětlíte potravní řetězec, který později budete používat, protože vám to usnadní vysvětlování pravidel.
Příprava:
První krok při přípravě této hry je sestavit vhodný potravní řetězec. Já zde popíši ten, který jsme používali my, ale klidně si udělejte svůj. Potravní řetězec znázorníme grafem, na kterém názorně pomocí šipek naznačíme, kdo koho pojídá.
Stupeň 0 je reprezentován drobnými lístečky poházenými po lese. Pro ostatní stupně vyrobíme dostatečně velké cedulky, které jsou určeny k připínání na záda (měli by být minimálně formátu A4, aby se dali přečíst i z větší vzdálenosti). Hráči se vybaví spínacími špendlíky. Na okraji hracího území zřídíme tři stanoviště, které vybavíme dostatečnou zásobou cedulek a grafem s potravním řetězcem. Okolo každého stanoviště vymezíme chráněné území (o poloměru cca 15 m).
Vlastní hra:
Všichni hráči začínají na prvním evolučním stupni a jejich úkolem je dostat je na stupeň čtvrtý (tj. stát se člověkem) a nasbírat co nejvíce bodů. Každý hráč má na zádech cedulku, která říká, jaké zvíře momentálně představuje. Na počátku hry si každý hráč může vybrat libovolné zvíře prvního stupně. K přestupu na vyšší stupeň je vždy potřeba nasbírat potravu s hodnotou alespoň 5 (vyjímkou je bakterie, viz. níže). To znamená, že pokud jste čmelák musíte na začátku nasbírat 5 lístečků s třešněmi či kopretinami. Při postupu na vyšší úroveň si hráč vždy může vybrat libovolné zvíře vyššího stupně.
Od druhého stupně již můžou hráči lovit zvířata na nižším stupni. Loví se dotykem. Když tedy například špaček chytne čmeláka, tak mu sebere jeho cedulku. Takže takový špaček může nalovit třeba 2 čmeláky a 1 třešeň nebo 5 třešní apd. Ulovený hráč může začít znova od prvního stupně.
Vyjímkou jsou bakterie, které loví zvířata stupně 2 a 3. Na ulovení čmeláka či broučka stačí jedna bakterie, na ulovení medvěda či orla jsou potřeba 2 bakterie, které plácnou oběť těsně po sobě. Bakterii stačí k postupu na další stupeň pouze 1 kořist.
Účelem celé hry je stát se člověkem a nasbírat co nejvíc bodů. Člověk získá 5 bodů za hamburger s colou, 1 bod za samotnou colu či hamburger či za ulovenou bakterii.
Veškeré přestupy na vyšší stupeň a "oživování mrtvých" (tj. těch, co byli uloveni a začínají znovu na prvním stupni) probíhájí na stanovištích na okraji území. Ve vymezeném území okolo stanovišť se nesmí lovit. Jeden člověk dělá "recyklátora" - obíhá stanoviště, vybírá lístečky a znovu je rozmisťuje po území.
Poznámky: