EIA v Malinovce
Autor
nebo zdroj: Jan Činčera, Jiří Neustupa, ing. Josef Šedlbauer
na základě jiných her obdobného typu (např. Spring Green Motorway). Lektoroval
ing. Josef Marek (Pražské ekologické centrum).
Klíčová slova: občanská angažovanost, doprava, veřejné
projednávání, dohoda
Čas: 90 minut
Velikost a věk skupiny: pro účastníky starší 15 let,
optimální počet 20 hráčů
Materiálové a prostorové požadavky: Mapa okolí Malinovky
se zakreslenými variantami (v. obr.), posudek variant - oboje zřetelně vyvěšeno,
kartičky s označením skupin, vytištěný text zákona č. 244/92 Sb.
Pedagogický efekt hry:
* seznámit hráče s možnostmi ovlivnění budoucnosti svého okolí na příkladě
ilustrace zákona č. 244/92 Sb.
* ilustrovat různost pohledů na jediný problém a nutnost nalézt obecně
akceptovatelnou dohodu
Poznámka:
Hra je náročná pro organizátory, kteří se musí seznámit jak s příslušnou
legislativou (zákon o posuzování vlivu na životní prostředí, o správním řízení),
tak s příklady z praxe. Nelze očekávat, že by tato hra přivodila účastníkům
nějaké obzvlášť euforické zážitky, v nejlepším případě je hra zaujme a přiměje
je k shánění dalších informací (a vlastní občanské angažovanosti). Je také možné
vyvolat u hráčů depresi, pokud orgán státní správy rozhodne výrazně proti většině
přítomných, s podtónem předchozí domluvy s investorem (se kterým může být domluven
i "nezávislý" expert. Hra se tak dostane do roviny zneužívání moci
a vyhrocení propasti mezi bezbranným občanem a všemocnou "vrchností".
Tímto pocitem by ovšem hra končit neměla! Pokud hráči odejdou s hlubokou resignací
na jakékoliv angažování se v čemkoliv, dopouští se vedoucí hry fatální chyby,
a lépe by udělal, kdyby ji neuváděl. Pocit, se kterým se hráči rozcházejí do
svých domovů by měl být: ano, je to zatraceně komplikované, šancí máme málo,
ale nějaké přece. I při malé šanci má smysl se o něco snažit, když kvůli ničemu
jinému, tak kvůli vlastnímu svědomí ano. Ostatně všichni úředníci, náměstci
a ministři jsou nakonec jenom naši zaměstnanci, tak je nesmím nechat moc vyskakovat
...
Pravidla:
Motivační scénka, úvod:
- například scéna automobilisty v husté zácpě, hádka s představitelkou
místního zemědělského družstva, maminky s dítětem, nebo členky nevládní ekologické
organizace.
Průběh hry:
1) Rozdělení rolí:
organizátoři: facilitátor, představitel státní správy, investor (firma
Stavby silnic a železnic), expert na problém dopravy (je možné přibrat i další
experty - geologa, hydrologa, urbanistu, ekonoma ...)
hráči:
občanské sdružení obyvatel Malinovky
- matka dvou malých dětí, bydlí v severní části Malinovky
- obyvatel centra města, má zahrádku v kolonii Malinovka
- obyvatel města, entomolog, sbírá na lokalitách v CHKO
- předseda rybářského spolku v Hřebí
- obyvatel jižní části města, dojíždí autem do zaměstnání do Hřebí
správa CHKO
- 2x člen správy CHKO
ekologická iniciativa (členové ne místní)
- 2x člen hnutí Mlha, zásadní odpůrce automobilové dopravy
samospráva města
- 2x člen městské samosprávy
podnikatelské sdružení
- podnikatel v pohostinství
- majitel pily, zabývá se i dřevorubeckou činností
- majitel lesa u Bobíka (západ)
- majitel benzinové pumpy na okraji Malinovky
- soukromý zemědělec hospodařící na poli u Malinovky
- autobusový dopravce na lince Žlebá-Hřebí
zahrádkáři
- zahrádkář z kolonie Bobík, bydlí v Malinovce
- zahrádkář z kolonie Bobík, bydlí v Jahodíně
- zahrádkář z kolonie Malinovka
okresní hygienik
- 1x
Zemědělské družstvo Žlebá
- 2x člen představenstva ZD Žlebá
Do rolí jsou účastníci obsazeni losem před začátkem hry (je třeba rozdělit
pánské a dámské role). Každou skupinu tvoří alespoň dva hráči, (pouze hygienik
je jen jeden). Při větším počtu hráčů posilte především podnikatelské sdružení
a občanské sdružení.
2. Facilitátor uvítá přítomné a vzájemně je představí. Vysvětlí situaci:
Koná se veřejné projednávání tří variant dopravního spojení úseku Žlebá a Hřebí
na plánované přípojce k dálnici D3. Tohoto jednání se účastní jak dotčené orgány
státní správy, tak řádně zaregistrovaná občanská sdružení, které projednávaný
záměr připomínkovaly. Na základě tohoto jednání sestává představitel státní
správy dokumentaci, která poslouží jako podklad pro rozhodnutí. Obsah dokumentace
je spoluurčen i průběhem tohoto jednání, proto je názor přítomných občanů důležitý.
3. Facilitátor vyzve zástupce správního orgánu u stručné shrnutí situace.
Ten vysvětlí, že plánovaná stavba je státní zakázkou na výstavbu nové komunikace,
která spojí příhraniční oblast s centrem. Projektová firma vypracovala tři návrhy,
úkolem státní správy je rozhodnout o případné výstavbě a v kladném případě o
specifikaci projektu. K navrženým variantám byly vypracovány expertní posudky,
všechny varianty ukázat na mapě a popsat.
4. Facilitátor vyzve ke slovu investora. Investor zdůvodní potřebu výstavby
a vysloví náklonnost k variantě A, která je nejméně investičně náročná a bude
mít positivní dopad na ekonomický rozvoj oblasti.
5. Facilitátor vyzve přizvaného dopravního experta. Expert přednese posudky
na všechny předkládané varianty (nezaujatě, na každé najde něco positivního
a negativního, nedoporučuje).
6. Facilitátor vyzve k diskusi ostatní přítomné (hráče). Hráči se musí
sami rozmyslet, jaký k celému projektu zaujmou postoj. Každá skupina by měla
dostat příležitost zformulovat svoje stanovisko. Facilitátor řídí diskusi, vtipně
glosuje, odlehčuje v případě vypjatých emocí.
7. Facilitátor vyzve přítomné k orientačnímu hlasování, které by mělo
usnadnit zástupci státní správy k sepsání vlastního doporučení. Zástupce státní
správy se seznámí s výsledkem hlasování, komentuje jej, na jeho vlastní rozhodnutí
ale nemusí mít vliv (může například doporučit variantu A).
Závěrečná diskuse:
- Informace o dalším průběhu správního řízení (možnosti na odvolání se,
apod.). Ilustrace na vystaveném schématu procesu EIA (v. obr.)
- Reflexe hráčů. Jak jsou spokojeni s výslednou navrženou variantou,
s možností ovlivňování dění ve svém okolí. Je tato možnost reálná, nebo jen
iluzorní? Má občan šance bránit svoji zahrádku proti "všemocným" úředníkům
a politické moci, nebo ne? Jaké si myslí, že by měly být pravomoce občana ve
vztahu ke státní správě? Jak by reformovali současný politický systém v naší
zemi? Mají nějaké vlastní zkušenosti v občanské angažovanosti?
- Příklady z reálného světa: úspěšný boj proti výstavbě dálnic ve Velké
Británii, zkušenosti z České republiky.
Odborný posudek k třem variantám spojení úseku Žlebá - Hřebí na plánované
přípojce k dálnici D3
Vypracoval ateliér Činčera a spol., spol. s r.o.
Zadavatel: Stavba silnic a železnic
Pro potřebu veřejného projednávání na OÚ Malinovka
Obecné informace:
Zprovoznění dálnice D3 (Praha - České Budějovice - Villach) v úseku Sudoměřice
u Tábora - Tábor je plánováno do roku 1998. Součástí projektu je realizace tzv.
přivaděčů. Úsek Žlebá - Hřebí leží na přivaděči z Mladé Vožice. Předpokládaná
využívanost přivaděče v tomto úseku je 5.800 vozidel denně, z toho jde zhruba
z jedné čtvrtiny (1200 vozidel) o nákladní a kamiónovou mezinárodní a vnitrostátní
dopravu.
Malinovka
Obec Malinovka je poprvé zmíněna v roce 1255. Status města získala v
roce 1495 za vlády Jiřího z Poděbrad. V 16. století vybudován v obci pivovar,
zásobující okolní region a sklárny. Význam obce poklesá v 2. polovině 19. století.
V současné době zde žije 2540 obyvatel (k 1.1.1995). Historické centrum
je situováno v jižní části města, v severní části převládá výstavba vilového
typu. Průměrný věk obyvatel 45.6 roku.
V současné době je z hospodářského hlediska významný dřevozpracující
průmysl a zemědělství.
Přírodovědecké zhodnocení regionu:
Horninové podloží:
Podél obou vodních toků protékajících regionem (řeka Doudleba a Žambožský
potok) se rozkládají úrodné nivní půdy. Masív Bobíku a přilehlých vrcholů je
tvořen třetihorními čedičovými vyvřelinami. Mocnost čedičového podloží je z
hlediska potencionální možnosti ražby popř. hloubení tunelů hodnocena stupněm
3/c, tj. v podstatě jako stabilní hornina v seizmologicky klidné oblasti.
Hydrologické hodnocení oblasti:
Z hlediska stavby jedné ze tří variant dálniční spojky je významná hydrologie
Žambožského potoka a rybníku Žamboch. Potok pramení na území přírodního parku
Bobík. Už za územím přírodního parku leží rybník Žamboch, který slouží jako
zdroj pitné vody pro obec Malinovku. V okolí Žambochu je z tohoto důvodu vyhlášeno
ochranné pásmo 1. stupně. Stavební zásahy do této ochranné zóny se z hlediska
ochrany vod nedoporučují. Faktem ovšem je, že při vybudování vhodných izolačních
a ochranných zábran je možné hranici ochranné zóny posunout.
Přírodní park Bobík:
Přírodní park Bobík byl vyhlášen v roce 1993 podle Zákona o ochraně přírody
a krajiny č.114/92 Sb. na rozloze 553 ha. Přírodní park chrání zachovalé dubo-habrové
porosty na svazích vrchu Bobík a kosené louky u rybníka Žamboch. Oblast je využívána
pro rekreaci obyvatel Malinovky a přilehlých obcí. Z hlediska ochrany druhové
rozmanitosti má největší význam území o rozloze 35 ha okolo vrcholové kóty Bobíku,
kde byla vyhlášena Národní přírodní rezervace Vrchol Bobíku. Rezervace chrání
xerotermní lesostepní společenstva na čedičovém podkladě. Území je významné
jak z hlediska botanického (Daphne mezereum, Stipa capilata, Pulsatila pratensis
aj.), tak zoologického (různí střevlíkovití). Přírodní památka Louky u rybníka
Žamboch s významnou květenou (Orchis maculata, Trolius europaeus aj.) chrání
ekosystém kosené louky na nivních půdách. Už mimo území přírodního parku leží
rybník Žamboch, v jehož litorálu roste populace zelené řasy (Chara foetida).
Rozbor projednávaných variant:
Varianta A (tzv. Anka)
Varianta A prochází nejkratší možnou trasou mezi Žlebou a Hřebím. Celková
délka této trasy je 7.2 km. Trasa má nejméně zatáček a je zcela vyhovující z
hlediska bezpečnosti. Nejkratší vzdálenost a plynulá jízda zaručuje nejmenší
emise a nejméně úkapů. Trasa kopíruje údolí řeky Doudleby a má proto nejnižší
nivelitu (výškové převýšení - cca 35 m).
Varianta A se dále vyhýbá přírodní rezervaci Bobík, tak jako rezervoáru
pitné vody pro region.
Konfliktní úsek varianty A je v křížení s obcí Malinovkou, kterou by
trasa proťala v jejím severním okraji, podél jižního úpatí vrchu Bob (551 m.n.m.).
V důsledku stavby by muselo být vystěhováno 8 rodin, vlastnících nemovitosti
(vilky) ležící na plánované trase komunikace. Výkup jejich nemovitostí zvyšuje
cenu této varianty o cca 10 mil Kč. Provoz komunikace by znamenal výrazné zhoršení
životního prostředí dalších zhruba 50 domácností, ležících v blízkosti komunikace.
V případě zhruba 12 domácností by zatížení NOx a hlukem u jejich bydliště značně
překračovalo hygienickou normu.
Komplikací je i zásah do trasy podzemní stoky A24, kterou by bylo nutné
odvést jiným směrem.
Celkový finanční odhad varianty A je 1.8 mld Kč.
Varianta B (Blanka)
Celková délka trasy je 8.1 km. Trasa se vyhýbá severním obloukem obci
Malinovka a s mírným převýšením (celková nivelita 60 m) obchází severní úpatí
vrchu Bob. Vzhledem k delší trase a převýšení je možné konstatovat zhruba 15%
nárůst emisí NOx a 0.8 násobné množství úkapů oproti variantě A. Větší nivelita
a delší trasa prodražují trasu na cca 2.1 mld Kč.
Trasa protíná území, patřící k přírodní rezervaci Bobík, celkem by kvůli
stavbě muselo být vykáceno asi 45 ha smíšeného lesa. Trasa dále zasahuje do
restituovaných lesů se soukromými majiteli, výkup jejich pozemků je odhadnut
na zhruba 15 mil Kč. Trasa rovněž prochází pozemky zemědělského družstva Žleby.
Z hydrologického a hygienického hlediska je závažná kontroverze s rezervoárem
pitné vody, tento problém je ale možné řešit technickými prostředky (přemostění),
které by ovšem variantu prodražily o dalších 250 mil Kč.
Dalšího ošetření stavby je možné dosáhnout např. zastřešením komunikace
průhledným tubusem, izolujícím dopravu od okolí, případným vedením trasy raženým
tunelem. Ražený tunel pod přírodním parkem Bobík by prodražil stavbu na 4.8
mld Kč, zastřešení na 2.5 mld Kč.
Varianta C (tzv. Cecilka)
Varianta C obchází dlouhým širokým obloukem přírodní rezervaci Bobík.
Nivelita trasy je 52 m, celková délka 9.3 km, odhadovaná cena 3.4 mld Kč. Nárůst
emisí NOx o 26% a úkapů o 96% oproti variantě A. Vzhledem k méně přehledné pravotočivé
zatáčce je větším zatížením pro bezpečnost a plynulost dopravy, než ostatní
varianty, nejsou ale překročeny bezpečnostní normy. Z dopravního hlediska je
problematické určit, zda by trasa byla pro dopravu dostatečně atraktivní.
Trasa znamená značný zásah do zemědělské plochy družstva Žleby.
Trasa prochází přes zahrádkařskou kolonii obcí Malinovka a Jahodín, jde
ale o pozemky, které jsou ze 40% ve vlastnictví obcí.
Doporučení
Po vyhodnocení ekonomických, ekologických i dopravních požadavků považujeme
za optimální realizaci varianty B s dopracováním ochranných zabezpečení chráněného
vodního zdroje a s maximální šetrností v úseku procházejícím přírodním parkem
Bobík. Variantu A nepovažujeme za ideální kvůli přílišnému zásahu do životního
prostředí obyvatel obce Malinovka a varianta C nesplňuje dostatečně přepravní
požadavky investora a je příliš finančně nákladná.
V Táboře, dne 3.8.1995 J. Činčera
Činčera a spol., spol. s r.o.
...........
Doporučená literatura:
Například:
Tichotová, P.: Úplný soubor právních předpisů o ochraně životního prostředí.
Praha, 1995.
Kotecký, V.: Britské hnutí proti výstavbě dálnic. In: Poslední generace.
Roč. 5 (1996), č. 1-5 (na pokračování).
...........