Návrh                                                        III.

doplněný komentáři Jana Hollana; pro přehlednost autor doporučuje paralelní čtení svého návrhu obdobné struktury, viz soubor v9_zo_sv a jeho zdůvodnění, wh9_zo_s.

 

Nařízení vlády

ze dne ………2003 ,

kterým se stanoví místa a prostory,  kde nesmí docházet k výskytu světelného znečištění a další podmínky ochrany před světelným znečištěním

„další podmínky“: spíš zásady, ne? Podmínky by naznačovaly, že se před znečištěním není možné chránit všude.

Vláda nařizuje podle § 55 odst. 1 zákona č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), (dále jen „zákon“):

 

§ 1

Předmět úpravy

 

(1)   Tímto nařízením se stanoví

a)      místa a prostory, kde nesmí docházet k výskytu světelného znečištění1),

b)      činnosti, na které se vztahuje povinnost podle § 3 odst. 10 zákona,

c)      opatření ke snižování nebo předcházení výskytu světelného znečištění.

 

(2)   Toto nařízení se nevztahuje na zdroje světla

a)      používané k provozu mobilních zdrojů2) a ostatních dopravních prostředků  s výjimkou uličního osvětlení,

Proč by se na ně nemělo vztahovat? Znamenalo by to pak např. že obec nemůže zakázat v nějaké oblasti (např. s nejvyšší povolenou rychlostí pod 50 km/h) jízdu s dálkovými světly. Ta jsou přitom pro obyvatele velmi rušivá (představují vážné znečištění nočního ovzduší) a nejsou pro vozidla jedoucí přiměřenou rychlostí potřebná.

b)      pro účely obrany nebo bezpečnosti státu,

c)      umístěné mimo vnější ovzduší, pokud světlo z těchto zdrojů není účelově směrováno do vnějšího ovzduší,

d)      používané krátkodobě,

e)      používané  osobami na vlastním nebo pronajatém pozemku nebo na jiné nemovitosti k účelům nesouvisejícím s podnikáním, nebo

Zákon k takové výjimce nedává žádnou pobídku. Světlo se šíří přes hranice pozemku a může znamenat velké znečištění okolí. K ověření, že ke znečišťování dochází i co je jeho zdrojem, není nutné na pozemek vstupovat. Výjimka z povinnosti směrování světla jen dolů, platná pro slabé světelné zdroje používané nepodnikajícími občany (podobná té, která je uvedená dálev § 5), je zcela dostatečná. Naopak dokazování, že např. silný světlomet namířený záměrně do nebe souvisí s podníkáním, je krajně obtížné.

f)        s  neelektrickým zdrojem energie nebo o příkonu elektrické energie do 25 W včetně.

25 W znamená nemnoho světla v případě žárovky, ale hodně světla v případě zářivky nebo výbojky. Umístění takového zdroje před sousedovým oknem nebo zahradou znamená velké a silně pociťované znečištění ovzduší a vyčlenit je zcela z obzoru ochrany ovzduší je nežádoucí. Místo toho je vhodné jen uvést horní limit pro množství světla ze zdroje, pro který celoplošně platná pravidla nepožadují zvláštní zacházení (jak ostatně činí nařízení v dalším textu). Tím se totiž neklade překážka obcím limit pro svícení nepatřičnými směry dále zpřísnit.

 

§ 2

Základní pojmy

 

Pro účely tohoto nařízení se rozumí

a)      zdrojem světla – umělý zdroj emise světelného záření,

b)      dočasně používaným zdrojem světla – zdroj světla používaný po časově omezenou dobu, nejvýše po dobu 6 měsíců,

c)      krátkodobým používáním – používání po časově omezenou dobu, nejvýše po  dobu  maximálně 200 hodin v kalendářním roce,

d)      světelným místem vnitřní prostor kulové oblasti s maximálním poloměrem dva metry, ve které je umístěn jeden nebo více zdrojů světla. Střed světelného místa je totožný s optickým středem jednoho ze zdrojů světla. Do světelného místa se zahrne i  zdroj světla, který do kulové oblasti zasahuje i částí svítící plochy,

 Je nutné vypustit adjektivum „maximálním“ -- pojem se používá pro definici výjimky z obecných požadavků na směrování světla ze svítidel, a při takovém výkladu, že se místo dvou metrů použije poloměr dvacet centimetrů, lze svítidla, pro které takové požadavky nejsou závazné, naskládat v libovolném počtu těsně vedle sebe. Místo vypuštění adjektiva je také možné je nahradit přívlastkěm „minimální“ -- ten by umožnil důraznější snižování světelného znečištění tím, že obec by mohla ve své vyhlášce stanovit poloměr větší, např. čtyři metry. 

e)      svítidlem – zařízení, obsahující zdroj světla a součásti sloužící k upevnění a ochraně zdroje světla, jehož účelem je vyzařování, filtrace nebo přeměna světla pocházejícího z jednoho nebo více světelných zdrojů. Svítidlo může být součástí ucelené osvětlovací soustavy,

f)        osvětlovací soustavou – soustava svítidel navzájem vázaných (například uliční osvětlení),

g)      současnou instalací osvětlovací soustavy nebo svítidla – instalace osvětlovací soustavy nebo svítidla, jejíž stavba je zahájena v období do  účinnosti tohoto nařízení,

h)      novou instalací osvětlovací soustavy nebo svítidla – instalace osvětlovací soustavy nebo svítidla, jejíž stavba je zahájena v období od   účinnosti tohoto nařízení,

i)        horním poloprostorem prostor nad vodorovnou rovinu proloženou svítidlem. V případě svažitého terénu se z horního poloprostoru může vyjmout prostor pod rovinou proloženou svítidlem, která je se svahem terénu rovnoběžná,

Poloprostor je polovina celého prostoru, vše na jednu stranu od nějaké roviny. Může to být rovina vodorovná, může to být rovina rovnoběžná s terénem, ale ohraničení nemůže být dáno dvojicí různých rovin. Je to jednak geometrický nesmysl a jednak by navazující definice svítidel musely být doplněny poznámkou o minimálním přípustném sklonu terénu, kde bude svítidlo použito...

j)        poměrným světelným tokem svítidla do horního poloprostoru - poměr světelného toku emitovaného svítidlem do horního poloprostoru k celkovému emitovanému světelnému toku svítidla v pracovní poloze,

k)      plně cloněným svítidlem - svítidlo, jehož poměrný světelný tok do horního poloprostoru je 0,

Plně cloněné svítidlo je technický termín s přesnou definicí. Dle ní je přípustné jisté velmi malé svícení do horního poloprostoru, beroucí v úvahu např. možné těžko eliminovatelné náklony svítidel. Ono pravidlo zní, že měrná svítivost do horního poloprostoru může být nejvýše 0 cd/klm (rozumí se po zaokrouhlení, tj. při zdroji o světelném toku 5000 lm nemá svítivost vzhůru přesáhnout 2,5 kandely).

l)        cloněným svítidlem - svítidlo, jehož poměrný světelný tok do horního poloprostoru je nejvýše 0.05,

Taková definice by v nařízení neměla být potřeba..

m)    volným prostranstvím – volně přístupné venkovní prostory v obytné zástavbě i mimo ni, zejména náměstí, tržiště, pozemní komunikace, cyklistické stezky, stezky pro chodce, chodníky, parkoviště, parky a veřejná zeleň, sportoviště, nádraží,

n)      staveništěm – území dočasně používané pro přípravu pozemků ke stavbě, pro realizaci staveb, k terénním úpravám, ke stavebním úpravám, demolicím nebo k rekultivaci pozemku,

o)      průmyslovým nebo zemědělským areálem – území využívané k průmyslovým, zemědělským nebo obchodním účelům,

Výše uvedené tři definice by neměly být potřeba.

p)      reklamní tabulí – plocha určená a sloužící k reklamním účelům,

q)      ochranou dobou – doba, jejíž maximální rozsah je od 23. hodiny  do 5. hodiny ranní včetně,

r)       uličním osvětlením – osvětlení pozemní komunikace.

 

§ 3

Činnosti, na které se vztahuje povinnost plnit nařízení orgánu obce

 

Za činnosti, na které se vztahuje povinnost plnit nařízení orgánu obce v přenesené působnosti podle § 3 odst. 10 zákona, se považuje

a)      provozování osvětlení informačních a reklamních tabulí,

b)      provozování osvětlení staveb,  uměleckých předmětů a kulturních památek,

c)      promítání reklam a vzhůru mířících otočných nebo pevných svazků paprsků a světelných efektů  k  reklamním nebo jiným účelům,

d)      provozování světlometů  a

e)      provozování  osvětlovacích soustav a svítidel.

Ve skutečnosti poslední bod zahrnuje tři předchozí (ve všech těchto případech se svítí pomocí svítidel), ty jsou tedy zbytečné.

 

§ 4

Místa a prostory, kde se provádějí opatření k zamezení světelného znečištění

 

(1)         V prostorech volného prostranství, průmyslových nebo zemědělských areálů a stavenišť  se provádějí opatření k zamezení světelného znečištění podle § 5.

(2)         Místem, kde se provádějí opatření k zamezení světelného znečištění podle § 6, se rozumí území kolem objektů uvedených v příloze,  s maximální celkovou plošnou výměrou rovnou plošné výměře kruhové plochy s poloměrem 1 km od středu objektu, s výjimkou objektů uvedených v bodě 1. a 2. přílohy , kde se stanoví poloměr 8 km od středu objektu.

Opatření k zamezení znečištění znamená noční svícení vyloučit, zejména v oněch prostorech, do nich a do ovzduší nad nimi. Taková důrazná opatření se jistě nemají týkat prostor, které jsou v noci lidmi běžně užívané pro jiné účely než pozorování přírody. Tam, kde o co možná neporušené noční prostředí naopak jde, je samozřejmě zákaz svícení zcela na místě. Zákon požaduje taková místa a prostory stanovit; logické je jeho aplikování na maloplošná zvláště chráněná území dle zákona 114/92 Sb. a na těsné okolí hvězdáren. Kromě toho ale zákon požaduje, a návrh nařízení to na začátku rekapituluje, stanovit „opatření ke snižování nebo předcházení výskytu světelného znečištění“, což je něco jiného než znečištění zamezit a lze to aplikovat na celé území Česka -- celé jeho ovzduší.

 

§ 5

 Opatření k zamezení světelného znečištění v prostorech

Už sám název paragarfu svou křečovitostí ukazuje na nevhodnost kombinování obou požadavků zákona..

Za opatření k zamezení světelného znečištění v prostorech se považuje

a)      k osvětlování novými instalacemi osvětlovacích soustav používat osvětlovací soustavy

To je protimluv: nová instalace osvětlovací soustavy znamená nutně znečiěťování, zamezit mu lze pouze tím, že se soustava neuvede do provozu.

1.      s minimální emisí světla do horního poloprostoru, přednostně z plně cloněných svítidel nebo cloněných svítidel,

Minimální emise je nulová, tedy s užitím plně cloněných svítidel. Užití jiných je zbytečné a vždy škodlivé. Zákony schválené v rúzných regionech, státech či obcích ve světě v posledních dvou letech proto valnou většinou jiná svítidla nepřipouštějí. Vhodnost  připuštění jiných svítidel nebyla dosud nikdy zdůvodněna, nutnost užití výhradně plně cloněných svítidel, má-li světelné znečištění začít klesat, byla naopak dokázána v řadě vědeckých publikací. Pravidlo uvedené v bodě 1 fakticky prohlašuje téměř veškeré existující veřejné osvětlení za bezvadné, čímž zcela popírá záměr zákona zlepšit dosavadní tristní stav, kdy je svícení do obzvláště škodlivých směrů zcela běžné. Źádnou změnu dosavadní osvětlovací praxe totiž nevyžaduje.

2.      realizované tak, aby místně průměrná a časově minimální osvětlenost (jas) byla odpovídající zamýšlenému účelu osvětlení a nepřekračovala úroveň stanovenou technickými, bezpečnostními či jinými normami3),

Pravidlo nepožaduje nic: účel osvětlení může jeho tvůrce či provozovatel formulovat libovolně (třeba: přilákat zákazníky z okruhu deseti kilometrů). Analogické pravidlo platné v nových zákonech v italských regionech požaduje nepřekračovat bezpečnostní normy (o jiných nemluví, neb potřeba venkovního osvětlování z nich nevyplývá) a jinak pak hodnotu jasu osvětleného povrchu 1 cd/m2. Takový limit je nesmírně důležitý pro zastavení trvalého růstu intenzit osvětlení zejména pro komerční účely.

3.      složené z dočasně používaných zdrojů světla, které nejsou v ochranné době provozovány,

4.      u kterých v každém světelném místě jsou umístěny nejvýše tří zdroje světla a světelný tok do horního poloprostoru každého světelného zdroje je maximálně 2000 lumenů,

Taková výjimka z požadavků na směrování světla toleruje veškerá dnes instalovaná svítidla extrémně znečišťující, typu mléčných koulí, oslnivých „patníků“ a jiných „ozdobných“ luceren, které noční prostředí činí často až nebezpečným, zejména pro staré lidi. V nich se totiž používají výbojky, které uvedený limit nepřesahují. Jakkoliv dosud každý, kdo se rozhlédne v noci po takovém prostranství, snadno pochopí, že lucerny, svítící mu do očí, viditelnosti terénu moc neprospívají, v případě uvedení takového pravidla v nařízení vlády by jejich zastánci mohli oponovat, že nicméně dle zákona již vůbec neznečišťují... 

Ve skutečnosti je obdobné pravidlo ve všech zákonech, jejichž cílem je zastavení růstu a postupné snížení světelného znečištění. Týká se ale jen světelných zdrojů skutečně slabých, tj. rozhodně ne výbojek, ale takových, které používají běžní občané (tj. žárovek a kompaktních zářivek, které lze prostě zašroubovat do objímky, protože nevyžadují speciální elektrické napájení). Daný limit pak není 2000 lm směrem vzhůru, ale v krajním případě 2000 lm celkem (tedy nahoru nejvýše 1000 lm), běžněji ještě níže. Evropské precedenty platné v italských regionech udávají maximální světelný tok 1500 lm (vzhůru tedy nejvýše 750 lm). Do tohoto limitu se vejdou všecny běžné kompaktní zářivky i žárovky do 100 W. Plně vyhoví i potřebám osvětlení dekorativního. Současně nepředstavuje zpravidla neúnosné oslnění.   

b)      osvětlení informačních a reklamních tabulí provádět svítidly, která zamezují výskyt světelného znečištění a to přednostně svícením směrem shora dolů nebo umístěním světelného zdroje uvnitř tabule. V případě svícení směrem zdola nahoru tabuli opatřit retroreflexní fólií odrážející světlo směrem dolů k terénu a svítidla opatřit clonícími prvky zamezujícími únik světla mimo osvětlovanou tabuli,

Svítidla zamezit výskytu světelného znečištění nemohou, pakliže nejsou vypnuta.

c)      neprovádět promítání reklam na oblohu,

d)      neprovádět promítání vzhůru mířících otočných nebo pevných svazků paprsků a světelných efektů s reklamním nebo jiným účelem, s výjimkou použití při významných kulturních akcí, pokud zvláštní předpis nestanoví jinak4),

Asi „akcich“.

e)      osvětlení staveb,  uměleckých předmětů a kulturních památek provádět svítidly tak, aby poměrný světelný tok do horního poloprostoru emitovaný mimo osvětlovaný objekt nepřesáhl hodnotu 0,05,

To je jednak hodnota těžko ověřitelná, a jednak pravidlo bezprecedentní. Účinné pravidlo je uvedeno v zákonech italských regionů Lombardie, Marche a Lazio (Lombardie má stejně obyvatel jako Česko, Lazio téměř také, památek asi více): svítit na ně jen shora dolů. Takové pravidlo nezakazuje komerční osvětlování,ale dává mu jednoznačné, snadno splnitelné omezení. K tomu je potřeba přidat limit pro množství světla, totiž onu hodnotu jasu 1 cd/m2. Bez obou těchto omezení bude světelné znečištění stoupat nadále tak rychle, jak jsme toho svědky v posledním desetiletí. U osvětlení společensky žádoucího, řekněmě osvětlení památek dle rozhodnutí zastupitelstva obce, se pak přípouští i svícení nahoru, ale s limitem, že světlo nesmí jít mimo obrys osvětlovaného objektu -- nelze jej tedy zespoda zalít bezezbytky celý světlem, ale jen zdůraznit jeho podstatné části. To je omezení ve prospěch výsledného efektu, bránící nedbalé práci osvětlovacích techniků: světlo jdoucí kolem objektu vytváří ve vzduchu (hlavně při mlžném počasí) nepěkné chvosty, poutající pozornost na úkor památky, a také představuje často značné nebezpečí pro dopravu.

f)        při provozování světlometů uplatnit kritéria a prostředky s cílem zamezit výskytu světelného znečištění,

Světlomety jsou svítidla, pro jejich nové instalace postačuje po modifikaci pravidlo uvedené výše, tj. nesvítit vůbec do horního poloprostoru. Zamezit výskytu světelného znečištění samozřejmě při zapnutém světlometu nelze. Obecná pobídka znečišťovat co možná nejméně je jistě správná, v nařízení vlády ale neplodná a tedy zbytečná. (Jako autor podkladů vím, že je to nesmyslná troska z rozumného požadavku lombardského zákona LR 17/2000: v tom se ale uvádí termín pro úpravu všech světlometů na osvětlovacích věžích do dvou let, a to úpravu takovou, aby vůbec nesvitily do horního poloprostoru.)

 

§ 6

Opatření ke snižování světelného znečištění v místech

 

Za opatření k zamezení světelného znečištění v místech se považují opatření podle § 5 a následující opatření

Název paragrafu je zčásti smysluplný, protože mluví o snižování znečištění. Následující věta ale opět předstírá, že se oněmi opatřeními světelnému znečištění zamezí...

a)       k osvětlování současnými instalacemi osvětlovacích soustav používat osvětlovací soustavy, které vyhovují zásadám prevence světelného znečištění podle § 5 písm. a). Pokud je takové řešení  investičně nebo technicky náročné, opatřit současná svítidla  clonícími prvky tak,  aby poměrný světelný tok svítidla do horního poloprostoru  byl nejvýše 0,05,

Dosavadní znění onoho § 5 písm. a) je ale měkčí než požadavek druhé věty. Splnit jej je tedy snazší, druhá věta by byla zbytečná. Po úpravě § 5 písm a) tak, aby připouštěl jen svítidla plně cloněná, by věta smysi získala. Problém je jen v uvedeném kritériu, které je téměř nemožné v praxi ověřit. Ověřit lze snadno jen svítivost do některých směrů. V italských precedentních zákonech se pro tento účel používá hodnota 15 cd/klm pro maximální měrnou svítivost do horního poloprostoru a není důvod se jí nepřidržet.Odchylka od takového kritéria vzbuzuje podezření na vliv těch zástupců osvětlovací praxe, kteří by mohli mít zájem na praktické nepoužitelnosti nařízení. Hodnota 15 cd/klm je ve skutečnosti snáze dosažitelná a požadavek na max. 5 % světla do horního poloprostoru při úpravách starých svítidel zbytečně přísný.

b)       v ochranné době neprovádět osvětlení reklamních tabulí a osvětlení informačních tabulí, s výjimkou osvětlení informačních tabulí, které mají nezbytné noční použití,

c)       v ochranné době neprovádět osvětlení staveb a uměleckých předmětů,  případně osvětlení kulturních památek.

 

§ 7

Účinnost

 

Toto nařízení nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2004, s výjimkou ustanovení § 6 písm. a), které nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2007.





 Příloha  k nařízení vlády č. …..  /2003 Sb.

 

 

 

 

Seznam objektů, na které se vztahuje opatření podle § 6

 

 

 

1.            Observatoř Astronomického ústavu Akademie věd České republiky, Ondřejov

2.            Observatoř Kleť Hvězdárny a planetária České Budějovice, Kleť

3.            Hvězdárna a planetárium M. Koperníka, Brno-Kraví Hora

4.            Hvězdárna a planetárium, Hradec Králové

5.            Hvězdárna, Úpice

6.            Hvězdárna, Valašské Meziříčí

7.            Hvězdárna, Zlín

8.            Hvězdárna, Rokycany

9.            Hvězdárna, Vlašim

10.        Hvězdárna Františka Pešty, Sezimovo Ústí

 

 

 

 

 



1) § 2 odst. 1 písm. r) zákona č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší).

2) § 4 odst. 2 zákona č. 86/2002 Sb.

3) Například EN 132 01-1 až -3, ČSN 36 0400,0410 a 0411.

4) Zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb.,  o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů.