Jasy scén jsou kódovány barevně, v logaritmické škále.
Logaritmická škála jasů (jednotkou je
kandela na metr čtvereční,
což lze kratčeji označit též jako nit, a užívat
pak také decinit, centinit).
Odhady intenzity osvětlení asfaltových cest
v luxech lze získat vynásobením jasu v nitech koeficientem 15 (pokud se
v něm lampa leskne) až 30, běžně kolem 22.
Pohled s postupně kratšími expozicemi
(v sekundách 2, 1/8, 1/125, 1/2000) od severního rohu odbočky k úřadu
směrem k jihu, ke kostelu. Jasy vozovky jsou čtyři až jedenáct centinitů.
Závojový jas z lamp na snímku je jeden centinit.
U kaluže jsem změřil 0.66 lx. Je to asi to nejtemnější místo, které má jen 0.042 nt, to by odpovídalo odrazivosti 0.065 cd/lm. Maximum pod sodíkovou lampou (oranžová) bylo 21 lx, z obrázku je patrný jas tak šest desetin nitu, to by mohlo oněm dvaceti luxům odpovídat, je to v nejméně odrazivém směru.
Pohled s touže řadou expozic na stranu opačnou.
V popředí jsou jasy vozovky 6 cnt až 13 cnt, dál v nejslabším místě asi
2 cnt. Měření luxmetrem u silné zářivkové lampy (vpravo v popředí) dalo
v ose vozovky 2.4 lx, to by odpovídalo tak 12 cnt.
Závojový jas z lamp na snímku je 1.2 cnt (působí jej převážně jediná lampa
v dáli, pro pohled do nejtmavšího místa vozovky je už velmi rušivá).
Pohled ze severnější křižovatky zpět k jihu. Kostel není vidět asi vinou
oslnění vzdálenou lampou poblíž středu snímku.
Jasy vozovky jsou dva až tři centinity, v popředí na betonových vysprávkách
pět centinitů. Minimum dál má asi jeden centinit, to by odpovídalo až dvěma
desetinám luxu. Luxmetrem mi vyšlo 0.15 lx
(přístrojem SQM s kuličkou jako objektivem vyšlo 18.95 mag, tj. jas ani ne
poloviční, je dost možné, že rtuťové lampy přístroj podceňuje,
taky ale je může jít o nižší odrazivost vozovky svisle vzhůru:
při snímání zdálky je asfalt světlejší).
Vpravo v dálce je místo, kde jsem fotografoval předtím,
tam byla osvětlenost silnice 1.0 lx
(to místo má pak zdáli jas čtyři setiny nitu).
Boční ulice na západ, od tří setin do dvou desetin nitu.
Dál na sever, kolem pěti centinitů, min. 2.5 cnt, max. 40 cnt,
před obchodem max. 30 cnt.
Ulice na východ, sodíkovými, max. 1.5 nt, min 3 cnt
Od kostela k jihu, pohled na přechod za křižovatkou. Před
křižovatkou 0.16 nt (maxima až 0.20 nt), na přechodu 6 cnt až 10 cnt
(bílá třikrát světlejší), dál minima 4 cnt, max. pod sodíkovou v dáli
0.4 nt. Sodík u hlavní cesty v ose E pruhu 2.0 lx, to odpovídá
odrazivosti 0.08 cd/lm. Mezi pruhy na přechodu změřeny též dva luxy,
odrazivost je v daném směru (lampa svítí zprava) asi jen 0.05 cd/lm.
Pohled na sever ke kostelu, většina plochy vozovky 0.15 nt, max. 0.3 nt,
minima západně od kostela 3 cnt.
K italské továrně, max. asfaltu 0.6 nt, min. 0.1 nt, max. dlažby 1.6 nt.
Od továrny k hlavní křižovatce na západ, v popředí vpravo 2 cnt,
pod sodíkovou lampou za křižovatkou max. 0.6 nt, v detailu až k 1 nt,
v popředí v detailu 25 cnt.
Od křižovatky k západu, pod rtuťovými lampami až 18 cnt, vlevo 4 cnt
mezi 2. a 3. rtuťovou lampou jsem naměřil 0.70 lx,
(SQM s čočkou dal 17.37 mag, 0.015 nt, to by bylo jen asi 0.4 lx)
Mezi 2. a 3. rtuťovou lampou jsem naměřil 0.70 lx, to bylo zřejmě minimum
v ose vozovky (tam, kde je asi 4 cnt, to by odpovídalo 0.06 cd/lm)
(SQM s čočkou dal 17.37 mag, 0.015 nt, to by bylo jen asi 0.4 lx)
Zpět ke křižovatce na východ, od desetiny do půl nitu.
Na levém okraji vozovky
pod sodíkovou lampou u křižovatky jsem předtím naměřil 14 lx,
opačně (odraz od vozovky) 2.2 lx – albedo tedy asi 0.16.
Střed vozovky tam měl 9.5 lx, opačně 0.90 – albedo tedy 0.095.
Na snímku zdálky jsou jasy uprostřed vozovky asi 0.16 nt a vlevo 0.6 nt,
(to odpovídá odrazivostem do směru kamery jen 0.02 cd/lm a 0.045 cd/lm).
Pohled od sochy na západ na chodník kolem parku;
5 cnt (max. 25 cnt), vozovka 2 cnt.
Pohled zpět na východ, chodník v dáli 10 cnt, max. 20 cnt, blízko
jen 3 cnt (tj. poblíž sochy)
vozovka 2 cnt až 10 cnt, běžně kolem 5 cnt (aneb 1 lx).
Luxmetrem změřeno na chodník u sochy (odkud jsem fotografoval)
1.0 lx, pod lampou 1.7 lx
albedo 0.6/3.1 = 0.19 (tj. jasy 16x menší než osvětlenost).
Pod poslední lampou chodníku 4.2 lx (z obrázku též 0.25*16=4.2)
V popředí pod zářivkovou lampou 0.3 až 0.5 nt, dál 3 cnt až přes 10 cnt
Pod rtuťovou lampou za obchodem změřeno 2 lx.
Je konec oné ulice na sever od obchodu, minima jsou 1 cnt, maxima přes
30 cnt. To by odpovídalo až pěti luxům, asi se ten asfalt ale zdáli leskne,
maximum změřené luxmetrem
pod tou poslední zářivkou bylo jen 3.1 lx. (zem pak 0.53 lx – albedo 0.17).
Sodíkové lampy u školky, v 10 až 50 cnt, v pozadí až 30 clx
(zeď i 40 cnt) od asi rtuťové lampy. Z toho lze odhadnout intenzity osvětlení
v popředí asi 2 lx až 10 lx.
K hodnotám lze dodat, že kromě umělého osvětlení se na nich podílel i Měsíc, který byl právě v první čtvrti. Ten poskytoval nejvýše dvě setiny luxu, což bylo i v nejslaběji osvětlených místech ulic zanedbatelné.