Poznámky Jana Hollana ke článku zveřejněnému v Deníku veřejné správy, http://denik.obce.cz/go/clanek.asp?id=246199
Datum: 16. 1. 2002, zdroj: Společnost pro rozvoj veřejného osvětlení, rubrika: Ostatní (poznámky k textu Společnosti jsou zarovnány vlevo. Nejprve některé citace z návrhu zákona, viz http://svetlo.astro.cz/zakon -- tam naleznete i další dokumenty k prevenci světelného znečištění -- jak je správně vybral předseda Společnosti:) Hlava I Obecná ustanovení § 1 Předmět úpravy Tento zákon stanoví ... opatření ke snižování světelného znečištění ovzduší. ... § 2 Základní pojmy Pro účely tohoto zákona v oblasti ochrany ovzduší se rozumí ... světelným znečištěním každá forma osvětlení umělým světlem, které je rozptýleno mimo oblasti, do kterých je určeno, zejména pak míří-li nad hladinu obzoru. ... § 3 Povinnosti právnických a fyzických osob ... (odstavec 10) Při činnostech v místech a prostorech stanovených prováděcím právním předpisem je každý povinen plnit nařízení orgánu obce a v souladu s ním provádět opatření k zamezení výskytu světelného znečištění ovzduší. ... (doplním jen číslo, je to odstavec 12, dále je na něj odkaz:) Prováděcí právní předpis stanoví místa a prostory, kde nesmí docházet k výskytu světelného znečištění, činnosti na které se vztahuje povinnost podle odstavce 10, opatření ke snižování nebo předcházení výskytu světelného znečištění a limity stanovující horní mez světelného znečištění. Hlava II Ochrana ovzduší ... § 50 Obce Orgán obce v přenesené působnosti ... vydává nařízení, jímž může na svém území stanovit opatření podle § 3 odst. 10 ke snižování nebo předcházení výskytu světelného znečištění ovzduší. Orgán obce v přenesené působnosti kontroluje ... dodržování povinností podle § 3 odst. ... a 10 a za jejich porušení ukládá pokuty. (konec citací zákona z původního článku, ještě ale přidám jednu podstatnou:) § 55 Zmocnění k vydání prováděcích právních předpisů 1. Vláda vydá nařízení k provedení § 3 odst. 12, § 4 odst. 12, § 5 odst. 12 a § 6 odst. 9 a § 7 odst. 11. ... (nadále už cituji vlastní slova J. Kotka:) Je zarážející, jak nezodpovědným způsobem jsou do návrhu velmi obsáhlého a jinak podrobně propracovaného zákona včleněna opatření ke snižování světelného znečištění ovzduší. Např. v případě chemického znečištění jsou uvedeny kategorie a přesně stanovena limitní množství znečišťujících látek. V případě světelného znečištění je zákon nekonkrétní, spoléhá se na prováděcí předpis. Zato, na druhé straně, je v případě světelného znečištění absolutní, nekompromisní. Prováděcí předpis má např. stanovit místa a prostory, kde nesmí docházet k výskytu světelného znečištění. Co by to ale ve skutečnosti znamenalo? V takovém prostoru by logicky nesmělo být provozováno žádné venkovní osvětlení, protože se nepřipouští ani znečištění světlem odraženým od země. Ani ve vnitřních prostorech by se nesmělo svítit bez zatemněných oken. Dokonce i doprava by se zde musela v noci zastavit. Řidiči ani chodci by si totiž nesměli posvítit na cestu. Na hřbitovech bychom se museli obejít bez svíček atd. Prováděcí předpis má stanovit limity horní meze světelného znečištění, zřejmě pro prostory, kde se určité znečištění připouští. V tom je ale háček. Nesmělo-li by ve výše stanovených prostorech docházet k výskytu světelného znečištění, nesmělo by se svítit ani v okolí těchto prostorů, protože znečišťující světlo by sem z tohoto okolí rovněž pronikalo. Řekl bych, že se z výše uvedeného rozboru dá usoudit, že ustanovení, že prováděcí předpis stanoví místa a prostory, kde nesmí docházet k výskytu světelného znečištění, je špatně formulováno, asi bylo myšleno jinak. Původní návrh doplnění zákona, jak byl nabídnut příslušným výborům Poslanecké sněmovny, byl zcela konkrétní a úplný. Byla to ale natolik nová věc, že poslanci dali přednost maximální stručnosti a možnosti konkretizovat požadavky později prováděcím předpisem, místo samostatnou hlavou zákona. V zákoně je podstatná definice, která už sama dost přesně říká, o co jde. Ano, světelnému znečištění se málokde lze zcela vyhnout, stejně tak jako třeba znečištění působenému topením v zimě. Definice ale jasně říká, čeho je potřeba se především vystříhat: svícení rovnou nežádoucími směry. A také svícení zbytečně silnému. Zmínku o stanovení území, kde nesmí docházet k výskytu světelného znečištění, je třeba chápat hlavně ve smyslu emisí, ne imisí. V současné verzi návrhu prováděcího předpisu tato nejpřísnější forma ochrany není využita, přestože má například u řady přírodních rezervací dobrý smysl (umělé noční osvětlení je jako nový fenomén pro přírodu často fatální, viz aktuálně http://www.urbanwildlands.org). Přípravy prováděcího předpisu se ale budou účastnit i odborníci z dalších oborů, kteří už do první jeho verze mohou taková území navrhnout. Návrh prováděcího předpis využívá zmínku v oslabené podobě, totiž pro stanovení území, kde je nutné začít znečištění snižovat rychleji, než jen pozvolna bez zvláštních nákladů, během desetiletí. V budoucnu je možné, aby byla část těchto území skutečně vyhlášena za taková, kde je nutné se světelnému znečištění zcela vyhnout, tak daleko ale ještě vývoj není. V USA ale takové ,,rezervace noční krajiny`` již existují a jsou velmi populární. Na rozdíl od denní přírody je noční příroda něco, co se vůbec nijak nedá ukázat v televizi nebo ve filmu. Prováděcí předpis se zabývá jen osvětlovacími soustavami umístěnými ve venkovním ovzduší. Neomezuje nijak svobodu běžných občanských aktivit, protože uděluje výjimku slabým světelným zdrojům. Neříká nic o povinnosti zakrývat okna ani se nevěnuje vozidlům, nedělají to obdobné předpisy nikde na světě. U aut to ostatně není moc potřeba, protože jeden světově uznávaný předpis světelné znečištění v jejich případě dávno reguluje: ukládá jet s klopenými světly v osvětlené obci nebo při přibližování k protijedoucímu vozidlu... Nicméně, i kdyby byla určitá míra světelného znečištění připuštěna v každé kategorii prostoru, mnoho by to na věci nezměnilo. Není mi známo, že by existoval nějaký mezinárodní, evropský nebo národní dokument, z něhož by bylo možno převzít metodiku pro stanovení míry světelného znečištění a jeho limitní hodnoty. Máme dostatek hodnověrných podkladů pro to, abychom uvedené záležitosti mohli na dostatečné odborné úrovni vyřešit sami v rámci zpracování prováděcí vyhlášky? Troufám si tvrdit, že ne. V zákoně o ovzduší se rozlišují emise a imise. Navržené limity světelného znečištění se týkají emisí. Jejich regulace je velmi jednoduchá a platí v mnoha oblastech světa, viz http://svetlo.astro.cz. Hlavním požadavkem většiny z nich (přesněji, všech nezastaralých) je, aby svítidla nesvítila směrem pryč od terénu. Splnění takového požadavku lze snadno ověřit pouhým pohledem na konstrukci svítidla a jeho umístění, hromadně pak v noci pohledem z místa, které leží výše. V jednoduchosti kritéria je jeho síla. Požadavek nesvítit vzhůru s sebou většinou přináší i účinné omezení obtěžujícího svícení do oken či zdáli do očí chodců a řidičů. Pro počáteční etapy zastavení růstu a následného snižování světelného znečištění to stačí -- povede to k rozšíření nezbytné technologie. Další přirozený a jednoduchý požadavek prováděcího předpisu je nesvítit více, než je potřeba, tj. než vyžadují bezpečnostní normy. S tím souvisí požadavek na možnost tlumení osvětlení pozdě v noci, normami připouštěného a odpovídajícího prosté rozvaze. Návrh prováděcího předpis explicitně uvádí, že soustavy splňující jeho jednoduchá kritéria se považují za neznečišťující. Pokud se v daném území podaří dosáhnout stavu, že tam jiné nebudou, bude možné naplnit vizi zákona a dané území prohlásit za takové, kde bylo světelné znečišťování již vyloučeno. Nemusí to být temné přírodní rezervace, ale obce, které získaly zpět své noční kouzlo -- sice jiné než před sto padesáti lety, zato však adekvátní technologiím třetího tisíciletí a snaze o trvale udržitelnou civilizaci. Ing. Kotek psal své poznámky, jak sám uvádí, bez znalosti jakýchkoliv konkrétních požadavků jak postupovat, aby se škodlivé vlivy nočního osvětlování snížily. Přiznává tím í neznalost odborné literatury. Je tak asi zbytečné na některé jeho spekulace reagovat. Na pováženou je, že ač je odborník na osvětlování, není z jeho textu nijak patrné, že vůbec ví o jeho negativních důsledcích, čili o světelném znečištění. Vůbec je pro mne nepochopitelné, že by bylo možno zákonem požadovat dosažení nějakého jasně nedefinovaného stavu. Vzhledem k tomu, že požadavky na snížení světelného znečištění nejsou přesně definovány, nelze vyhodnotit ani jejich důsledky. V důvodové zprávě tedy logicky chybí ekonomické vyhodnocení dopadů nové právní úpravy. Je přitom jisté, že by vyvolané negativní ekonomické důsledky byly značné. V důvodové zprávě však o opatřeních ke snižování dopadů světelného znečištění ovzduší není ani zmínka. Skutečně nechápu, jak je možno přijmout nějaká ustanovení bez vyhodnocení jejich dopadů. V čem spočívají negativní ekonomické dopady navržené právní úpravy? Těžko bych uvedl všechny, ale upozorním alespoň na některé, týkající se osvětlení veřejných komunikací: Vyšší náklady na výstavbu a rekonstrukce osvětlovacích soustav veřejného osvětlení z důvodu: * vyšších cenových úrovní svítidel s krytem optické části z plochého skla, jež požadují bojovníci za temné nebe, * zkrácení roztečí osvětlovacích stožárů, a s tím souvisejícím zvětšením jejich počtu, z důvodu užších vyzařovacích charakteristik těchto svítidel, * zdražení dokumentace pro územní a stavební řízení v souvislosti se zvýšením časové náročnosti projednávání projektové dokumentace, * vyšší náklady na provoz osvětlovacích soustav z důvodu nižší světelné účinnosti výše uvedených svítidel, * zvýšené nároky na obce v souvislosti s přenesením povinnosti kontrolovat dodržování exaktně nespecifikovaných požadavků na omezení světelného znečištění na jejím území, ukládat pokuty apod. Svítidla jsou opravdu různě drahá -- stejně jako u jiných věcí, je to otázka kvality, tedy toho, jak dobře, spolehlivě, úsporně a trvanlivě slouží. Svítidla podobných kvalit mají podobné ceny, rozdíl mezi spodním krytem z kaleného rovinného skla a z prohnutého plexiskla je nevelký (velmi se zato liší jejich trvanlivosti). Pokud se rozvine trh, měl by být rozdíl cen opačný (plexisklo je dražší než sklo). Návrh prováděcího předpisu k zákonu o materiálech samozřejmě nic neříká, je zbytečné o nich polemizovat. Rozteče stožárů dosavadních osvětlovacích soustav umožňují v naprosté většině případů bezproblémovou náhradu starých svítidel novými, vyhovujícími zákonu (tj. nesvítícími nad obzor). Jen v malé části případů je náhrada dnes netriviální -- to ale platí jen tehdy, když při ní jde jen o dodržení některých požadavků norem místo kvalitního uspokojení potřeb, kvůli kterým je osvětlovací soustava instalována. Zkušenosti z mnoha míst světa, kde taková náhrada svítidel již proběhla, ukazují velké zvýšení kvality osvětlení a pozitivní ohlasy uživatelů (chodců i řidičů) -- přestali totiž být oslňováni. U nových osvětlovacích soustav pro hlavní dopravní tepny, využívajících do krajnosti limitů doporučených normami, se při použití zcela běžných svítidel uvádí potřeba desetiprocentního zkrácení nejvyšší možné rozteče stožárů (normy totiž nepočítají s možností, že by svítidla neoslňovala a oslňování kompenzují zvýšeným osvětlením). I kdyby skutečně bylo nutné soustavu vybudovat s méně extrémní roztečí stožárů, vyplatí se to zvýšením kvality osvětlení, umožňující bez jakéhokoliv rizika plně využít možnosti nočního útlumu (a tedy snížení provozních nákladů). Je ale na místě připomenout, že co, kdy a jak obec osvětluje, je její věcí, normy jsou jen doporučení (vytvořené v podstatě zástupci osvětlovacího průmyslu). Jde-li o náklady, je možnou odpovědí osvětlovat slaběji (silnice, kde se nechodí pěšky, případně vůbec neosvětlovat), místo za spoustu peněz osvětlovat nekvalitně, s obtěžováním lidí, kterým má osvětlení sloužit. Tvrzení o vyšších provozních nákladech svítidel, která svítí jen tam, kam mají, je komické. ,,Světelnou účinnost`` mohou mít na počátku svítidla s vodorovným sklem skutečně o chlup nižší než svítidla s prohnutým plastovým krytem. To je ale dobře, protože jde o eliminaci toho světla, které přímo škodí. Na osvětlení cílového terénu přitom zpravidla zbude světla více, protože se zčásti přesměruje žádoucím směrem. Při použití nejlepší dostupné techniky, tj. mimo jiné svítidel přesně vyhovujících dané úloze, to často znamená možnost použití světelného zdroje s menším příkonem -- ve většině dosavadních osvětlovacích soustav s malou roztečí stožárů. Současně i pěknější obce, kde půjde opět klidně a zdravě spát. Mimochodem, zákonná prevence světelného znečištění má v řadě regionů světa druhou, velmi podstatnou motivaci ve snaze snížit plýtvání elektřinou. Praxe ukazuje, že se to skutečně daří. Zdražení dokumentace či agendy obce je zcela bezdůvodné. Pokuty obec ukládat může, ale nemusí, když to nezvládne a všem občanům to bude lhostejné... To je ovšem dost absurdní představa. Všechnu výše uvedenou zátěž, spočívající ve zvýšení nákladů na výstavbu, rekonstrukce a provoz veřejného osvětlení by nakonec opět nesly obce, které jsou už tak pod značným ekonomickým tlakem. Nemůžu si pomoct, ale za nejrozumnější dnes považuji úplné vypuštění opatřeních ke snižování dopadů světelného znečištění ovzduší z navrženého znění zákona o ochraně ovzduší. Proti zbytečnému světelnému znečištění je jistě třeba bojovat. Ale ne za každou cenu. Nejprve musí být k dispozici dostatek použitelných podkladů na dostatečné profesionální úrovni, na jejichž základě by komise fundovaných odborníků mohla zformulovat exaktní opatření ke snižování dopadů světelného znečištění ovzduší Zatím je ovšem nemáme. Komise by také měla vyhodnotit ekonomické dopady takových opatření. Velkou výhodou při prevenci světelného znečištění je, že světelné znečištění podléhá na celém světě stejným fyzikálním zákonům. Nehrají u něj valnou roli historické danosti, jako u produkce elektřiny nebo u těžby uhlí. Stačí dělat to, co se osvědčilo už jinde. Schválení uvedeného návrhu zákona o ochraně ovzduší bez uvedení limitů a metodiky hodnocení světelného znečištění by bylo minimálně velmi nezodpovědné. Předcházející rozbor jsem zpracovával v dříve, než se mi do ruky dostal návrh vyhlášky, kterou se stanoví pravidla pro snižování světelného znečištění, jak ji RNDr. Jan Hollan (Hvězdárna a planetárium M. Koperníka v Brně, mluvčí sekce pro temné nebe České astronomické společnosti) zpracoval pro Ministerstvo životního prostředí. Až po jejím přečtení je možno odhadnout hrůzostrašnost dopadů navrhované právní úpravy. Teprve v ní jsou totiž uvedeny konkrétní požadavky a limity. Podle mého hrubého odhadu by uplatnění této vyhlášky vyvolalo v České republice náklady v řádu miliard korun! Jen v Praze by se tyto náklady pohybovaly kolem jedné miliardy korun! Kdo by to zaplatil, o tom se nemluví. O tom se zpracovatel nikde nezmiňuje. K ekonomickým záležitostem se vyjadřuje pouze v odstavci 8, kde uvádí, že opatření ke snížení světelného znečištění v ochranných územích přinesou jen velmi malé náklady, při velkém společenském významu! (Nejde o odstavec 8, ale odst. 3 přílohy 1, týkající se území věru malinkých. Modernizované znění celého souboru připraveného pro Ministerstvo viz adresář http://svetlo.astro.cz/zakon, -- v onom souboru se v části 3 probírají i náklady na celou ČR.) Miliarda korun na nápravu pražského osvětlení tak, aby se eliminovalo zbytečné světelné znečištění, které působí, je zcela absurdní údaj. Uvádí se, že jedno svítidlo veřejného osvětlení připadá na deset obyvatel. V Praze by jich tak bylo řádově sto tisíc. Prováděcí předpis k zákonu nevyžaduje nic jiného, než aby při jejich obměně, tj. během dvaceti či třiceti let, byla používána svítidla neznečišťující. Ta už dnes stojí zhruba stejně jako znečišťující. Protože ale obvykle volba těch, které světlo lépe směrují, znamená možnost snížení maximálního příkonu, zejména oproti současnému stavu, bude ve skutečnosti postupná obměna veřejného osvětlení nejen bez přídavných nákladů, ale dokonce způsobem, jak náklady na osvětlování postupně snižovat. Ale i kdyby byl cenový rozdíl mezi novým svítidlem znečišťujícím a neznečišťujícím tři sta korun (jak ale uvádím výše, s rozvojem trhu jistě vymizí) a rozdíl provozních nákladů by byl nulový, činily by ,,přídavné`` náklady na obměnu sta tisíc svítidel během třiceti let pouze třicet miliónů, ne jednu miliardu korun. Milión korun ročně na nápravu svého prostředí a vzhledu si Praha dovolit může. Nejde jen o příkon maximální, ale též o příkon průměrný. Jen neoslňující osvětlovací soustava (tedy zajisté neobsahující svítidla svítící vzhůru) poskytuje dobrou viditelnost, i když se později v noci ztlumí. Cena svítidla o tři sta korun vyšší se tak dá získat díky nočnímu útlumu zpět možná už za jediný rok... Zatím navržená ochranná území uvedená v prováděcím předpise jsou malinká. Už díky tomu přinese urychlená náhrada nebo úprava dosavadních svítidel v nich jen malé náklady, při značném snížení provozních nákladů (tedy rychle návratné). To se má stát pobídkou pro obce, aby se do takové věci pustily také. Jedna věc jsou teoretické úvahy (jistě užitečné a pomáhající porozumět problému), druhá pak běžná praxe. Ta v mnohých městech na světě ukazuje, že právě přechodem na svítidla, která nesvítí vůbec směrem vzhůru, se snižují výdaje na provoz veřejného osvětlení, při radikálním snížení světelného znečištění. Čerstvým příkladem je např. kanadské město Calgary. Nečeká, až stará svítidla dožijí. Ono se jim totiž vyplatí je zahodit už dnes, protože nasadit nejlepší dnešní techniku se i v tomto oboru vyplatí. (Mluvívalo se tak o strojích v továrnách, životnosti fyzické a morální, vzpomínáte? Moderní příklad dávají počítače.) V případě osvětlení veřejných prostor by nové finanční zatížení zůstalo na obcích, které si takové neplánované výdaje jistě nemohou dovolit. Pokud by chtěly vyhovět zákonu, musely by přestat provozovat veřejné osvětlení! Doba temna se asi opravdu blíží! Nebo snad nakonec přece jen zvítězí zdravý rozum? Výhružky některých průmyslových či obchodních odvětví, že nasměrování světla jen užitečnými směry přinese vyšší náklady, nejsou českou specialitou. Například ve státě Connecticut se tak na obce obrátila společnost Connecticut Light & Power (tedy současně osvětlovací i elektrárenská), aby využily možnosti výjimky ze zákona. Společnost totiž potřebuje uplatnit svou noční elektřinu, ať obce platí (viz http://amper.ped.muni.cz/darksky/a/msg00033.html)... Naštěstí přitom narazila na volené zástupce občanů. Stejně tak ve státě New York se proti zákonu, jehož účelem je snížit světelné znečištění a spotřebu elektřiny, postavil institut, financovaný elektrárnami. Na východním pobřeží USA je totiž elektřiny přebytek. U nás jde možná spíš o snahu prodávat další a další zastaralá svítidla a přidávat v noci světla, kde jen to jde. Je na čase, aby se nad aktivitou osvětlovací lobby zamysleli ti, kterým má veřejné osvětlení sloužit a kteří jej platí. Totiž občané a jejich zvolení zástupci. Ing. Jaroslav Kotek, předseda Společnosti pro rozvoj veřejného osvětlení RNDr. Jan Hollan, dlouholetý člen (jediný český) The International Dark-Sky Association (http://www.darksky.org), zakladatel národní skupiny zájemců o kvalitní venkovní osvětlování s minimem škodlivých důsledků (při České astronomické společnosti, pod názvem Sekce pro temné nebe -- nikoliv ,,sekce pro temná města``), viz http://svetlo.astro.cz. (členové Asociace jsou i elektrárenské společnosti, které potřebují eliminovat nutnost stavby nových zdrojů a snaží se o snížení spotřeby elektřiny (!), stejně jako společnosti, vyrábějící hi-tech svítidla)