Popis jednotlivých výprav: Okolí Špindlerova mlýna
Večer 8. prosince 2004
Ubytovali jsme se v~informačním středisku Správy ve Vrchlabí a~vyrazili
do Špindlerova mlýna za prvními nočními scenériemi.
Obrázky zachycuje adresář spml04-12_1.
První zastávka byla na horním kraji stráně Labská, až pod lesem.
Dominantou pohledu byly sodíkové lampy pod námi na svahu, a~pak mlha
(vrstva projevující se kolem Krkonoš jako stratus) pod námi jimi ozářená.
Dálkové pohledy se odtud neotevíraly, neb mlha sahala až nad nás. Jen
občas trochu klesla a~nad lesem se objevovaly hvězdy. Několik snímků
pořízených v~takových chvílích dalo informaci o~jasu oblohy
v~nejtmavších místech (kolem Polárky): ten byl asi 0,9 mnt. Mohl být
zvýšený zbytky mlhy -- jeden první krátce exponovaný snímek dal nejistou
hodnotu kolem 0,7 mnt, ,,pouhý`` trojnásobek přírodního jasu, což dle
dalších měření je asi hodnota realistická. Viz např. obr.~04 (či též
obr.~03 nebo kratičce exponovaný 02). Na opačné
straně než oranžová mlha je na nich nad zasněženou strání temná stěna lesa,
v~zenitu je Andromeda, pod ní skupina pěti hvězd známá jako W v~Kasiopeji,
nad lesem je Deneb, na prvních dvou snímcích, pořízených dále od lesa,
i~jasnější Vega. Osvětlenost vodorovné plochy je 7~mlx, skloněné stráně
pod lesem ale 11 mlx (desetinásobek hodnoty v~přírodě).
To, že Hromovka není rozsvícená, jsme odhadli už od Labské. Pokračovali
jsme proto dále směrem na Sv. Petr, nad hladinu stratu zakrývajícího
českou kotlinu.
Další zastávka byla na silnici nad dojezdem Černé sjezdovky. Oslnivou
dominantou zde byla modravá obří obrazovka, opakující reklamy téměř
nulovému počtu diváků (až na nás tři). Přes silnici, spolu s~osvětleným
sněhem na plácku nad ní a~pouliční lampou to zachycuje obr.~05, dolů ze
svahu se dívá obr.~09 a~dva obdobné předchozí. Obrazovka je daleko
nejvíce rušivým zdrojem v~okolí, navíc v~dané chvíli zcela bezúčelným.
(Doporučení: obrazovku nemít zapnutou, není-li sjezdovka v~provozu,
pokud v~provozu je, tak ji po setmění alespoň desetkrát zeslabit.)
Pokud jde o~emise, po obrazovce jsou kvantitativně nejvýznamnější
sodíkové lampy u~cest a~budov. Jak ale poslední z~obrázků naznačuje
(tři lampy nad silnicí do Sv. Petra na levém okraji snímku), jsou
individuálně mnohem slabší než obrazovka, a~jejich barevný odstín je
méně křiklavý.
Krajinnou dominantou druhé kategorie jsou ale ještě před lampami v~tomto
pohledu světlomety u~sněhových děl -- jejich ústí nebo druhotně jimi
osvětlovaný sněhový proud. Je to dosti přízračná podívaná, jako
z~nějaké sci-fi. Smysl tak silných světlometů je nejasný, snad má být
vidět činnost děl zdáli i~skrze mlhu. (Doporučení: světlomety doplnit
cloněním tak, aby vyzařovaly jen v~úzkém kuželu, a~není-li tolik světla
zrovna kvůli mlze opravdu potřeba, jejich světelný tok snížit alespoň
desetkrát.)
Za zmínku snad stojí jasy sněhu kolem silnice pod nejbližší lampou, jsou
maxima 0,9~nt k~běžnějším 0,3~nt či 0,2~nt, což odpovídá intenzitám
osvětlení sněhu od jednoho do čtyř luxů (pro sníh sice zbytečně
velkému, ale jindy adekvátnímu, jde-li o~černý asfalt, ostatně sníh na
silnici má minimum jasu nižší, jen 0,1~nt).
Terén v~pozadí se zobrazuje jako černý, ale ve skutečnosti má jas
přinejmenším 6~mnt, zdaleka ne malý (vyšší než noční bezměsíčná obloha
v~Brně, když je jasno). Očima trochu vidět i~přes oslnění byl, krátce
exponovaný (aby zachytil i~těsné okolí oslnivé obrazovky) snímek ale
tak obrovský rozsah jasů už nezobrazí, i~když díky velkému rozsahu dat
z~něj lze hodnoty zjistit.
Poslední noční snímek je již z~úbočí osady Sv. Petr, obr.~10.
S~expozicí pouhé jedné sekundy zachycuje jen oslnivé zdroje světla a~jimi
silně osvětlené plochy. I~tak dává dobrý přehled toho, co je v~noci na
úbočí na první pohled vidět. Při pečlivějším rozhlížení je ovšem vidět
i~úbočí Stohu, a~pokud si člověk zakryje předloktími a~dlaněmi
oslňující lampy, může slabounce spatřit i~Kozí hřbety. To jsme ten večer
fotograficky nezachytili, články pro kamery v~mraze přestaly dávat
dostatečný výkon.
Mnohem více nás mrzelo, že jsme nemohli později zachytit pohledy z~úbočí
Medvědína (ze sjezdovky nad Harmonií, pod bufetem Zubr). Kromě spousty
lamp (u~Harmonie jsou daleko nejhorší ,,mléčné koule`` kolem jejího
parkoviště) krajině dominoval osvětlený stratus vyráběný sněhovými děly
na Černé sjezdovce. V~něm i~v~jeho jinak neviditelných okrajích byly vidět
podivuhodné světelné úkazy, totiž světelné sloupy nad lampami
s~nejsilnějšími emisemi směrem mírně vzhůru (přesněji, segmenty sloupů
s~nejsvětlejší oblastí v~místě, které je v~opačné úhlové výšce než
samotná lampa, tedy analogií tzv. horního slunce). Jsou to jevy
vznikající zrcadlením na vodorovných sněhových destičkách, z~nichž se
stratus zřejmě skládal. Takové složení je ve střední Evropě velmi
neobvyklé, vyskytuje se hojně až kolem polárního kruhu. (Naše přírodní
straty jsou i~v~zimě z~drobných kapiček, ne krystalků). Z~některých
míst byly patrné až desítky sloupů. Pro meteorology a~vůbec diváky se
zálibou v~přírodních světelných jevech to byla náramná podívaná,
zajímavý kladný přínos jinak zcela nežádoucího masivního znečištění.
Den 9. prosince
Obrázky zachycuje adresář spml04-12_2.
První zastávkou bylo parkoviště nad přehradou, na dolním okraji
Špindlerova mlýna. Odtud je vyhlídka na celé Kozí hřbety, se Železnou
horou v~popředí; v~pozadí za nimi je úbočí Luční hory. Zachycuje to
obr._01 či v~detailu obr._02.
Na obrázcích jsou, při troše pozornosti, nápadné i~lampy, ale
rozhodně mu nedominují. Celek údolí Labe je zachycen na obr._00 (slunce
je schováno za stožárem lampy) -- obrázek není moc zajímavý, to bude až
jeho srovnání s~nočním pohledem.
Dále jsme se opět zastavili na silnici nad dojezdem Černé sjezdovky.
Zasněžování pokračovalo, ve stínu Plání byl stále pěkný mráz. Obr._03
a~obr._04 ukazují scénu, fotografovanou předtím v~noci (chybí jen
silnice nahoru do Sv. Petra). Ledový stratus linoucí se od sněhových
děl je na nich dost nenápadný. Tři detailní obrázky dokumentují touž
scénu, mění se jen záběr na velkoplošné obrazovce (jeden asi reklamní,
dva přímo z~Černé sjezdovky), viz obr._05 a~další. Obrazovka je ve dne
s~okolním prostředím v~dobré rovnováze -- se svým jasem stovek nitů.
Pak jsme již v~oblasti na konci osady Sv. Petr. Obdobný záběr jako
v~noci poskytuje obr._08 -- dominantami krajiny nyní světla nejsou,
stěží si nějakých lamp všimneme (aby nedominovalo Slunce a~nepřineslo
do kamery příliš světla, to zajišťuje má hlava vrhající stín na
objektiv). Celek závěru údolí s~Luční horou v~pozadí zachycuje
obr._09,
celý Stoh se sjezdovkou obr._10 a~obr._11, závěr doliny v~detailu
obr._12,
úbočí Kozích hřbetů
(s~chatou Barytka v~popředí) obr._13 a~obr._14,
-- ten poslední i~s~lampou, ve dne zdobnou, v~popředí. Samotná
lampa je v~detailu na obr._15.
Opačným směrem je záběr na obr._16, na velké sjezdovky (v~popředí je
billboard Hotel Slunečnice). Antropogenní ledový stratus, pocházející ze
zasněžovacích děl, je na něm už dobře patrný. Detaily činnosti děl pak
jsou na obr._17 a~obr._18.
Z~cesty zpět do Šp. Mlýna jsou záběry na úbočí Medvědína, s~lampou
v~popředí, obr._19 a~obr._20.
Další záběry jsou naopak z~úbočí Medvědína. Celek s~umělým ledovým
stratem je zachycen na obr._21.
V~přírodě vzácný světelný jev, vznikající v~umělém stratu (v~pozadí je
úbočí Hromovky) zachycuje obr._23. Jde zřejmě o~průnik dolního
tečného oblouku a~velkého (46°) hala.
Další tři obrázky, pořízené z~místa těsně nad parkovištěm u~Harmonie,
zachycují protější úbočí od Hromovky přes Pláně až po Stoh
(obr._25, obr._26, obr._27).
Na posledním z~nich je zachyceno podrobně parkoviště
samotné, zejména kvůli lampám.
Dva obrázky jsou pořízené z~místa jen o~trochu výše, ze sjezdovky
Medvědín. Je na nich východní okraj Železné hory se Špindlerovkou
a~Erlebachovou boudou v~pozadí, obr._28 a~obr._29.
Další obrázky už jsou z~jiných míst.
Sjezdovky ze Žalého k~Labi
Pro dokumentaci sjezdovek nad Herlíkovicemi jsme nalezli pěknou
vyhlídku ze stráně, po níž šplhá silnice do Strážného. Fotografovali
jsme, už na dolní hranici přírodního stratu zakrývajícího celé Čechy, od
samé hranice národního parku (tj. od cedule). Jsou to obr._30, obr._31
a~obr._32).
Nepodařilo se nám pak bohužel pořídit obdobné noční záběry.
Výhled ze západního úbočí Žalého
Pokusili jsme se pak ještě zachytit denní a~noční aspekt sjezdovek ve
Vítkovicích. Začali jsme krásnou vyhlídkou z~Benecka, sjezdovky jsme
ale neviděly, ty byly pod stratem. Jinak to ale bylo úžasné (snímky
čekají na fotometrické zpracování, které by dokumentovalo stmívání).
Viz pro zájemce úvodní obrázky v~adresáři spml04-12_3.
Noc 9. prosince
Marná výprava do Vítkovic
Přes stratus jsme neviděli, zdali se na sjezdovkách ve Vítkovicích
svítí nebo ne. Raději jsme se tam vypravili. Spodní sjezdovka skutečně
rozsvícená byla, ale v~poměrně husté mlze záběry mnoho neprozradily. Ten
nejzajímavější se bohužel nezachoval: pohled na světlou mlhu nad úbočím
zahnutého údolí, již po cestě do Vítkovic. Snímky přímo z~Vítkovic moc
zajímavé nejsou (ač samozřejmě dokumentují, že lampy kromě na sjezdovku
Aldrov svítí také na protější stranu do vsi, viz ev. výše uvedený
adresář spml04-12_3).
Znovu Špindlerův mlýn
Vrátili jsme se proto za dalším zkoumáním do výše položeného údolí Labe
Už někde nad Labskou soutěskou jsme se dostali nad stratus. Tři obrázky
v~témže adresáři zachycují fotometricky situaci nad parkovištěm nad
přehradou. Obr.~zenit je zcela obdobný jako denní
obr.-spml04-12_2/00.
Je dobře vidět stožár nejbližší lampy, který ve dne vhodně zastínil
Slunce. Železnou horu zakončující hřeben Kozích hřbetů lze stěží
vytušit, Luční hora je zcela neviditelná. Jediné, co je nyní nápadné,
jsou vzdálení lampy. Žádná přitom nemá na jižní okraj parkoviště svítit,
žádná by proto vidět být neměla. To, že panorama je v~noci ve srovnání
se dnem tak ubohé, je jen důsledkem nedbalosti.
Pokus o~severní panorama dává obr.~sever, po proudu Labe míří obr.~jih.
Na všech třech obrázcích je vidět spoustu hvězd, Mléčná dráha jdoucí
rovnou přes nadhlavník je ale jen slabě patrná. Jasy oblohy neklesají
totiž nikde pod 0,7~mnt, tedy pod trojnásobek hodnoty přírodní.
a Sv. Petr
Dostatečně exponovaná noční panoramata, srovnatelná s~denními záběry,
poskytují záběry v~adresáři spml04-12_4. První z~nich je snímek
zacílený svisle vzhůru, obr.~166. Další, s~poněkud delším ohniskem,
jsou namířeny nad Stoh, obr.~167 a~nad Luční horu, obr.~168. Na všech
jsou dominantní vzdálené lampy a~vzhledem ke dlouhé expozici též okna
(ve skutečnosti jsou oproti lampám mnohem slabší).
V~nadhlavníku je Cassiopeia s~Andromedou, na snímcích je patrná spousta
hvězd. Bohužel, na povrchu ,,rybího oka`` byly krystalky sněhu, které,
silně osvětleny lampami, vytvářejí na nebi mnoho kruhových oranžových
skvrn (ty tak vlastně nebi dominují, ač tam nebyly). Dále jsou ve
tmavých částech snímku nápadné barevné body, což jsou ,,horké pixely``
snímače. Skutečné hvězdy jsou naproti tomu rozostřené, případně mírně
protáhlé (i~když se podařilo kameru mít v~klidu, hvězdy se totiž během
až minutové expozice se na nebi trochu posunou).
Zpracované snímky prozrazují, kolik uměle produkovaného světla v~noci ve
Sv. Petru je. Jas sněhu je daleko od lamp na úrovni tří setin nitu, tj.
intenzita osvětlení sněhu je desetina luxu, jako den dva před úplňkem.
Tolik doporučuje norma jako minimum pro osvětlení málo frekventovaných
pěších cest -- většinu roku samozřejmě tmavých, takže jejich jas činí ne
tři setiny nitu, ale jen tři až šest tisícin. Zde jsou tak silně
osvětlena zasněžené místa daleko od cest... Není divu, že se pak krajina
v~okolí ztrácí (přímá viditelnost lamp a~jimi produkované oslnění jsou
ale stále horší než jimi osvětlené rozsáhlé sněhové pláně, ty jsou
vlastně též důsledkem nepatřičného svícení do dáli).
Zajímavé je, jak se zdroje ve Sv. Petru projevují na okolních svazích.
Nejvýraznější je to u~nápadně oranžového Stohu. Tam činí jas sněhu
až jednu setinu nitu, to znamená, že je osvětlen více až třemi setinami
luxu. To je třicetinásobek přírodní úrovně za obdobného počasí (jasná
bezměsíčná noc). Pocestní, kteří by tudy šli, by měli terén před sebou
třikrát světlejší, než jako minimum de facto doporučuje norma pro noční
městské chodníky. Je to prostředí zcela nepřírodní.
Úbočí Luční hory dociluje jasu 3~mnt, Kozích hřbetů 4~mnt. To jsou
úrovně právě odpovídající normě pro chodníky. Intenzity osvětlení jsou
desetinásobné oproti přírodním.
Obloha sama dociluje v~nejtmavších částech jasu 0,8~mnt (zpracované
snímky sice ukazují přes jeden milinit, ale asi tři desetiny milinitu
přidává rozptyl světla ze silných zdrojů vznikající v~kameře). To je
trojnásobek přírodní úrovně.
Některé zajímavé rysy na obrázcích nejsou zřejmé. Chybí např. noční
detaily nových ,,dekorativních`` lamp. Ty jsou skutečně mnohem lepší
než lampy staré, svítící naplno i~vodorovně a~šikmo vzhůru. Přesto je
ale odraz vrchní svítící části v~jejich vypouklém spodním průhledném
krytu příliš silný a~rušivý. Asi by byl snesitelný v~úzké ulici
městského centra, v~otevřené krajině ale překáží.
Kdo zbytky přírodní scenérie pečlivě hledá a~denní panorama zná,
v~nočním Sv. Petru si jich může všimnout. Kdo tam ale přijede v~noci,
zůstává kdesi ,,ve městě``, a~že je opravdu v~klínu hor, zjistí až ráno,
pokud počasí dovolí.
(Doporučení: lampy zaclonit či vyměnit za takové,
které svítí jen na cesty, instalovat slabší výbojky nebo nahradit
kompaktními zářivkami, na noc veřejné osvětlení vypínat. Alespoň
desetkrát zeslabit reklamní osvětlení budov, na noc je také vypínat.
Porovnat tuto krajinu s~útulnými Zahrádkami nad Pecí.)
Pohledy na Černou sjezdovku
Ze Sv. Petra jsme vyšli zpět směrem ke Mlýnu. Na rozcestí jsme se
zadívali dolů podél silnice, v~pozadí jsou osvětlené chocholy sněhových
děl na sjezdovce, viz ilustrační obr._169a. Na něm je výborně vidět
absurdní funkce pouličních lamp u~cesty dolů, kdy většina jejich světla
dopadá mimo cestu, celá polovina pak jde rovnou od cesty pryč.
Fotometrický analog obr.~169 je hodně rozostřený; ukazuje nicméně, že
střední jas vozovky je dvě desetiny nitu. Další fotometrické obrázky
jsou pořízené postupně blíže sjezdovce (maxima jasu pod lampami
u~silnice jsou jeden nit). Oslnivý billboard vlevo dole od velkoplošné
obrazovky dosahuje jasu přes dvacet nitů, obrazovka byla, až na chvíle,
kdy námět na ní byl temný, mnohem světlejší (dle denního stavu zřejmě
alespoň desetkrát). Ilustrační obrázky obr._174a a~obr._174b obsahují
detaily chvostů od sněhových děl a~obrazovky s~billboardy.
Kotlina Špindlerova Mlýna z~pohledu od Zubra
Noční snímky z~úbočí Medvědína začínají obr.~175, který je přesnou
obdobou odpoledního snímku obr.-spml04-12_2/21. Dominují na něm nyní
světla města, a~také osvětlené chvosty sněhometů (ten nejbližší je na
opačné straně sjezdovky než bufet). Nápadné jsou i~ty na Černé
sjezdovce. Nejrušivější jsou nicméně některé světlomety dole ve městě.
Bizarně vypadá les za parkovištěm u~Harmonie, silně osvětlený koulemi
schovanými pod horizontem. Zajímavý artefakt (,,plot``) v~popředí vpravo
je stín zábradlí osvětleného z~bufetu.
Důležité je povšimnout si i~toho, co vidět není: totiž obrys Luční hory.
Ten totiž na rozdíl od silněji osvětleného sněhu na Stohu není
světlejší než obloha, ale zhruba stejně světlý. Luční hora, ve dne
pohledu v~dáli dominující, v~noci přestává být nápadná, až je stěží
vidět.
Další dva obrázky jsou pořízeny s~delším ohniskem směrem nad město,
v~centru je známá skupina hvězd v~Orionu.
Obr.~178 je pořízen z~vyššího místa, aby nerušeně zachycoval Železný
vrch zakončující Kozí hřbety (bufet sám je vpravo). Jas sněhu v~první
zóně je kolem jednoho milinitu (trojnásobek přírodního). To odpovídá
osvětlení samotnou uměle světlejší oblohou, město se přímým světlem
téměř neprojevuje (svítí totiž téměř podél svahu).
Obloha dociluje poblíž zenitu jasů asi dvou třetin milinitu, to je asi
dvaapůlnásobek hodnoty přírodní. V~Orionu, níže nad jihem, je to ale
dvakrát více, což už zcela vylučuje viditelnost Mléčné dráhy. Však také
byly její náznaky vidět až v~nadhlavníku a~směrem pryč od města, viz
obr.~179, obr.~180 a~obr.~182 (bez falešných hvězd a~falešného světla
na okrajích, čili teplých míst detektoru, je díky odečtení snímku se
zakrytým objektivem poslední z~nich k~dispozici též jako obr._182-192m
nebo menší obr._182d.).
Jeden fenomén jsme bohužel na zachovaných snímcích nezachytili, totiž
výrazná světla vlevo od Železného vrchu, na hlavním hřebeni. To
méně rušivé bylo vánoční osvětlení Erlebachovy boudy, horší byly ostré
body nad ní. Ty jsou ostatně vidět z~mnoha míst v~Krkonoších, např.
i~od přehrady.
Svět od Špindlerovky
Nakonec jsme odjeli až na hlavní hřeben, na parkoviště u~Špindlerovky.
Cestou jsme viděli řadu žárovek, jimiž byla ověšena Erlebachova bouda,
zrovna když jsme před desátou večer kolem ní projížděli, tak osvětlení
zhasli, což zasluhuje velkou pochvalu.
Na parkovišti pak jsme zblízka viděli, cože to v~noci dominuje
hraničnímu hřebeni. Není to Špindlerovka, jsou to tři lampy
u~parkoviště, typu koule na stopce. Jedna svítí stále, další dvě cyklují
(tak se projevují staré doslouživší výbojky). Pohled z~opačného kraje
parkoviště na nebe ukazuje obr.~183 (kromě tří lamp na něm trochu
oslňovaly i~nápisy na zamčené Špindlerovce). Krkonoše a~nebe nad nimi
jsou odtud vidět opravdu špatně.
Abychom vůbec noční krajinu viděli, museli jsme zajít na opačnou stranu
Špindlerovky. Tam už výhled kazila jen světla
Špindlerova mlýna a~v~mnohem menší míře Petrovka (či z~jiných míst
trochu víc nová budova celnice).
Na obr.~184 pořízeném hned za spící Špindlerovkou na začátku jižního
úbočí se vpravo na sněhu osvětlení oněmi koulemi ještě projevuje (nad
ním je Petrovka), dominantou jsou světla chat a~jižních okrajů
Špindlerova mlýna pod námi. Světla jsou tak jasná, že se na snímku
slévají. Ve skutečnosti jsou ta nejvzdálenější oranžová světla napohled
oddělená: je to řádka výbojek na přehradě.
Horská krajina je i~přes tyto oslňující zdroje přesto pěkně patrná.
Červené světlo na Medvědíně, předepsané kvůli leteckému provozu, je
mnohem méně rušivé než světla, která nahoru svítit vůbec nemají.
Minimální jas oblohy na snímku činí 0,6~nt, trochu více než dvojnásobek
přírodního, jas sněhu je 0,7~nt (přírodní je jen 0,3~nt). Mléčná dráha
je patrná, i~když zdaleka není nápadná a~bohatá na podrobnosti jako bývá
v~oblastech bližších přírodě (např. ledaskde v~jižních Čechách). Mnohem
nápadnější jsou světelné čepice nad vzdálenými městy.
Obr.~185 je byl získán z~opačné strany hřebene, za polskou chatou. Její
světlo se projevuje na snímku na sněhu nad suchým lesem. Vlevo červené
světlo Medvědína, vpravo dole světla polských obcí. I~ta nejbližší jsou
ale zčásti skryta pod stratem, z~těch vzdálenější svítí vzhůru právě
jen průsvitný stratus. Jas nejtmavších míst oblohy klesá až na
0,55~nt.
Obr.~186 a~obr.~187 zachycují celou oblohu přímo z~hřebene, pohled
výrazněji ruší jen osvětlené okolí parkoviště a~celnice. Krajinářsky je
zajímavější obr.~188, pohled na západní Krkonoše. Je to působivý výhled,
i~jemu ale dominují umělá světla, ne majestátní rysy hor. Přírodnější je
pohled na východ, obr.~189, i~tam je ale nakonec, kromě hvězd, tím
nejnápadnějším světelná čepice asi nad městem Jelenia Góra (nad ním je
samozřejmě jen úhlově, doopravdy jde zejména o~vzduch zhruba v~polovině
cesty k~nám). Panorama výhledu do Polska je na závěrečném obr~190.
Návštěvu na hřebeni lze shrnout jako zklamání. V~nadmořské výšce 1200~m
jsme očekávali výrazně tmavší nebe a~tedy přírodnější krajinu. V~danou
noc byla navíc situace vlastně zvláště příznivá: Česko i~Polsko bylo
pod příkrovem tlustého stratu, který světlo vesnic a~měst moc směrem do
vzduchu nad námi nepouštěl. Kdyby pod námi oblačný příkrov nebyl, bylo
by narušení přírodního prostředí jistě ještě vyšší.
Okolí Pece pod Sněžkou
Večer 18. prosince 2004
V~sobotu večer jsme se všichni tři ubytovali v~informačním středisku
KRNAP v~Peci pod Sněžkou. Nad kotlinou ležela nízká oblačnost,
sjezdovky nesvítily. Jitka Brychtová a~Josef Krause ještě před mým
příjezdem navštívili horní okraj Pece, kde je zaujala osvětlená cesta
ze Zahrádek -- silnými bílými lampami, které světlo vůbec
nesměřovaly přednostně na cestu. Byl to zjevně nejsilnější zdroj narušení
nočního prostředí v~té oblasti, vlivem nízké osvětlené oblačnosti se výrazně
projevující všude, kde osvětlená spodní základna byla v~dohledu.
Společně i~s~měřicí technikou jsme vyšli na spodek sjezdovky Javor až
po osmé večer. Jen vlivem veřejného osvětlení, které je na konci
silnice pod sjezdovkou, byl svah osvětlen dost vydatně, takže byla celá
sjezdovka velmi dobře vidět. Směrem nahoru, kde nic nesvítilo do očí,
by se dalo dobře jet na lyžích... kdyby to bylo s~kopce. Tak nám to
alespoň připadalo.
Odpovídá to dobře i~měřením: jas sněhu ve spodní části sjezdovky byl
kolem sedmi setin nitu (od 0,06~nt do 0,09~nt), ve viditelné horní části
pak od dvou do tří setin nitu. Dolní část by tak silně nebyla za přírodních
podmínek osvětlená ani při úplňku (intenzita osvětlení sněhu, kterou ze
snímků i~z~měření luxmetrem vyplývá, byla totiž čtvrt luxu). Ilustruje
to řada obrázků v~adresáři pec2004_1 (první tři tutéž scénu s~postupně
delšími expozicemi -- stačí se podívat na obr.~03, obr.~04 a~další je pohled
nahoru rybím okem, obr.~12 je pohled z~vyššího místa, vedle domu
patrného na prvních snímcích).
Jiné snímky hledí směrem dolů, ilustrují typický vzhled Pece při nízké
oblačnosti. Obr.~06 (a~další dva, s~kratší expozicí) je celkový pohled na
silně osvětlený konec silnice, louku přes potok, část centra Pece
s~,,mrakodrapem`` hotelu Horizont a~Velkou Pláň se silně osvětlenou
cestou. Vpravo je v~pozadí louka Karlův Vrch. Maxima jasu sněhu pod
lampami přesahují šest nitů, což odpovídá intenzitě osvětlení přes
dvacet luxů. Detailnější pohled na centrum Pece je na dalších
obrázcích, např. obr.~09. Z~něj vyplývá též jas stráně Karlův Vrch (čtyři
setiny nitu, podobně jako v~polovině sjezdovky Javor).
Nejsvětlejší obloha je nad Pecí, s~maximem nad výškovým domem
(0,15~nt). Maximum, zde nepříliš ohraničené, je způsobeno světlomety,
které vysoký hotel osvětlují zespodu. Osvětlují jej silně: v~horní
části na úroveň, přijatelnou ve velkoměstě (jas fasády je kolem jednoho
nitu), ale dole na hodnotu desetinásobnou.
Obr.~13 a~další ukazují konec silnice, s~přehnaně silnými poutači na
hotelu.
Další obrázky jsou už z~krátkého výletu na Zahrádky, který jsem na
běžkách podnikl sám. Obr.~15 je z~cesty ke vlekům, ukazuje, jak se jas
oblohy směrem od centra Pece snižuje. Intenzita osvětlení cesty, jen od
oranžové oblačnosti, je šest setin luxu. Obr.~16 a~dva další zachycují
prostor u~dolních stanic vleků, kde byl strom u~bufetu Zahrádky
proměněn ve vánoční. Žárovky na něm by sice mohly být raději slabší,
ale i~tak není osvětlení nijak dryáčnické. Prostranství je měkce
osvětleno většinou několika desetinami luxu (až pod stromem je celý
jeden lux). Obr.~20 a~předchozí jsou z~plochého hřebene nad Zahrádkami,
intenzita osvětlení tam v~mlze byla 0,011~lx (a~odpovídající jas sněhu
asi 3~mnt). V~přírodě by v~takovou chvíli bylo světla alespoň stokrát
méně. Pokud ale bereme tuto oblast jako okraj obce, tak lze říci, že
osvětlení bylo adekvátní: bylo dokonale vidět na cestu. Zahrádky věru
žádné veřejné osvětlení nepotřebují, světla je tam zřejmě vždy hojnost.
Den 19. prosince
Ráno se oblačnost zvedla trochu výš, a~tak jsme vyšli na Karlův Vrch,
zapamatovat si a~zaznamenat denní pohled na Pec a~okolní krajinu.
Vrcholy Černé a~Světlé hory zůstaly schovány v~mracích, až na konci
výletu se místy objevily svahy Studniční hory. Obr._21 až 25 ukazují,
že lidské výtvory (nepočítáme-li střídání zalesněných a~lučních ploch)
krajině nijak nedominují, Pec je dobře patrná, ale vlastně nenápadná.
Vyjeli jsme autem také na další lokalitu, která nás zajímala, totiž až
na polskou hranici do Horní Malé Úpy k~Pomezním boudě. Tam jsme ale byli
už těsně pod spodní základnou oblačnosti, takže vyšší části hor
jsme neviděli. Obr._26 až 31 ukazují dobře jen Pomezní hřeben a~horní
část obce pod ním.
Noc 19. prosince
Velká Úpa
V~neděli večer jsem zůstal už sám. Postupně se rozjasňovalo a~já se
vydal na výlet k~Černohorskému rašeliniště. Šel jsem přes Velkou Úpu,
kde byla osvětlená západní sjezdovka. Panorama za soumraku z~jižní
stráně nad mostem přes Úpu poskytuje obr.~33 (též více exponovaný 32),
krátká expozice, kde není sjezdovka přeexponovaná, je obr.~34. Přírodní
osvětlení bylo ještě dost silné, dvě desetiny luxu (takové může být
i~při úplňku). Přesto už byla sjezdovka zcela dominující. Bylo by tomu
tak i~pouhým bíle osvětleným sněhem, ještě mnohem nápadnější byly ale
oslnivé lampy nad ní, vydatně zářící i~opačnou stranu údolí, z~níž jsem
fotografoval.
Podrobnější pohled na stráň se sjezdovkami je na obr.~35, či na více
exponovaném dalším obrázku. Na nich je ale sjezdovka již přeexponovaná
-- takový rozsah jasů oči sice vidí, ale vyfotografovat dost dobře
nejde. Na to byla potřeba expozice jen třetina sekundy, obr.~37. Až ten
ukazuje jasy sjezdovky, které se pohybují od šesti desetin nitu do
dvaceti nitů. Obvyklé jsou kolem necelých třech nitů, což odpovídá intenzitě
osvětlení deset luxů.
Obr.~38 je záběr podobný jako předchozé 33 až 34, ale s~expozicí necelé
setiny sekundy. Sice na něm není téměř nic vidět, ale nejsilnější
světla vidět jsou. Výhodou je, že ani světla na sjezdovce nejsou
přeexponovaná. Lze tak sečíst hustotu světelného toku, kterou v~místě
pozorování poskytují -- vychází dvě desetiny lumenu na metr čtvereční,
tedy dvě desetiny luxu na rovinu objektivu, který by byl namířen k~nim.
Více exponovaný detailnější snímek 37 naproti tomu říká, kolik světla
jde z~osvětleného sněhu sjezdovky -- je to jen šest desetin luxu (to
udává zpracovaný obr.~37gt128). Přímé světlo z~lamp zde (zbytečně)
přidává více než dvojnásobek toho, co dává osvětlený sníh.
Panoramatické obr.~40 a~obr.~41 s~kratší expozicí byly pořízeny z~místa
trochu dále východ až po setmění (Slunce bylo už přes dvacet stupňů
šikmo dole). Scénu osvětluje i~Měsíc, ten dává ale nejvýše tři setiny
luxu. To je proti umělému osvětlení téměř zanedbatelné -- i~ta místa
protější stráně, která přímo sjezdovkou osvětlena nejsou, mají jas tři
setiny nitu, jsou tedy osvětleny desetinou luxu. Sjezdovka má přitom
vliv rozhodující, o~čemž svědčí to, že sníh není s~výjimkou okolí
silnice oranžový. Stráň, nad níž jsem stál, má jas mnohem vyšší, šest
setin nitu. To znamená, že ji sjezdovka osvětluje intenzitou dvou
desetin luxu.
Kromě sjezdovky se samozřejmě projevují i~lampy nad silnicí (svítící
dost i~vzhůru na okolní stráně a~do nebe), na obloze je pak v~dáli
patrný vliv Pece, s~pravděpodobnou dominancí vlivu světlometů mířících
vzhůru kolem hotelu Horizont.
Poslední snímek v~adresáři, obr.~42 je detail sjezdovky a~silnice, s~krátkou
expozicí, takže jsou už přeexponována jen samotná světla. Běžné jasy
sněhu na sjezdovce jsou od necelého jednoho do dvanácti nitů, střední
hodnota je dva až tři nity. To odpovídá intenzitám osvětlení od tří do
čtyřiceti luxů, s~průměrem necelých deseti luxů.
Zkusme spočítat, jaký je vliv osvětleného sněhu a~přímého světla z~lamp
nad sjezdovkou, pokud jde o~svah jižně od Úpy. Množství světla od
osvětleného sněhu, který je v~záběru, lze vyjádřit jako intenzitu
osvětlení objektivu 0,21~lx. Čtvrtina z~toho (5~clx) přichází ze
sjezdovky, 0,12~lx z~bližší silnice a~ze sněhu v~blízkosti (to ukazuje
sumace světla z~jednotlivých částí obrazu, obr.~42gt128). Světlo ze
silnice se na svahu uplatní jen velmi málo, jas sněhu ovlivňuje téměř
jen sjezdovka, okolní svah a~nebe nad ním. Střed hlavního zdroje,
sjezdovky je zhruba 650~m daleko a~o~75~m výše (čili 6,5 stupně šikmo
nahoru). Svah, z~nějž je snímek pořízen, je skloněn ke sjezdovce, sklon
je 25~m výšky na 68~m půdorysu, čili asi 20 a~půl stupně. Bez oněch 6,5
je to 17, čili 0,3~rad. Intenzita osvětlení svahu protějším terénem
a~nebem na snímku je tedy asi jen tři setiny luxu. Nejvýše dvě setiny luxu
přidává světlé nebe shora a~zezadu. Vzhledem k~tomu, že celková
intenzita osvětlení sněhu je ale dvě desetiny luxu, znamená to, že přímé
světlo z~lamp nad sjezdovkou přidává 0,15~lx. Na objektiv svítí třikrát
více, tedy 0,45~lx. To je téměř desetkrát více, než dává osvětlený sníh
sjezdovky! To je možné za předpokladu, že světlomety nad sjezdovkou míří
do značné míry právě ke kameře. Ostatně, už samotný jejich vzhled tomu
napovídá. (Připomeňme, že při pohledu ze stráně nad mostem byl podíl
reflektorů ne 0,9, ale ,,jen`` 0,7).
Stejné hodnoty jasu sjezdovky dávají i~tři další snímky, v~adresáři
pec2004_2. Ty jsou pořízené ze stráně nad ,,žlutou`` turistickou stezkou
v~místě nad kostelem, viz obr.~01 (během expozice se kamera dvakrát
pohnula), obr.~03 a~obr.~03, s~expozičními dobami 12~s, 2~s a~0,2~s.
Kromě sjezdovky je na nich dominantou lampa ozařující z~východu kostel.
Vinou ohromného oslnění tímto ,,světlometem`` (uvozovky jsou na místě:
světlo je metáno opravdu mizerně, s~velmi nedokonalým směrováním) není
kostel téměř patrný... (podobný světlomet svítí na kostel od západu, na
snímku je schován za jednou z~nižších střech).
Intenzity osvětlení stráně severně od řeky jsou na úrovni desetiny
luxu. Zjevně se uplatňuje oblačnost osvětlená sjezdovkou (samotný Měsíc
by bez mraků dal na tuto na jih skloněnou stráň jen dvě setiny luxu).
Cestou na Černohorské rašeliniště
Další snímek, obr.~04, je ze stráně Hlušiny (ze žluté stezky). Vliv
Měsíce a~sjezdovky je zde zhruba stejný. Osvětlenost vodorovné plochy je
dvě setiny luxu, sám Měsíc by i~bez mraků dal jen 1,3~clx. Oranžovým
odstínem se na nebi v~patřičných azimutech projevují Pec, Horní
Maršov, vlevo od něj v~dáli zřejmě Trutnov, za Pěnkavčím vrchem slaběji
Malá Úpa. V~nadhlavníku jsou v~kousku bezoblačné oblohy vidět hvězdy
v~Kasiopeji, Polárka, nad Červeným vrchem přes mraky prosvítá nejjasnější
Capella.
Další dva snímky jsou z~horního konce stráně Vlašských Bud, od rohu
ohrady u~farmy Sosna. Jak ukazuje obr.~06, kromě (poměrně decentních)
světel Sosny začíná dominovat světlo Měsíce, druhým nejvýznamnějším
zdrojem je Pec. Sjezdovka ve Velké Úpě se projevuje v~této chvíli méně
zřejmě proto, že nad ní není zrovna téměř žádná oblačnost. Intenzita
osvětlení vodorovné plochy je 0,02~lx, tolik, jako by dal
Měsíc na jasném nebi. Obr.~07 ukazuje jas sněhové pláně v~ohradě před
Sosnou, ten jen jedna setina nitu. To odpovídá 0,033~lx, více než
předtím, vlivem toho, že Měsíc není zacloněn mraky; stíny, kam nesvítí,
jsou dvakrát tmavší než okolní sníh, tj. Měsíc poskytuje polovinu
světla.
Světlo sjezdovky ve Velké Úpě naopak, pomineme-li okna Sosny, zcela
dominuje obr.~08 pořízenému v~osm večer z~vyhlídky u~okraje lesa nad
sedlem na žlutě značené stezce k~rašeliništi. Mnohem slabší je vliv
oranžového světla Pece. Jen z~této scény přichází na objektiv kamery
0,012~lx (naprostá většina ze sjezdovky, rozptýlená sem cáry stratu nad
údolím Úpy).
Další obr.~09 je z~místa u~nejsevernějšího výběžku první zóny národního
parku, ohraničující Černohorské rašeliniště. Nápadné je na něm jen
oranžové světlo Pece, slabší oranžová u~obzoru vpravo je z~Velké Úpy.
Osvětlení sjezdovky bylo zřejmě už vypnuto (bylo třičvrtě na devět,
neděle večer). Jas sněhu je pět tisícin nitu, osvětlenost tedy asi
sedmnáct tisícin luxu. To je jakoby přírodní úroveň (za slabé
oblačnosti, skutečná byla silnější), jen to světlo nad severem je jaksi
navíc.
Obr.~10 je přímo z~pláně rašeliniště, tento večer dominuje světlo
Měsíce, Pec se projevuje jen nad severním obzorem. Osvětlenost
vodorovného terénu je 21~mlx, jen nepatrně vyšší, než by byla za
bezoblačné noci. Lze odhadnout, že umělé zdroje se na ní podílejí jen
asi pětinou. Za bezměsíčné noci s~obdobnou vysokou oblačností (cirry) by
to znamenalo zvýšení přírodních hodnot alespoň na desetinásobek, při
měsíčku je narušení přírodního prostředí malé, až na zřejmou
viditelnost uměle produkovaného světla nad severem. Na obrázku je také
vidět signální červené světlo věže na Černé hoře. Svou barvou
i~intenzitou je dobře snesitelné.
Další snímky jsou pořízené až z~horní části sjezdovky Javor.
Cestou na ni ,,po červené`` ze Slatinné stráně jsem jel dost dlouho proti
oslnivému bílému světlu. Jak se ukázalo zblízka, šlo o~reflektor
osvětlující chvost sněhového děla, viz obr._11a. V~tomto místě svítil
zcela zbytečně silně, neboť odnikud zdáli (z~nějakého teplého technického
zázemí) jeho činnost na vrchu Javoru nelze sledovat, a~pro
označení sněhového děla pro jeho snazší hledání v~mlze by stačilo světlo
stokrát slabší.
Následující fotometrické snímky se věnují hlavně scenérii v~dálce.
,,Rozhýbaný`` obr.~11 exponovaný necelou minutu je panorama Liščí hory
a~Pece pod Sněžkou; nad Lyžařskou boudou, schovanou za lesem, se chýlí
k~obzoru Měsíc, pod nímž dolů pokračuje halový úkaz zvaný světelný
sloup (odraz světla ve vodorovných ledových destičkách, obdobný odrazu
na mírně rozčeřené vodní hladině). Měsíc by měl oblačné scenérii
(útržky stratu, nad tím cirry) dominovat, vyhrávají ale světla na
horním konci Pece a~na cestě Velkou Plání. Přehnaně silná či špatně
směrovaná jsou i~světla u~některých chat na protějším úbočí. Obr.~12
ukazuje totéž s~expozicí jen šest sekund -- jsou vidět už téměř jen
světla. Sníh na vršku Javoru má jas šest až sedm milinitů, vlivem
samotného Měsíce by měl dva milinity, třikrát méně (tomu odpovídá
jeho sytě oranžový nádech, hlavní jeho osvětlení je sodíkové).
Pozdější záběry, pořízené o~půl jedné z~nižšího místa sjezdovky,
obr.~16 a~obr.~17, ukazují i~Zahrádky (nad nimi je na nebi vlevo od Měsíce
svislý proužek, tzv. vedlejší Měsíc, vznikající kombinací odrazu a~lomu
v~ledových šestibokých hranolcích). Jas sněhu na Javoru je jeden
centinit, na Zahrádkách pět milinitů. V~přírodě by oba byly desetkrát
nižší.
Podrobnější pohledy na Pec jsou na obr.~13 (exponovaném 13~s), obr.~12
(2~s) a~obr. 13 (0,2~s). Na nich dominují lampy, v~menší míře sníh pod
nimi, velmi nápadný a~méně obvyklý je projev svisle vzhůru svítících
reflektorů u~hotelu Horizont. Světelná skvrna v~cárech stratu
i~v~rovněž již mlhavém vzduchu pod ním je ještě lépe vidět na obr.~18
(16~s). (Poměr světla z~lamp a~sněhu na Velké Pláni ještě dopočítám, je
ovšem mnohonásobně příznivější, než u~sjezdovky ve Velké Úpě)
Narušení nočního prostředí Krkonoš Pecí pod Sněžkou bylo možné v~době, kdy
nesvítí sjezdovka Javor, snížit odhadem alespoň o~třetinu, kdyby se vypnulo
nebo patřičně zaclonilo a~zeslabilo toto vertikální svícení, do
horského prostředí zvláště nevhodné.
Večer 7. ledna 2005
Pohled z~Karlova Vrchu
V~pátek 7. ledna jsme se opět sjeli v~Peci (já jsem se ubytoval ve
středisku KRNAP Obří důl, ostatní na středisku SEVER v~Horním Maršově)
a~pustili se do sledování nočního prostředí, tentokrát bez Měsíce, zato
se spuštěným osvětlením sjezdovky Javor.
První vycházka byla na stráň Karlův Vrch, podobně jako 18. prosince ve
dne. S~oblačností to ale tentokrát bylo horší, nad lesem jsme se
dostali už do stratu, čili výhled na Pec byl omezen mlhou. Přímo se
projevoval jen spodní konec sjezdovky. O~výhledu na hory nemohlo být
ani řeči. Snímky situace jsou v~adresáři pec2005_1.
Panorama je na obr.~09. Jas sněhu na Karlově Vrchu je na něm 2,5~cnt,
intenzita jeho osvětlení tedy necelá desetina luxu. Jas stratu nad
Pecí přesahuje desetinu nitu. Detailnější pohled na Pec dává obr.~13.
Cestou dolů, při východu z~lesa, jsme se zadívali na strukturovanou
světelnou skvrnu ve spodní základně oblačnosti, kterou vytvářely
světlomety kolem hotelu Horizont, viz např. obr.~16. Jas této skvrny
dosahoval čtvrt nitu, jas bělavé mlhy směrem k~Javoru půl nitu.
Sjezdovka Javor
Nezbývalo nám, než se věnovat pohledům na sjezdovku zblízka. Ty
obsahuje adresář pec2005_2.
Obr.~01, exponovaný jen třicetinu sekundy, je pohled na sjezdovku směrem
vzhůru, přesněji na její východní, nejsilněji osvětlenou část. Jasy
sněhu místy přesahují padesát nitů, minima jsou kolem 10~nt, průměr
nejsilněji osvětlené části je přes dvacet nitů. Jasy sněhu jsou
z~tohoto pohledu vyšší než odjinud, neb se uplatňuje složka mírného
zrcadlového odrazu. Pod vlekem jas sněhu klesá pod tři nity, aneb
intenzitu osvětlení sněhu deset luxů. Za zmínku stojí, že jsme
fotografovali z~oblasti pod sjezdovkou, kam by už světlomety svítit
neměly, přesto svítí hodně silně a~výhled vzhůru dosti ruší.
Další záběry jsou směrem dolů. Vhodně exponovaný obr.~05 ukazuje jasy
nejvíce osvětlené části sjezdovky od deseti do čtyřiceti nitů, průměr
kolem 17~nt, což odpovídá průměrné intenzitě osvětlení asi šedesát
luxů. Vydatně je ale osvětlena i~louka za potokem, i~ta má jeden nit
(aneb je osvětlena více než třemi luxy). Na záběru dominují dvě oslnivé
lampy, namířené do očí lyžařům. Velmi nepříjemná je zejména ta dolní,
u~začátku vleku. Světla nad silnicí, jindy velmi silná, jsou proti ní
zanedbatelná.
Obr.~06 a~další dva, s~jinými expozicemi, jsou pohledy ze západního
kraje sjezdovky, v~noci též používaného, i~když méně. Průměrný jas sněhu
je zde kolem osmi desetin nitu, osvětlení je skvěle rovnoměrné,
kontrasty vznikají pouze topografií terénu. Nepříjemná je dvacetkrát
světlejší plocha u~dolní stanice, mnohem horší jsou ale lampy nad ní,
svítící nahoru na sjezdovku (cílem je asi svítit stopu na vleku, světlo
ale není nijak směrováno v~takovém úzkém kuželu). Tyto lampy
představují pro lyžaře skutečné nebezpečí.
Jejich podrobnější záběry pořízené z~místa výše na sjezdovce jsou na
obr.~12 a~detailním obr.~14. Déle (4~s) exponovaný obr.~13 ukazuje
vlevo nahoře ještě další lokalitu se silným bílým osvětlením, které je
ale proti Javoru ,,zanedbatelné``.
Obr.~09 je pohled na sjezdovku nahoru, obr.~11 panorama zacílené mírně
nahoru a~obr.~10 panorama směrem nabok, zachycující vlevo i~dolní
stanici vleku. Na něm je zřejmé, že nepříjemně oslnivé jsou i~lampy na
pravé východní straně sjezdovky, které má lyžař při jízdě dolů v~zorném
poli. Správně by ty po směru jízdy neměly být vidět vůbec, nebo být
alespoň mnohem slabší než ty, které shora mají svítit na cestu.
Jasy celé západní poloviny sjezdovky jsou vesměs v~průměru pod jeden
nit, což znamená intenzitu osvětlení kolem tří luxů (totéž samozřejmě
udávalo i~měrení luxmetrem). Lyžaři se této části nijak nevyhýbají,
i~když samozřejmě při obvyklé jízdě nekřižují dráhu vleku a~zůstávají ve
východní části sjezdovky.
Centrum Pece
Další záběry se věnují hotelu Horizont a~okolním reklamám.
Nebe od informačního střediska KRNAP na začátku Obřího dolu
Po půlnoci se vyjasnilo, a~bylo možné zjistit, jak vypadá obloha při vypnutém
osvětlení sjezdovky.