[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Re: Prosba o vyplnění odborného dotazníku
Dobrý den, děkuji Vám za vyplnění dotazníku a Vaše komentáře. Na Vaše texty, které
se týkají terminologie se podívám.Ještě jednu děkuji.
S pozdravem,
Jan Urban
Pane kolego, přidávám ještě další podklady ke studiu.
Dost zla, zcela zjevně, způsobil i jeden obrázek s blbými českými popisky 
v stařičké, leč ještě ne úplně zapomenuté brožurce Metelka/Tolasz. V textu 
sice takové blbosti nejsou, leč jejich přítomnost v obrázku (autorství 
jeho české verze jsem nikdy nezjistil), bohužel, oba pánové hájili. Dost 
přesně dle toho článku
  http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/tops.12187/full
 - prostě mechanismu taky doopravdy pořádně nerozumějí (nebo alespoň 
-li) a nejsou si toho vědomi.
K miskoncepcím mám např. přednášku
  http://amper.ped.muni.cz/gw/prednasky/2012/05-2012sj.pdf
 - odkaz na ni je též z
  http://amper.ped.muni.cz/gw/jev/dobre/
Definici skleníkového jevu doporučuji tu ze 3. obrazovky z přednášky
  http://amper.ped.muni.cz/gw/prednasky/Dopady_CR_resilience.odp :
--------
Fyzikální proces, v němž na povrch planety sálá kromě Slunce též její 
ovzduší.
Podstatou skleníkového jevu je vyšší propustnost ovzduší pro sluneční 
sálání (záření vlnových délek převážně pod 3 um) než pro sálání zemského 
povrchu a ovzduší samého (převážně nad 3 um).
V případě skleníku apod. místo ovzduší sálá na zem sklo či plast propustný 
pro sluneční záření.
Nebo jinak, při pohledu "zvenčí":
do vesmíru sálá až chladné ovzduší místo teplého povrchu.
---------
Co na těch obrazovkách není napsáno (jen to povídám), je komentář ke 2. 
obrazovce - Skleníkový jev je dvakrát silnější než slunce... tedy pokud 
jde o záření pohlcované zemským povrchem. Číselně to ukazuje např. 
obrazovka 16 z přednášky
  http://amper.ped.muni.cz/gw/prednasky/klim_zm_2016-11-11.odp
Jinak, my jsme kdysi též zkoumali a pak rozebírali porozumění, a to 
doktorandů didaktiky fyziky na našem pajdáku. Výsledky viz přednášku
  http://amper.ped.muni.cz/gw/prednasky/CCeducation.pdf
 a článek k tomu
  http://amper.ped.muni.cz/gw/aktivity/ClimChange_Education.pdf
 - od půlky str. 5 začíná naše anglické doporučení, jak o tom učit. 
Formulace v něm jsou myslím lepší než ta klíčová v článku 
Ranney/Clark, co citujete (děkuji za odkaz, neznal jsem jej, někdy si jej 
pročtu):
... - as in these 35 words: "Earth transforms sunlight's visible light 
energy into infrared light energy, which leaves Earth slowly because it is 
absorbed by greenhouse gases. When people produce greenhouse gases, energy 
leaves Earth even more slowly - raising Earth's temperature." ...
Náhrada slova radiation souslovím light energy je podivná. A to sluneční 
není všechno visible. Nebo se lidé slova radiation příliš bojí? Neměli by 
se. Dopadá ho na nás stovky wattů na metr čtvereční, ve dne v noci.
Ani ta představa "slowly" myslím není zrovna moc osvětlující. Nevím nevím, 
jestli se hodí používat mezi těmi tvrzeními, co jsme je měli třídit 
pravda/nepravda.
Tož aspoň tolik. Teď jdu chystat přednášky na letní školu v Hostětíně... 
Ať se vám projekt daří.
zdraví a i další pomoc nabízí
 Jeník