Re: [Ekodum] sálání - vedení - proudění

> tuší někdo v jakém poměru se šíří teplo zmíněnými třemi způsoby?

Snad o tom píšu v how_work* v adresáři
 http://amper.ped.muni.cz/pasiv/slama

nebo v textu o oknech,
 http://amper.ped.muni.cz/pasiv/windows/construmat

Z povrchů vystavených interiéru je sálání a proudění+vedení tak napůl (po
čtyřech wattech na metr a kelvin), při téměř izotermním interiéru je podíl
proudění menší, jen ale tehdy, když tam není žádné nucené proudění. Menší
je proto, že tepelný odpor je dán tou tenkou vrstvou podél povrchu, kde se
vzduch nepromíchává a teplo se jen vede -- při pomalejším proudění se
stává tlustší, v řádu až centimetrů. Pokud se ale sálání potlačí (komerční
fólie s plastovou vrstvou to dělají dost špatně, alobal či pokovená
tenoučká fólie je až třikrát lepší, to plastové pokrytí kovové vrstvy na
odolných komerčních souvrstvích její nízkou emisivitu kazí), tak se např.
v případě zdi celkový tepelný tok skrz ni téměř nezmění, jen se zvýší
rozdíl teploty povrchu zdi oproti interiéru (tepelný odpor slušné zdi je
totiž dán materiálem zdi, ne jejím povrchem).

Odrazná vrstva má smysl za radiátorem, neb sníží teplotu zdi za sebou na
hodnoty blízké teplotě vzduchu za radiátorem, která může být mnohem nižší
než teplota sálajícího radiátoru -- sníží se tak spád teploty na obou
stranách zdi.

Může mít smysl u studených zdí tehdy, když je problémem studené sálání
z nich (či vaše vlastní teplé na ně, a žádná teplá odezva...). Zvýší se
ale konvektivní průvan, takže někde by mohla odrazná vrstva být i na
škodu. Přijde na to, kde člověk v interiéru pobývá. I celkový tepelný tok
půlmetrovou kamennou zdí by se alobalem nalepeným na interiérové straně
dal snížit... ale jen tak o desetinu.

> Mám na mysli teplo z místnosti ven (z +20°C do -15°C) například obvodovu
> stěnou.
> Ptám se proto, že už poněkolikáté jsem dostal dotaz, zda různé skvělé a
> kosmické folie a teď dokonce nátěry jsou tak dobré jak se prezentují
> (totálně perfektní izolace při nulové tloušťce :-o ). Na

Na exteriérové straně nemá potlačení sálání na tepelný tok zdí vliv téměř
žádný, vlivem větru, i slabého, tím teče většina tepla ze zdi pryč. Jinak
to je za bezvětrných jasných nocí u střech, tam je sálání dominantní, jeho
potlačení pomoci může -- dominantní je proto, že nebe je o dvacet kelvinů
chladnější. Za letních slunných dní se ale střecha o to víc rozpálí (neumí
se pak sálavě ochlazovat).

Povrstvení má smysl na vnější straně střešních oken (ta izolují o dost
méně než 0,4 m tepelné izolace), též proto, aby se tak často nerosila.

Z materiálů sálá nejméně čistá hliníková fólie nebo neeloxované lesklé
hliníkové povrchy. Plastové fólie jsou jen nosičem hliníkových vrstev.
Nátěry kvalit čistého hliníku zdaleka nedosahují, ani povětří odolné
průhledné LW-IR-odrazné vrstvy na sklech
vrstvy na sklech

> se píše, že sáláním se vede až 90% tepla... kašlem na zateplování ...

Platí to pro teplý strop studeného nevětraného sklepa, s nepohyblivým
vzduchem. Tam je skutečně nejednodušší opatření napnout tak decimetr dva
pod strop tenoučkou pokovenou fólii (nebo rovnou alobal, ale ten se ještě
víc trhá). Nejlíp tak, že se nad fólii nemůže dostat prach (ale on by se
bez průvanu ani neměl).

Jde o tu fólii, která se složená prodává v Hudy-sportu pro horolezce.
Kdyby někdo věděl, kde ji objednat v širokých rolích neposkládanou, budu
vděčen za informaci. Měla by stát tak do patnácti korun za metr čtvereční.
Přichytit se dá pokovenou páskou (ta je též tenoučká), oblepením lati,
která se pak vyšponuje až těsně ke zdi. (To bych vlastně mohl už konečně i
doma ve sklepech udělat...). Pokud někdo nabízí fólii právě k takovému
účelu, odhaduju, že je mnohem horší než ta tenoučká (aby byla stejně
dobrá, musela by být pokovená oboustranně, nekrytě, nebo krytá jen tak
deseti mikrometry plastu).

Záření z takové fólie do stropu dá nejvýš 0,4 W/m2K, vedení vzduchem ještě
méně, dolů bude vedení vzduchem zanedbatelné. Odpory budou tedy tak
1,5 m2K/W a 2,5 m2K/W, celkem tedy až 4 m2K/W, převrácená hodnota pak
nějakých 0,25 W/m2K, asi jako u patnácti centimetrů polystyrénu.
Materiálově to ale bude o řád levnější.

Díky za připomínku té aplikace pro stropní sklepy, tu jsem možná takhle
ještě nikde nepopsal.

pěkný podzim přeje
 jeník hollan