[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
tekutá biopaliva
Ke článku Vojty Koteckého v Respektu,
o kapalných biopalivech pro motorovou dopravu, nabízím terminologické
zamyšlení. Mám dlouholeté zkušenosti, že zamlžené vyjadřování vede
k zamlženému, nefunkčnímu myšlení i k nedorozumění.
Článek je trochu jazykově zmatený, jako ostatně většina textů, které
nejsou v němčině. Ta totiž vždy rozlišuje Brennstoffe a Kraftstoffe, tj.
pohonné hmoty: první se užívají tak, že hoří plamenem (snad až na koks),
druhé pohánějí nějaké stroje (v těch se, až na turbíny, nepálí -- tak
bychom nazvali proces spojitý -- spíše v nich periodicky vybuchují). Zemní
plyn, bioplyn i nafta se užívají oběma způsoby, u tekutých paliv ale zcela
převažuje jejich užití coby pohonných hmot pro motory, u plynných naopak
spojité spalování.
Za biopaliva je nutno považovat veškerou biomasu, která je již přímo
vhodná ke spalování (rostlinná paliva čili fytopaliva, ale též např.
usušený trus užívaný jako palivo tak miliardou lidí), a dále též produkty
z biomasy (z naprosté většiny též rostlinné) vyrobené za účelem spalování.
Jak kontinuálnímu, tak v motorech. V motorech se užívají pochopitelně jen
biopaliva tekutá, plynná či kapalná (kapalná jsou během dopravy do
spalovacího prostoru, před shořením se mění na plynná). Agropaliva jsou
užší kategorie, svůj původ mají, jak název napovídá, na orné půdě, ne na
lesní. Jenže když se k nim řadívají i lesní plantáže (silvikultury) na
bývalých polích... Jiný význam slova agropaliva by mohl být, že pocházejí
z bylin, ne z dřevin. Zcela obecně, paliva se dělí na fosilní a nefosilní,
to jest pocházející přímo z biosféry, tedy biopaliva.
Kromě např. semen, z nichž lze získat např. líh či bionaftu jako pohonné
hmoty, lze jako paliva využít i ostatní části rostlin, tvořící většinu
sklizené biomasy. Část takových paliv lze přeměnit na uhel, který se pak
zapracuje zpět do půdy -- to je i nejperspektivnější, nekontroverzní způsob
ukládání CO2 z ovzduší zpět do země, kterým snad půjde svět během pár set let
vrátit zase do žádoucího holocenního stavu.
Nesporným biopalivem (silvipalivem) je vyschlé palivové dříví, agropalivem
např. suchý šťovík Uteuša, předponu pro paliva "vyráběná" pastevci jsem
ještě neviděl, lze jim říkat (tj. trusu) paskopaliva. To, o čem se
pochybuje, je usilovná produkce kapalných biopaliv pro motory při
ignorování komplexního využití vypěstované biomasy (a péče o zlepšování
půd a vod místo jejich dalšího ničení).
Bezesporná je naproti tomu produkce bioplynu (kompostování je vlastně zločin,
pokud se neděje v jen malém měřítku na zahrádkách, energii z biomasy je
potřeba využít místo té fosilní a zabránit tak navíc byť i "jen"
několikaprocentní anaerobní fermentaci biomasy na metan unikající do ovzduší).
Bioplyn lze, po obvyklém odsíření a příp. i odstranění CO2 tankovat i do aut
místo zemního plynu. Obojí je totiž prostě metan. Pro dopravu nejsou nezbytná
biopaliva kapalná, plynná jsou též dost dobrá. Podstatné je, že obě jsou
tekutá a snadno manipulovatelná. Fermentace na metan je technologie dobře
zvládnutá, jen dosud v Česku téměř ignorovaná.
Asi proto, že je tak low-tech...
Vojta se ale zaměřil jen na kapalná biopaliva jako na konkurenci k palivům
neproměněným na kapalinu. Říkejme jim prosím tak. Věci se mají nazývat
pravými jmény.
jeník