[IAN] koncepce brnenske hvezdarny

Jan Hollan jhollan na amper....muni.cz
Pátek Květen 30 20:31:49 CEST 2008

Milí zájemci o astronomii,

jak jste si možná před pár měsíci všimli, město Brno vypsalo konkurs na
funkci ředitele Hvězdárny v Brně.

Poté, co v prosinci zemřel její ředitel Zdeněk Pokorný, se ti, kteří
s brněnskou hvězdárnou spojili svůj život, začali zamýšlet nad tím,
jak by měla pokračovat dál. Někteří i proto, že se jim její vývoj
v posledních letech v různých ohledech nelíbil.

Mne takové zamýšlení a rozhovory s jinými přivedly k tomu, že jsem se
(s těžkým srdcem) nabídl jako nositel výrazně jiné koncepce, než
kterou realizoval Zdeněk Pokorný s Jiřím Duškem. Do konkursu jsem se
přihlásil.

Výběrovou komisi jsem nepřesvědčil. Je ovšem otázka, nakolik se mými
podklady zabývala, jak moc přemýšlela nad tím, k čemu vůbec Brno
hvězdárnu (kdysi vskutku výjimečnou) má. To je totiž téma spíše pro ty,
kteří pod vlivem hvězdárny vyrůstali... Těm a dalším zájemcům svou
představu nyní nabízím veřejně, v adresáři
                    http://amper.ped.muni.cz/hv/

Doufám, že pokud se jim v ní něco zalíbí, tak svůj názor i vyjádří -- snad
se pod tlakem zainteresované veřejnosti podaří alespoň něco z toho
realizovat, ať již brněnskou hvězdárnu povede kdokoliv, např. Jirka
Dušek jako dosud. Pak mé úsilí nepřijde vniveč. Také Rada města Brna,
která o obsazení funkce ředitele brzy rozhodne, bude vidět, že na hvězdárně
leckomu opravdu záleží.

Jeník Hollan

PS.
 v adresáři je i zdůvodnění, proč se Brno má starat o vyškovskou
hvězdárnu; mezitím ale Zastupitelstvo schválilo změnu zřizovací listiny
Hvězdárny, která již pobočku ve Vyškově nezmiňuje. Chtěl jsem k danému
bodu vystoupit a před takovým krokem varovat, s podporou dopisu od Petra
Hájka, ale nestihl jsem to... program jednání běžel mnohem rychleji než
obvykle a já v příslušné ranní době ještě musel přednášet jinde.