[IAN] Dotaz

Petr Scheirich petr.scheirich na centrum...
Úterý Únor 5 10:09:55 CET 2008

Ja bych to jeste trochu vice rozvedl - hlavni rozdil je zpusoben, jak pise pan Sandler, tim,
ze prave poledne neni v poledne. Jinymi slovy: Slunce se nepohybuje rovnomerne po ekliptice (v dusledku nekruhove
zemske drahy) a navic se po obloze nepohybuje po nebeskem rovniku. Obe tyto veci zpusobuji, ze kdybychom urcovali
cas podle skutecne polohy Slunce na obloze, nebude cas plynout rovnomerne, a to samozrejme nechceme.
V beznem zivote se tedy uziva tzv. Stredni slunecni cas, ktery je zaveden umele a je uz rovnomerny, pro CR je to konkretne
cas stredoevropsky. Rozdil mezi pravym slunecnim casem a strednim slunecnim casem muze byt az zhruba ctvrt hodiny,
a k nejvetsim rozdilum dochazi 3. listopadu a 12. unora.
V soucasne dobe tedy prave poledne (okamzik, kdy Slunce prochazi meridianem a je nejvyse nad obzorem) nastava zhruba ve 12:15 SEC,
proto jsou i vychod a zapad Slunce posunute o ctvrt hodiny "dozadu".
K podrobnejsimu vysvetleni doporucuju: http://cs.wikipedia.org/wiki/Slune%C4%8Dn%C3%AD_%C4%8Das

Zdravi Petr S.

>Především tím, že pravé poledne není v poledne, a k tomu ještě tu je i
změna deklinace Slunce po dobu mezi jeho východem a západem.