[IAN] Kosmicke zareni

Tomas Malek malet1am na artax....mff.cuni.cz
Pondělí Březen 20 11:19:52 CET 2006

> Preji hezky den!
> Uz nejakou dobu mam zmatek v rychlostech castic a potreboval bych si to ujasnit:
> 1) Svetlo je proud fotonu a ty se pohybuji rychlosti svetla ve vakuu. Pokud se pohybuji nejakym prostredim jejich rychlost klesa. Je to tak a proc?
> 2) Volne castice jako ionty, protony apod. se kosmickym prostorem pohybuji rychlostmi blizkymi rychlosti svetla. Kdyz dojde k erupci na Slunci a proud vysoceenergetickych castic zasahne Zemi trva to cca 3 dny nez dorazi. Fotonum to trva 8,5 minuty. Proc ten rozdil? O jake castice se vlastne jedna?

> [...]

Zdravim,

1) pokud si predstavime svetlo jako EM vlneni, tak se podivejte sem:
http://krypton.mnsu.edu/~7364eb/Math113/groupvelocity.html tam je videt
jak vypada takova vlna ktera je modulovana. Fazova rychlost je rychost
"vnitrnich" oscilaci a grupova rychlost je rychlos te obalky.

pro fazovou rychlost plati v_p = omega/k

a pro grupovou v_g = d omega / d k (derivace omega podle k)

omega je uhlova rychlost, k je vlnovy vektor (jeho velikost je
2pi/frekvence)

vlna se tedy v prostredi siri fazovou rychlosti, ale informace a tedy i
energie je obsazena v tech baliccich, ktere se siri grupovou rychlosti.

dale plati     v_p = c / n

               v_g = d omega/ d k = c/n - (ck/n^2) * (d n/d k)

kde n je index lomu.  z toho je videt, ze fazova rychlos zavisi na n a grupova
rychlost zavisi dokonce i na derivaci n podle k (to ma za dusledek
chromatickou vadu)

takze obe rychlosti zavisi na n. No a index lomu je zpusobeny pritomnosti atomu
a molekul, kdyz si je predstavite jako oscilatory, na kterych se dopadajici vlna
absorbuje a je zase vyzarena.

Kdyz si svetlo predstavime jako fotony, tak se da zpomaleni
interpretovat vlivem interakci s prostredim..

2) protoze tyto castice maji nenulovou hmotnost, tak nemuzou dosahnou
rychlosti svetla. Nevim sice jakou maji rychlost pri erupcich ale z
uvedene doby: AU/3 dny = 577 km/s v porovnani s c=300 000 km/s mi to
moc blizko rychlosti svetla neprijde..

malis

--
         Tomáš Málek