[IAN] Lunovrat

Karel Sandler sandler na ujf....cz
Úterý Duben 4 16:19:48 CEST 2006

From: <vl na email...>

> Jak vůbec může být měsíc nejseverněji? A jak je v takovém případě hluboko
> pod obzorem, neboli z které rovnoběžky už je vidět celý den? VL

Letos je vystupny uzel mesicni drahy v blizkosti jarniho bodu a tak se sklon
jeho drahy k ekliptice se samotnym sklonem ekliptiky secita. Sklon drahy k
rovniku je nyni 28,7 stupne a takova byla dnes v osm rano jeho maximalni
deklinace, od polu byl vzdalen 61,3 stupne. Jeho horni okraj (i diky
refrakci) tedy nezapadnul pocinaje 60,5 stupnem severni sirky (asi 130 km
severne od Stockholmu). Tabulku s okamziky kdy Mesic ma extremalni deklinaci
jsem umistil na http://lx.ujf.cas.cz/moon/lunovraty_06-09.png a podobne
jeste pro roky 10-13 a 14-17.
Termin pro lunovrat ma nejen nemcina - Mondwende, ale i anglictina -
lunastice.

Karel Sandler