[IAN]Re: zakryt Venuse Mesicem

Jan Mocek jmocek na retia...
Čtvrtek Květen 20 15:20:13 CEST 2004

To s tou nebezpečností jsem samozřejmě trochu přehnal, prosvítit si Sluncem
oko z 56 mm ADčka se mi už párkrát na nějakou tu desetinu sekundy podařilo a
stále vidím.

Ohledně hledání něčeho na denní obloze mám asi jen zbytečně špatné
zkušenosti, například v květnu tuším 2001 při těsné denní konjunkci Venuše s
Jupiterem (asi 7 stupňů od slunce) se nám v Cassegrainu pardubické hvězdárny
při ostření zjevovaly jenom různě vzdálené roje topolového chmýří. Nakonec
jsme Venuši viděli a Jupiter nepatrně tušili v 10 cm přenosném Newtonu.

Pohyb Venuše jsem taky zblbnul: Když zastavíme otáčení oblohy dejme tomu v
okamžiku západu slunce (stroboskop s periodou 24 hodin, např. cca 20:30
SELČ) tak hvězdy budou každý den asi o jeden stupeň dál/vpravo/k západu.
Venuše pojede prakticky s nimi a ty zlomky supně je jen rozdíl od toho
"prakticky". Je možné aby nějaká hypotetická planeta s poloměrem dráhy 0,XXX
AU v blízkosti téhle (dolní?) konunkce vůči hvězdám stála? Nebo couvala?

Ale stejně jste mě vyprovokovali a zítra to asi zkusím.

Honza Mocek