[IAN]Re: zakryt Venuse Mesicem

Jan Hollan jhollan na amper....muni.cz
Čtvrtek Květen 20 14:24:25 CEST 2004

> určitě ano, stačí libovolný dalekohled. Jen je šikovné, aby jej člověk
> nedržel jen v rukou, to by mohl Venuši s Měsícem ztratit dřív, než bude
> Venuše zakrytá. Kdoví, jak ten Měsíc bude nápadný, asi jej ani
> nezahlédneme, bude totiž jen o chlup jasnější než Venuše, ale příliš
> úhlově velký, tedy s velmi malým jasem.

Venuši dalekohledem vidím, není-li zrovna za mraky, věru krásně. Ale Měsíc
by zítra mohl být vidět (dalekohledem) za ideálního počasí snad jen
z vrcholu Mont Blanc, kde už má člověk skoro půlku troposféry a v ideálním
případě všechen prach pod sebou, a ani na to bych nesázel. Takových
patnáct set kandel na metr čtvereční (aneb nitů) má nebe i tam.

Jak to tak počítám, při zvětšení 50x má Měsíc úhlový průměr tak 25 stupňů
a ten nejsvětlejší proužek na okraji (prvních deset stupňů délky) je
širokých jen 0.3 stupně. Jas ten proužek má sice snad až dvě stě nitů,
ale to jako přídavek k nebi není zrovna moc. Na Mont Blanku by to
mohlo stačit.

U nás má ale nebe tak blízko Slunce jas spíš deset kilonitů, ta hrana
Měsíce je tím pádem světlejší ani ne o dvě procenta, a ten jakžtakž světlý
pruh není dost široký. Myslím, že jej nedokáže rozeznat nikdo, i když
absolutní rozlišovací mez je procento jasu, to ale binokulárně. Na druhé
straně si tu hranu lze dobře představit, jak se zpoza ní bude Venuše
vynořovat...

Venuše se hledá hezky, dokonce i binarem 25x100 jsem ji hnedle těch 25
stupňů vlevo od Slunce našel. Tam byla i pro můj bystrý zrak natolik
úhlově velká, že byla nápadná. Kdo má zrak lepší, asi ji najde snadno i
triedrem 10x50. Vyzkoušejte si to. Nebezpečné to není, i kdybyste se
nakrásně podívali do Slunce, ač je daleko, hned ucuknete (ohřívání očí
chvilku trvá, není to jako být zasažen kulkou).

On je ale dnes dost průzračný vzduch, kdyby bylo nebe kalnější, bylo by to
těžší.

Jinak, k těm Honzovým poznámkám, pozorování je snazší, než jsem čekal.
Je fakt, že by Venuše mohla být i dál než Slunce, ale tentokrát není, a
zhruba vskutku platí, že jsou od Slunce s Měsícem stejně daleko, tož ty
fáze musí být blízké. Měsíc je pravda tenčí.

A to, že se její elongace od Slunce zmenšuje, má na svědomí hlavně Slunce,
to se na nebi opožďuje jako obvykle. Venuše teď předbíhá stálice jen o
nějaké dvě desetiny stupně za den. Bude to ale až skoro o půl stupně, až
bude nejrychlejší.

Ještě, aby to někde bylo elektronicky vytesáno, dnešní výzkum prozradil,
že na naší hvězdárně musí být ten menší dalekohled (,,15.``) nastaven o
1.4 stupně severněji a ukazatel u aretace o 2 minuty dál (ten opačný o osm
minut), ten větší (,,20.``) pak o dvacet minut (tj.  třetinu stupně)
jižněji a dvě a půl minuty napřed. Pak tam Venuše hrdě vzdoruje rychle
plynoucím mrakům. (Údaje při našich nazdařbůh jdoucích osách platí
samozřejmě jen pro tuhle oblast nebe. U letošního večerního Merkura to
bývalo u ,,15.`` o 1.8 stupně severněji a jednu minutu napřed.)

Už se těším, snad zítra tu kritickou první minutu i tu kritickou druhou
minutu nebudou spolu s temnou Lunou zakryté mnohem bližšími mraky.

jenik