[IAN]Tlak na Titanu

Petr Pravec ppravec na asu....cz
Středa Červenec 14 14:58:01 CEST 2004

On Wed, 14 Jul 2004, Antonin 'Roger' Holik wrote:

> Tuhle jsem cetl (na novinkach.cz) ze na povrchu Titanu je atmosfericky tlak
> o 60% vetsi nez na Zemi.
> Jak je to mozne, kdyz je Titan o tolik mensi ?
> Ma o hustsi atmosferu ? Mohlo by byt logicke ze lehci plyny si neudrzi.
> Jaka je tam zavislost ? Jaky je tlak na ostatnich atmosferickych telesech
> vzhledem k jejich gravitaci ?

Na atmosfery planet (a podobnych teles) nejsem zadny odbornik,
ale myslim, ze atmosfericky plan na povrchu planety bude dan tihou
vzdusneho sloupce na jednotku plochy (alespon tedy pro tenkou atmosferu
--s tloustkou mnohem mensi, nez je polomer telesa-- by mel byt
tento popis presny).  Ta tiha je primo umerna tihovemu zrychleni na povrchu
telesa (g), hustote atmosfery na povrchu (rho), a "efektivni tloustce"
atmosfery (h).  Tlak na povrchu je pak znamy hydrostaticky tlak h*rho*g
(tam vlastne ten integral je skryt v te efektivni tloustce).

Nespletl jsem neco v teto uvaze, pokud to tady nekdo vite lepe?

Pro Titan (nebo jina telesa) to pak tedy zavisi na tom, jak je vlastne
ta atmosfera efektivne tlusta a husta, krome povrchoveho tihoveho zrychleni
samotneho.

Petr Pravec