[IAN] Mapa hvezdne oblohy

Breta Benes breta.benes na volny...
Sobota Září 27 08:41:19 CEST 2003

Od: "Rudolf Novak" <novak na hvezdarna...>

> Tak to ja bych spis nez SkyGlobe doporucil program Peti ~<i>Sajri</i>cha
> Albiero.

> Kresli vse jak ma a vysledek se da ulozit do PostScriptu, takze tisk je
> z toho jedna basen. Mozna bude syna stacit naucit ovladat ten soft,
> ukazat mu podle mapy neco zajimaveho a on tomu pak treba propadne a bude
> tisknout a pozorovat sam ;) Poslete ho pak na expedici ;)

Albiero znam. Slusne. Nebudeme se hadat, ktery SW je lepsi,
ale zcela jiste se shodneme na tom, ze kazde pozorovani by melo
zacit nejakou pripravou. A pro tuto pripravu jsou soucasne SW
pro bezny domaci PC opravdu sqele.

Jeden cas jsem se venoval fotografovani zablesku satelitu Iridium.
Delel jsem to tak, ze jsem si na InFernetu zjistil cas, azimut a altitude
zablesku a vytisknul jsem si mapu hvezdne oblohy pro ten cas a oblast.
Paxem uz jen zamiril fotak do te oblasti podle jasnych hvezd a par
sekund pred zableskem otevrel zaverku a pockal na zablesk.
Vysledky byly uspokojive. Mozna nekterou z tech fotek jeste najdu
a mohly by byt znovu uverejnene v IAN. Znovu proto, ze okruh
ctenaru IAN se zcela jiste obmenil a nekteri to jeste nevideli.

K puvodnimu dotazu: Take by nebylo od veci, neco si o astronomii
(ale i astrofyzice) nejprve precist. Pro mne byla dobrou priruckou
zacatecnika "Prehled astronomie", Hlad & Pavlousek, SNTL '84.
Pozdeji mne zaujal "Vesmir kolem nas", Josip Kleczek, Albatros '86.

MJD 52909.343750, Breta, astronom amater.
---
... Ten plan ma jednu chybu, Baldricku. Je na hovno.

p.s. Co je tohle za znaky: Peti ~<i>Sajri</i>cha ?
Vy asi neovla'da'te za'klady ASCII dikaritiky. Vz^dyt' je to tak snadne'.