[IAN] Konec mise Galileo

Jan Mocek jmocek na retia...
Čtvrtek Září 25 12:54:59 CEST 2003

Ahoj
libi se mi jak vsichni pisou, kolik km Galileo uletel (konkretne neco
kolem 4.6E9 km), aniz by to byla jakakoli zasluha a aniz by tohle
cislo neco znamenalo.
Vuci cemu by tuhle drahu mela sonda uletet?

Vuci Slunci? Potom moje kolo uletelo od roku 1993 kdy jsem ho koupil
mnohem vic: 30km/s * pi*1E7 (s/rok) *10 let = ~ 9.4E9 km. A to jsem
zanedbal rotaci kolem osy Zeme a vykyvovani od barycentra Zeme-Mesic.
Poznamka: Z heliocentrickeho pohledu jsou vsechny sondy obihajici vne
zemske drahy pomalejsi. I unikajici voyagery a pionieery maji
heliocentricke rychlosti uz "jen" od 11 do 17 km/s. (stav r 2003).

Vuci Zemi? Podobne hausnumero, zvlaste v okamzicich, kdy leti po
zhruba zemske draze, ale v protismeru (na druhe strane Slunce).

Jinak lze pry stanovit oblat gravitacniho pusobeni telesa v porovnani
s jinym telesem. Mam za to, ze se hranice da klast nekam do mist, kde
je pomer hmot stejny jako pomer vzdalenosti od teles umocneny na
nejake osklive cislo (snad 2/5?). V takovem pripade by musel Galileuv
"tachometr" postupne a opakovane prepinat mezi Zemi, Sluncem, Venusi,
(planetky asi minul dost daleko), Jupiterem a jeho galileovskymi
mesici pri kazdem pruletu. Ale kdo by se s tim pocital?

Honza Mocek