[IAN] Aurora

Jan Mocek jmocek na retia...
Pátek Listopad 21 06:10:22 CET 2003

Ahojte

Polární záre v Bohdanci (u Pardubic) byla videt minimálne od 20:20 SEC, ale
chtelo to vyrazit mimo svetla (nastestí to je na kole 3 minuty z centra :-)
Oblouk svetla barvy "nazelenalého mléka" dávál dokonce tusit, ze magnetický
pól je vlevo od polárky. Výraznejsí pruhy se vyskytly kolem 21:00 nad hlavou
vycházejícího Oriona. Ve 21:31 to okorenil meteor -2 mag prímo skrz
nazelenalý Velký vuz (já, vím, Velká medvedice).
Zacínám chápat, ze si kandani stezují, ze jim to rusí jiná pozorování.
Pak mezi 22:12 az 22:25, to uz z presvetleného centra, z okna, a bez výhledu
do azimutu 0-50, sikmé a svislé jasne cervené pruhy v Labuti a Vozkovi.
Rychle se mení, rozplizávají a zaostrují, ten v Labuti má levý okraj do
zluta. Joj!
Pak do 23:00 nic, krome tusené nazelenalé záre nad kostelem.
Jdu spát, budík masochisticko-optomisticky na 4 h. Ráno je ale mlha hustá
tak ze by se dala krájet.

Byla to moje první polární záre co jsem kdy vedome videl. Je nutné vyrazit
mimo civilizaci aby clovek neco videl.
Konecne.
31.3./1.4.2001 jsem spal pod sirákem a pred usnutím mluvil o tom, ze by se
na cistou oblohu polární záre hodila - a pak spal az do rána.
Minule (2002?) jsem pak koukal ve správný cas na správné místo a nevidel
jsem nic, protoze parkové lampy pod oknem jsou ukázkou, jak nemá osvetlení
vypadat.

Co ríkáte svým známým a príbuzným, kterí nejsou astronomové? Na jednu stranu
se mi nechce nikoho o nic osidit, ale zase nerad bych hnal lidi nekam do
divociny, aby videli "nejaký mlhavý opar".

Honza Mocek