[IAN] Modra obloha

Peter Begeni PBegeni na usske...
Pátek Květen 9 09:03:12 CEST 2003

Este by som sa vratil k tej modrej oblohe - s tymi nahodnymi zhlukmi
molekul (trocha historicky) - mozna je to ciastocne prevzate aj zo
spominanych "zaludnych otazok", uz si nespominam - pisal som to davno a
nasiel som to na disku:

Rayleigh (1862-1919) v roku 1899 spocital, ze intenzita rozptyleneho
svetla je nepriamo umerna stvrtej mocnine jeho vlnovej dlzky
a predpokladal, ze za atmosfericky rozptyl slnecnych lucov su
zodpovedne samotne molekuly vzduchu. Jeho vypocet bol spravny, no
zaciatkom 20. storocia  Albert Einstein (1879-1955), Marian
Smoluchowski (1872-1917) a Leonid I. Mandelstam (1879-1944) zistili, ze

za rozptyl nie su zodpovedne samotne molekuly vzduchu, ale fluktuacie
jeho hustoty. Vo vzduchu totiz dochadza k nahodnym pohybom,
zhustovaniu a zriedovaniu. Tieto nepatrne, chaoticky vznikajuce a
premiestnujuce zhluky maju rozmery porovnatelne s vlnovou dlzkou
viditelneho svetla. Aj ked existuju iba nepatrny zlomok sekundy, dokazu
rozptylovat slnecne svetlo.
 Rozptyl slnecnych lucov zavisi aj od velkosti ciastociek v atmosfere.
Ak sa v atmosfere nachadzaju ciastocky vacsie ako vlnova dlzka
rozptylujuceho sa svetla, potom je rozptyl rovnomerny a obloha ma
odtien bielej farby. Zafarbenie oblohy je tym vyraznejsie,
cim viac je v ovzdusi vodnej pary. Mozeneme to pozorovat hlavne v
letnom obdobi, ked sa niekolko dni za sebou udrziava bezoblacne
horuce pocasie. Vtedy sa stava blankyt oblohy coraz jasnejsim a belsim.
Ale ked sa vyskytnu kratke prehankove zrazky, cim sa vycisti
ovzdusie, obloha potom dostane znova silnu modru farbu. Znecistenie
oblohy klesa aj s nadmorskou vyskou, preto vo velkych nadmorskych
vyskach sa zda byt obloha tmavsia.

Begi

Jasne, jde o Rayleighuv rozptyl na malych casticich, jejichz velikost
musi
byt mnohem mensi nez vlnova delka toho rozptylovaneho zareni, tj. u
viditelneho svetla cca do asi 50 nanometru. Kdesi jsem cetl, ze temi
dominantnimi casticemi, na kterych se svetlo rozptyluje v zemske
atmosfere
Rayleighovym rozptylem, jsou nahodne shluky molekul (samotne molekuly
O2
jsou na to pry prilis male). Vite o tom nekdo neco blizsiho?

Jinak v atmosfere je samozrejme i prach, ale ten, jak vime ze
zkusenosti,
zpusobuje spis belavy nebo sedy zakal oblohy -- prachove castice jsou
vetsinou o dost vetsi nez vln. delka svetla, a tak se u nich projevuje
tzv.
Mieuv rozptyl, ktery na barve svetla zavisi mnohem mene. Navic
prevlada
dopredny rozptyl -- proto je obloha v blizkosti Slunce spis belava.

Zdravi
Lukas