[IAN] Proc se staci perihelium

Pavel Adamek pavel.adamek na ima...
Středa Březen 19 15:20:55 CET 2003

> Kdepak, nás ve skole ucili, ze je to 2 presne,
> dokazovalo se to pokud mne pamet neklame sporem
> pro exp>2 a exp<2, obojí vedlo k významným rozporum.

Intuitivne bych rekl, ze presná druhá mocnina tam zákonite patrí,
protoze hustota silocar pochopitelne klesá s druhou mocninou vzdálenosti.
Nicméne to platí pouze za predpokladu plochého vesmíru.
V nadkulatém vesmíru bude povrch koule rust pomaleji nez s druhou mocninou
a pri polomeru vetsím nez ctvrt obvodu vesmíru dokonce bude klesat,
takze pritazlivost by mela zase zacít stoupat.
Tak mi pri tom napadá ze vlastne v kazdém uzavreném vesmíru
musí silocáry  nekam vést, takze by tam mela existovat i záporná hmota.

      P. A.