[IAN] Re: rychlost svetla

Antonin 'Roger' Holik ha-konf na espace...
Úterý Březen 18 10:31:24 CET 2003

> Mimochodem, to stáčení perihelia je důsledek speciální nebo obecné
> teorie relativity?  Pokud speciální, lze nějak stručně laicky říct, proč
> k němu dochází?

Jiste staceni pry vysvetluje Newtonova gravitacni teorie - ale nevim jak by
to mohlo fungovat. V systemu dvou teles neni duvod aby se perihelium
stacelo. Tak nevim .. no jenom ze jsem slysel, ze to staceni podle Newtonovy
teorie je mensi nez pozorovane.
No a podle obecne teorie proste behem perihelia je Merkur bliz Slunce, ve
vetsim gravitacnim poli, takze mu cas bezi jinak a to prave zapricinuje to
staceni. Taky si to lze predstavit tak, ze tam je prostor vic zakriveny a
Merkur musi oporit nezakrivenemu vesmiru urazit vetsi drahu.

Ale mozna je to jinak .. jenom mi to pripadne, kdyz uz tady spousta lidi
placa, ze se pridam ;-)

Roger