[IAN] Posuv

Borek Lupomesky borek na lupomesky...
Neděle Březen 16 23:53:37 CET 2003

Breta Benes wrote:

> No vzdyt prave o tom pisu: primarnim ukolem HST bylo zpresneni
> hodnot rudeho posuvu - tedy hodnoty  Hubbleovy "konstanty".

    Nerozumím. Můžu znát rudý posuv naprosto přesně a přesto se nemusím
dozvědět vůbec nic o Hubblově konstantě -- když neznám vzdálenost zdroje.
    Možná jste myslel: rudý posuv na jednotku vzdálenosti. Ale ten
nezjistím tím, že změřím posuv nějakých čar ve spektru - pořád potřebuju
nějak zjistit tu vzdálenost.

> Zkuste si za domaci ukol podle Dopplerova zakona za domaci ukol
> spocitat napr. rychlost vzdalovani objeku 3C9.

    Proč by to nemělo jít? Samozřejmě nemůžu použít stejné vztahy, které
odvodil pan Christian Doppler, ten je odvodil pro mechanické vlnění. Ale
obecný princip zůstává a o ten běží.
    A pokud mi stále nevěříte, tak ještě jeden fakt: existuje zařízení,
které se jmenuje Dopplerovský radar. Používá se běžně v meteorologii a
pracuje na principu měření změn v kmitočtu rádiového signálu odraženého
od pohybujícího se objektu (například hurikánu). Měly by se podle vašeho
výkladu všechny Dopplerovské radary přejmenovat na relativistické?

> Nezboura, nebojte se. Naopak soucasna kosmologie z toho predpokladu vychazi.

    Prosil bych ten odkaz. Moje zdroje informací o kosmologii o
proměnlivých fyzikálních zákonech zarytě mlčí.

> Nemam nic proti tomu, aby se energie fotonu uvadela pomoci
> vlnove delky. Jen nedoporucuji pouzivat silne zavadejici pojem
> "elektromagnetické vlnění". Vlneni ceho? Etheru? Fuj.

    Elektromagnetické vlnění je vlnění elektromagnetického pole. To
samozřejmě je jen zjednodušený pohled na složitější realitu, ale pro
popis Dopplerova posuvu stačí. Nebo snad používáte pro popis pohybu
automobilu speciální relativitu?

> PGP encrypted mail unwelcome

    Borek

--

BOREK LUPOMESKY                Usti nad Labem, Czech Republic, Europe
WWW: http://www.lupomesky.cz/                     PGP keyid: B6A06AEB