[IAN] Posuv

Breta Benes breta.benes na volny...
Sobota Březen 15 09:32:00 CET 2003

Strasne to zamotavate. A nekdo z vas ma spatne nastaveny cas,
ci casovou zonu, protoze dostavam nejprve reakce a pak teprve
prispevky na ktere reagujete. Podivejte se na to prosim.

Doppler efect je pouzitelny snad v akustice, ale v oblasti mikro
ci megasveta neplati.

Berme to tak, ze zakony klasicke fysiky (Newton, Doppler, Mach, ...)
jsou dobou aproximaci reality, ktera pro beznou praxi vyhovuje.

Jakmile se vsak vydame do mikro ci mega sveta, nebo do sveta velkych
rychlosti, sveta silnych poli - tato klasicka fysika jiz dava chybne vysledky.

Proto vznikla nejprve Specialni, pozdeji pak Obecna theorie relativity,
proto vznikla kvantova mechanika - protoze davaji vysledky, ktere
nejsou v rozporu s pozorovanymi fakty.

>    Ja jsem netvrdil opak - chtel jsem jen rict, ze frekvence se muze menit i jinymi prostredky nez pohybem zdroje nebo prijimace.

Na elektromagneticke zareni - at uz je to vysilani satelitu GPS, vysilani me
radiostanice, viditelne svetlo - je nejlepe se divat jako na proud fotonu.
Z pohledu kvantove mechaniky neni foton ani castice ani vlna,
ale kvantum energie. Tudiz odpadaji debaty o zmene frekvence, ...

K theorii relativity: Nekdo zde zminil popularisacni publikaci Gamowa.
To je pjekne zpracovane. Mohu to jen doporucit.

MJD 52713.388889, Breta, astronom amater.
---
... " Na TITANIC se taky prodalo hodne listku ... " - J.R.Ewing

p.s. "Predplatil" jsem si posilani zprav z JPL, jsou to zajimave vjeci:

===
Cassini Significant Events
for 03/06/03 - 03/12/03

The most recent spacecraft telemetry was acquired from the Canberra
tracking  station on Wednesday, March 12. The Cassini spacecraft is in
an excellent state of health and is operating normally.......
===

Naleznete to nekde kolem http://jpl.convio.net. Jeden az tri maily za tyden,
aktualni info, shrnuti, odkazy. Doporucuji.