[IAN] Posuv

Slunečko Martin msluneck na itsys...
Pátek Březen 14 14:46:35 CET 2003

Doppleruv jev jste popsal dobre, problem je v tom, ze "klasicky" a "relativisticky" Doppleruv posuv jedno nejsou. Protoze pri rychlosti zvuku obstoji ten model, ze se rychlost sireni a rychlost pozorovatele scitaji, a snadno se to kresli, ze "potkava" vlnoplochy casteji nebo mene casto. U elektromagnetickeho vlneni uz ale tenhle model neobstoji, prave proto, ze neplati proste scitani rychlosti.
Proto jsem navrhl mozna snaze predstavitelnou variantu "kvantovou" -- kdyz letim zdroji vstric, energie dopadajicich fotonu je vyssi, kdyz se vzdaluji, energie dopadajicich fotonu je nizsi. No a protoze frekvence je primo umerna energii, je pozorovana zmena frekvence jen dusledek vyse zmineneho.

Martin Slunecko

-----Original Message-----
From: Miroslav Najman [mailto:ok1dub na volny...]
Sent: Friday, March 14, 2003 2:29 PM
To: ian na amper....muni.cz
Subject: [IAN] Posuv

Ja bych si to dovolil jemne shrnout. Rudy posuv, alias doppleruv posuv jedno
jsou. Muzeme se s nim setkat i u vlneni zvukoveho, napriklad kdyz kolem nas
projizdi auto. Pokud se auto blizi, vlnoplochy sirici se smerem k nam se
stridaji rychleji (kmitocet roste), kdyz se vzdaluje, vlnoplochy sirici se
smerem k nam se stridaji pomaleji (kmitocet klesa). Behem kratkeho
(teoreticky nekonecne kratkeho) okamziku, kdy je auto na nasi urovni
(rychlost zmeny rychlosti vuci nam je nulova), slysime skutecny jmenovity
kmitocet zdroje. Stejne je to se svetlem a s elektromagnetickymi vlnami.
Alespon co se tyce dopplerova jevu.

Mirek Najman.

P.S. A verte tomu, ze pokud se v aute s autoradiem blizite k nejakemu
vysilaci, tak skutecne prijimate jeho vysilani na ponekud vyssim kmitoctu. V
praxi je to ale zmena vzhledem k pomeru rychlosti svetla a auta a vzhledem k
sirce pouziteho pasma vysilani a druhu modulace nepostrehnutelna, avsak
pristroji meritelna.