[IAN] rychlost svetla

Breta Benes breta.benes na tcz...
Středa Březen 12 13:40:40 CET 2003

> To jsem stejne nikdy nepochopil, jak si to mam predstavit, tohleto
> relativisticke skladani rychlosti. Neni nekde nejake vysvetleni
> srozumitelne i pro matematicky mene nadane lidi, kteri vzorecek
> nechapou dokud si situaci nemohou nazorne predstavit?

Ono take to zadani nebylo presne. Ta baterka - jako teleso s klidovou
hmotou > 0 - se nemuze nikdy pohybovat rychlosti svetla.
Tedy napriklad baterka poleti rychlosti 0.99c a svetlo se z ni bude
sirit rychlosti c, tedy 0.01c relativne vuci baterce ve smeru letu.

Zajimavejsi je pohled mravence sediciho na te baterce. Ten bude
pozorovat, ze svetlo se ve smeru letu siri relativni rychlosti c vuci
baterce.

B.