[IAN] odkud v noci hledet na nebe

Ing. Vit Sigmund Vit.Sigmund na cgs...
Pátek Leden 31 18:18:52 CET 2003

Zdravim vsechny pozorovatele,
jako prazak (a severo-prazak) to trochu doplnim. Ladvi neni spatne, ale je
sevreno sidlistem, dalnici a osvetlenym arealem Tesca v letnanech, takze
obloha do vsech smeru (snad krome severu a zapadu je osvetlena).

Ja osobne pozoruji z Miskovic, (to je samy okraj Prahy), druha nejvyssi kota
po Ladvi a  jeste mam vyhodu, ze kolem pulnoci se zhasinaji svetla. Sever,
vychod i zapad jsou bez problemu. Jih je spatny, ale co bychom chteli na
sever od Prahy.

Trochu dale na sever (30 min autem) je prima stanoviste v lese za Jevinevsi
(smer Melnik). Opet dostatecne vysoko nad okolim a mimo vetsich sidel.

Zdravi
Vit Sigmund

----- Original Message -----
From: "Jan Hollan" <jhollan na amper....muni.cz>
To: "Horak" <horak na vurv...>
Cc: <ian na amper....muni.cz>
Sent: Friday, January 31, 2003 5:49 PM
Subject: [IAN] odkud v noci hledet na nebe

(ctenarum IAN: sdeleni neni zasadni, vadi-li vam diakritika, nectete
nebo az z archivu)

>  Dobrý den
>  chtěl jsem se zeptat zda existuje něco jako podrobný snímek noční Prahy a
> okolí ze satelitu.
>  Pro ČSR jsem takovou věc viděl.
>  Jedná se mi o ulehčení hledání tmavých míst k pozorování oblohy v našem
hl.
> městě, event. typ na dobré pozorovací místo,
>  jež už delší dobu hledám.
>  Pokud byste mohl poradit, budu velmi rád.
>  S pozdravem
>  Pavel Horák z Prahy

to vám bohužel neporadím, co aktuálního ze satelitů je dostupné, moc
nevím, a určit z toho, kde člověka nebudou oslňovat místní lampy nebo
svítit silně do vzduchu nad něj beztak těžko jde. Satelit nějak vidí, když
je jasno, jak velký jas má v průměru terén, a k tomu přidané lampy svítící
hodně strmě vzhůru. Tak strmě svítí jen různé koule a pak ty šílené
reflektory osvětlující budovy zespodu, aniž mají blokované přímé světlo z
hořáku výbojky (směrované je jen to, které se odráží od reflektoru). Co
ale svítí naplacato, tedy nejškodlivěji, to nezjistí.

S výjimkou Svitav (kde nejsou, na rozdíl od Pardubic, použity ve velké
míře žádné extrémně znečišťující lampy, ač většina hlavních uličních lamp
je v obou městech jen minimálně znečišťujících) je jas nebe zhruba úměrný
počtu obyvatel v dané oblasti. Výrazné přídavné zdroje jsou nádraží
s osvětlovacími věžemi a opět jen zčásti směrujícími svítidly a různé
obchodní, průmyslové a zemědělské areály. Ty by v noci měly být zhasnuté,
pokud tam není provoz, bohužel ale nebývají, vinou velmi škodlivé pověry
že svícení sníží kriminalitu. Zato bývají zhasnuté mnohé obce, pozdě v
noci, nejen malé vsi. To je moudrá praxe, ale přehled takových obcí
bohužel neexistuje, pokud vím.

Projekt zveřejnění vhodných lokalit pro pozorování nočního co možná
přírodního nebe začal ve východních Čechách, ale momentálně asi neběží,
viz
   Jméno odkazu: Cesty za tmou

Byla by to šikovná věc, sám vím, jak jsme s rodinou v noci hledávali těžko
místa poblíž Brna, odkud by byla vidět pěkně Hale-Bopp (moc často to
nebylo, málokdy jsem se z hvězdárny utrhl, vlastně jsme se na ni jeli
podívat jen třikrát...).

Asi by to věděli nějací další pražští hvězdáři, snad by nebylo úplně
špatné to Ládví, kde je ďáblická hvězdárna (viz
  http://www.planetarium.cz/DABLICEOBS/index.htm ).

Kopii posílám do konf. IAN, tam jsou snad čtenáři, kteří vhodná
místečka znají.

zdraví (a čisté nebe na koukání na kometu Neat přeje)
Jeník Hollan