[IAN] rozlis`itelnost

Antonin Holik ha-konf na espace...
Čtvrtek Říjen 10 17:04:57 CEST 2002

> Jestlize nemuze objekty mensi nez 0,5' rozlisit Sokoli Oko,
> tak je nemuze rozlisit ani sokoli oko.
> Takže jediny rozdil muze byt v tom,
> ze asi i prumerny sokol vidi tak dobre
> jako vyjimecne dobre vidici clovek.
> Nevim jak velkou vstupni pupilu ma dravec,
> ale vzhledem k mensi velikosti hlavy
> je docela dobre mozne, ze by ji mohl mit mensi nez clovek,
> a pak by tedy musel zakonite mit maximalni rozlisitelnost
> horsi nez clovek.

Zdravim .. na druhou stranu, i kdyby sokol dosahoval difrakcniho limitu,
neznamena to ze by nevidel vubec. Videl by neostre. Jako dalekohled s prilis
silnym okularem. Ale presto muze videt pohyb hluboko pod sebou. A mozek uz
zpracuje jestli to je list ve vetru nebo mys. Dravci take pry vidi v UV
spektru, a moc (jako curanky) hlodavcu pry UV skvele odrazi. Takze jsou
videt cesticky, kudy mysky chodi.
Taky jsem nekde videl prurez okem dravce, a byl tam takovy zvlastni organ
uprostred oka (v opticke draze). Neco jako jemny vejirek z chloupku ci co.
Jako nejaka difrakcni mrizka. Pry ze jim to prave umoznuje ostre videt.
Nechapu.
Na druhou stranu, kdyby narazeli na vnejsi rozmer cocky, urcite by je
evoluce vybavila rozmernejsimi cockami. Podle prirody je ale velka cocka
vhodna max do tmy. Ale mozna je to evlikost vs. kvalita.

Roger