[IAN] rozlis`itelnost

Pavel Adamek pavel.adamek na ima...
Čtvrtek Říjen 10 09:54:33 CEST 2002

> Mizara A a B nikdo bez dalekohledu nerozlisi, tomu neverim.

Kdysi jsem někde četl, že který Indián to dokázal,
tomu byl přiznán titul "Sokolí Oko" nebo tak nějak.
Ale samozřejmě podobné historky
nelze považovat za ověřené informace.

Na druhou stranu, když si uvědomíme,
jak nekvalitním optickým přístrojem lidské oko je,
a přesto z toho rozmazaného obrazu na sítnici
dokáže "oční procesor" zpracovat perfektní obraz,
tak si asi nemůžeme být úplně jisti,
kde jsou meze fitrace obrazu
a podobných fíglů, jako je třeba adaptivní optika.

> u VCZ chybi prave ten kontrast.
> Je prevazne v hornatem terenu stejne barvy jako okolí.
> Takze pokud nevrha stin, tak je taky prakticky neviditelna.

A v tom hornatém terénu asi nepomůže ani ten stín.
U těch pyramid asi ano, ty jsou v rovině,
takže jejich stín by mohl být dobře patrný
(pochopitelně z oběžné dráhy, ne z Měsíce).

Taky si vzpomínám, že jsem kdysi četl,
že někdo měl při pohledu z oběžné dráhy dojem,
že vidí autobus. Spekulovalo se tam o tom,
jestli to byla jenom představivost,
nebo jestli nějaká vrstva teplého vzduchu
mohla působit jako čočka.
Asi dost často vidíme to, co předpokládáme
že bychom mohli vidět - viz například historie
kanálů na Marsu.

      P.A.