[IAN] Kosmonautsky test 2

Petr Scheirich Petr.Scheirich na seznam...
Úterý Květen 28 19:05:29 CEST 2002

Zdravim.
> 1) Zapalka opravdu nehori bez kysliku? Nelze ji aspon na chvili ve vakuu
> zazehnout?
Zapalka sice funguje tak, ze k jejimu zapaleni je treba material jak
z vlastni zapalky (kde je vysoce horlava smes, ktera se ale vzniti
jen za dostatecne vysoke teploty), tak ze skrtatka (tam je cerveny
fosfor, ktery se trenim zapalky meni na bily a ten se vzniti jiz pri
nizke teplote), ale ani jedna z techto smesi neobsahuje
okyslicovadlo. Naproti tomu

>4) Pokud je pistole strelna
> zbran (a sirka nehori), tak rozbuska se vzniti a pistole vystreli?

rozbuska i naloz naboje do pistole jsou na bazi strelneho prachu a
ten okyslicovadlo obsahuje.

> 5) Pokud mam mapu hvezdneho nebe, tak jsem schopen urcit, kde se na Mesici
> nachazim? Je pohled na nebe z Mesice rozdilny od pohledu ze Zeme?

No podle me je dulezite, aby oba tyto pohledy rozdilne nebyly (a
oni ani nejsou), jinak by hvezdna mapa byla k nicmemu
(zobrazovala by spatne). A pomoci hvezdne mapy (tedy neprimo
pomoci znalosti souradnic hvezd na obloze) polohu urcit lze,
napriklad z toho, ktere hvezdy se prave nachazeji na horiznotu
(ovsem je k tomu treba znat i presny cas - nejlepe "mesicni", smer
rotacni osy Mesice, ...)

> 6) Mesic nema magneticke pole?

Ne globalni - dipolove, jako Zeme. Pouze lokalni nahodna
magneticka pole, dana zmagnetizovanim mesicnich hornin v
danem miste.

> 7) Signalni pistole mi pripada dulezitejsi nez
> rozmerny raft. Da se pouzit jak k urceni sve polohy pro zachranny tym, tak
> pro pohon kosmonauta.

Co se tyce urceni polohy, na Mesici asi doleti naboj z pistole pred
zazehnutim signalniho svetla do prilis velke vzdalnosti (vysky)
(rozhodne minimlane 6x dale nez na Zemi kvuli mensimu tihovemu
poli a chybejici atmosfera udela take sve). Jestli se signalni svetlo
vubec bez vzduchu zazehne, to nevim, ale asi ano, tyhle
chemikalie asi vlastni okyslicovadlo maji - na to by mohl odpovedet
spis Leon Mis :-) Ale nevim, jestli je v tehle konferenci.

Zdravi Petr Scheirich