[IAN] skvrny pouhym okem

Jan Hollan jhollan na amper....muni.cz
Pátek Květen 10 13:03:49 CEST 2002

> Jak se vlastně sledují sluneční skvrny "pouhým okem"?
> Zkoušel jsem se dívat přes 8" disketu,
> ale žádné skvrny nevidím.
>
>       P.

No, přes 8" disketu neni snad ani vidět Slunce. Některé 5.25" bývají
akorát, jenže, všechny potvory rozptylují a tak snižují kontrast (většinou
dělají šmouhu v jednom směru). 3.5" se musí obvykle dávat dvojitě,
nefiltrují-li vhodné mraky. Lze tak ale nastavit vhodný jas, měl by být
dostatečně vysoký, jinak se detaily kolem 1' nedají dobře rozlišit.

Filmové černé vrstvy rozptylují taky, ale některé ne moc, stejně i ty
všelijaké brýle ,,pro zatmění`` -- ve skutečnosti potřebné hlavně vždycky
jindy, nicméně asi už valnou většinou zahozené.

Nerozptylujícím doplňkovým filtrem bývají normální černé brýle, lze opět
použít dvoje za sebou, při nízkém Slunci to už může stačit. Taky si lze
pomoci pozorováním odrazu Slunce v klidné kaluži (s co nejtmavším dnem),
nebo od rovinného okna.

Ovšem, ona svářečská skla lze použít taky, ale nová čistá, nejlíp ne úplně
ta nejtmavší a doplněná černými brýlemi pro možnost jemnější regulace
(také lze regulovat náklonem filtru).

Podstatné je: nebýt oslněn a přitom mít Slunce co nejsvětlejší. Od oslnění
pomůže, když je filtr tak daleko od očí, aby zůstaly adaptované na
maximální letní přírodní jasy kolem 10 kcd/m2.

Jeník

PS. každý pohled na Slunce bez dalekohledu je bezpečný, při užití
jakéhokoliv filtru. Jde o to, aby byl i komfortní a Slunce nebylo moc
slabé -- většina brýlí pro zatmění jej zeslabovala velmi přehnaně, tvar
vykousnutí je tak sice vidět, ale skvrny stěží.