[IAN] skvrny pouhym okem

Michal SVANDA svanda na asu....cz
Pátek Květen 10 12:57:42 CEST 2002

Zdravim.
Princip divani se pouhym okem jste vystihl docela presne -- je potreba
filtrem dostatecne zeslabit jas Slunce.

Bohuzel -- ukazuje se, ze diskety nejsou zrovna nejvhodnejsim materialem,
nebot disk zkresluji nejen barevne, ale dochazi na nich i k ohybu a
interferenci, takze "kazi obraz".  A to celkem bez ohledu na jejich velikost
(nicmene nejlepe jsou na tom asi 5 1/4" diskety, 3,5" jsou prilis slabe a s
8" mam taky mizerne zkusenosti.

Osobne doporucuji pouzit bud specialni folii (a4 stoji cca 600,- a da se
koupit napr. u Matouska) nebo neni nic snazsiho nez pouzit osvicene okraje
cernobileho negativniho filmu. Nebo "rentgenaku". Tento system pouzivam ja a
dve skvrny na Slunci vidim zcela zretelne.

Osvedcily se i svarecske filty (cislo 13 n. 14), pripadne alobal (zalezi na
kvalite) nebo hlinikove obaly na kytky.

Dobre jsou i "zatmenove bryle".

Hezke pokoukani preje
Michal

P.S. Abych si prihral svou polivcicku, tak na
http://www.asu.cas.cz/~svanda/prace/slunce/ je takovy pamflet o pozorovani
Slunce nejen pouhym okem.