[IAN] Barva zhnouci plotynky

Jan Mocek jmocek na retia...
Pátek Květen 10 11:13:53 CEST 2002

V uvodniku IAN 9.5.2002 se Jirka Dusek podivuje nad tim, jak mohla zhnouci spirala ve tme svitit modrobilym svetlem. Ocekaval bych, ze clovek motajici se kolem astronomie bude mit nejake vysvetleni (treba si ho schovava na dalsi uvodnik).
Uz jsem si toho jevu vsimnul drive, a moje vysvetleni je takoveto:
Varic rozpaleny na nejakych 300-700 stupnu samozrejme vyzaruje prvazne v infracervene oblasti a to co preleze az do viditelneho, je zase z velke casti na cervenem kraji viditelneho oboru. Takoveho svetla je velmi malo a je vnimano pouze cernobile vidicimi tycinkami. Cervneny signal od cipku to proste nevybudi, leda az se spirala vic rozhicuje a fotony budou litat hustejc, ale to se asi hvezdarum v uvodniku nestalo.
Kdyz si rozsvitite elektricky varic ve tme, uvidite to snadno - nejprve se bude jevit matne bily a teprve pri vetsi intenzite zaberou cipky a obraz se zabarvi do ruda. A po vypnuti prikonu zase opacne cervena-> bila -> tma.
[Na plynovem varici nic takoveho neuvidite:-) ]
A ten modry nadech bych odhadl na zalezitost kontrastu - asi jako Albireo - pri sviceni cervenou zarovkou. Ale to uz jen hadam.

Honza Mocek

---
Odchozí zpráva neobsahuje viry.