[IAN] Astronomicky slovnicek (Was: Velka encyklopedie vesmiru)

Ludek Vasta ludek na sorry....cz
Pondělí Červen 17 10:16:40 CEST 2002

> From: Peter Begeni <PBegeni na usske...>
> no nieco podobne je na http://projekty.astro.cz/adict, no nie je to
> on-lien. Ale pripomienky sa daju tiez posielat, no tiez nie su riesene
> on-line. Snad by tam slo doplnit niejaku "diskusiu" ku kazdemu heslu. Je
> autor tychto stranok v tejto konfere?

Diky Petru Sobotkovi za upozorneni na diskusi o Kleczkove encyklopedii a s
tim navazujicim tematem astronomickeho slovnicku. Takze se na nejakou dobu
do teto konference prihlasim.

Na zacatek historie vzniku weboveho astronomickeho slovnicku (muzete v
podstate preskocit): Astronomickym slovnickem na webu jsem se zacal
zaobirat v lete 1999. O rok pozdeji jsem naprogramoval skripty a zaroven
se zacal shanet, cim databazi naplnit - psat vsechna hesla jsem si
rozhodne se svym vzdelanim i praxi netroufl. Nejprve jsem pozadal Marka
Wolfa z MFF UK, protoze kdysi psal slovnicek do Rise hvezd. Marek mi par
desitek hesel poslal a domluvili jsme se, ze by zkusil zprostredkovat
hesla od Josipa Kleczka (znal jsem slovnik, ktery vydal zaroven se
Svestkou nekdy v 60. letech). Bohuzel Josip Kleczek odmitl s tim, ze je
vazan smlouvou s nakladatelstvim Academia, protoze mu ma vyjit prave u
Academie pred vanoci 2001 tato Velka encyklopedie vesmiru. Na
Astronomickem festivalu v Brne r. 1999 jsem od Vojtecha Rusina zakoupil
knihu Astronomicka terminologie (vydala SAS) a prostrednictvim zastupcu
Ceske astronomicke spolecnosti (Milos Zejda) a Slovenske astronomicke
spolecnosti (Ladislav Hric) se zprostredkovala predavka dat od Eduarda
Pitticha do weboveho astronomickeho slovnicku.  Dalsi data na pozadani
pripravili Petr Kulhanek z CVUT a Tomas Trzicky (halove jevy), pripadne
neco dalsi (na strankach jsou vsichni autori uvedeni). Anglicke verze
(nebo preklady pojmu ze slovenstiny do cestiny) pripravovali nekteri
demonstratori ze Stefanikovy hvezdarny v Praze (a vyuzivali k tomu i
Kleczkova sestijazycneho slovniku). Francouzske a polske pojmy pak
pripravili amateri z techto zemi (z kazde zeme po jednom).

Tolik na uvod. Stat bude kratsi. ;-)

Byl jsem si vedom, ze vysvetleni pojmu muze byt nepresne - at uz z
hlediska aktualnosti nebo i z hlediska ponekud omezeneho prostoru (a
nemoznosti obrazku). Nejen proto je vzdycky u hesla zobrazen i
zdroj/autor. Autori jsou zobrazeni take proto, ze jejich prace zdarma si
zaslouzi aspon verejneho uznani autorstvi. Take pri zverejneni
zdroje/autorstvi si muze lecktery ctenar udelat predstavu, nakolik se da
danemu vysvetleni verit (vysvetlenim relativistickych pojmu od Petra
Kulhanka se uveri snaze nez vysvetlenim techto pojmu ode mne). Nektera
hesla jsou vysvetlena vicekrat, coz muze byt take zajimave.

Moznosti diskuse k jednotlivym heslum jsem se nezabyval, ale v principu by
samozrejme nebylo tezke to naprogramovat. Bylo by to pouze pracne. Otazka
je (a tu predkladam k diskusi), zda by to melo smysl. Zda by tim nevznikl
ponekud chaos. Zvlaste v dobe, kdy se vetsina diskusi na webu nese v duchu
znacne hulvatskem (a tyka se to i nepolitickych temat). Take se domnivam,
ze jista redakcni prace snizuje moznost chyb, vylevu zneuznanych Einsteinu
a omezeni nicnerikajiciho balastu. Existuje moznost do slovnicku pridat
pojem i navrh vysvetleni, toto je mi vsak jen zaslano postou a na to pak
nejakym zpusobem reaguji. Za cca rok a pul dobu bylo zaslano cca 35
navrhu, z toho asi jen polovina vazne minenych. Vetsina byla od Petra
Kulhanka, ktere si navrhovane pojmy za trest sam zpracoval ;-), pridal
dalsi a ja je do databaze zaradil.

Co by se mi libilo, kdyby nekdo dokazal napsat madarske preklady pojmu, to
by snad nekdo svedl, ne?

Mjejte se pjeknje

Ludek

Ludek Vasta                                  University of Economics
ludek na sorry....cz                                            Prague
tel.: +420-2-7191.4703/270                            Czech Republic