[IAN] Pranostiky - tie maily chodia niejako cudne

Peter Begeni PBegeni na usske...
Úterý Červen 11 10:28:57 CEST 2002

Tie majly chodia niejako cudne (aspon mne). Prisiel mi uz druhy mail, co som posla a prvy nikde. Pre itsotu pripajam ten prvy mail:
Musim reagovat na Jirkov uvodnik v IAN o pranostikach. Niekdy velmi davno [snad pred 100 rokmi:-)] som tiez cital niejaku knihu a pranostikach. No mne z toho vychadzalo uplne opacna vec - ze mnohe pranostiky urcuju predpoved pocasia dost pravdepodobne. Mnohe pranostiky su vysledkom dlhodobeho suzitia s prirodou a jej pozorovania. Neviem, ako sa presne definuje, co je pranostika, ci to musi byt versovana "basnicka", alebo iba niejake zauzivane tvdenie, no zrovna ma nenapada niejaka konkretna pranostika, zalozena na realnych zakladoch. Ale len tak orientacne: napriklad pranostiky, ktore tvrdia, ze ak sa zjavi na oblohe duha rano, potom nebude pekne pocasie cez den (nenapada ma presne znenie - niejako ze "ranna duha .. neviem co") - je to zalozene na realnych zakladoch - po rannej duhe je velka pravdepodobnost nepekneho pocasia. A naopak po vecernej duhe je velka pravdepodobnost pekneho buduceho dna. A podobne tych pranostik je spustu, ktore su pravdepodobne (po hmle pekne pocasie; mnoho pranostik spravania sa zvierat pred burkou, ci inou zmenou pocasia; zavislost farby ranneho, ci vecerneho zore na pocasie), su niejake pranostiky o slnecnom ci mesacnom hale, alebo korone a pod.
Ako naschval ma okrem medardovej kvapky nenapada ziadne presne znenie niejakej konkretnej pranostiky (snad sa po tom poobzeram), ale o spomenutych javoch urcite su niejake pranostiky (aspon tak to mam zafiksovane v tej mojej hlave).
Tot vsjo.

Ked som sa teraz na i-nete pozrel na niejake pranostiky, tak fakt vacsina z nich su hluposti. Mnoho pranostik je
tam vztahovanych na dni v tyzdni, ako napr.:
- Ked sa v piatok leje, v sobotu sa slnko smeje.
- Ked sa v utorok velmo blýska, v štvrtok ked aj v noci, ale pršat musí.
- Ked v pondelok dážd padá, celý týžden bude blata hromada.
a pod.
Potom asi v tej knihe, co som spominal v predchadzajucom maili (co som cital pred sto rokmi) boli asi vymenovavane pranostiky realnejsie :-) - ale bolo ich spustu.

A dalsia vec je, ako ku ktorym pranostikam pristupuje pospolity lud, ako im veri a ci sa podla toho aj riadia. Napriklad malo kto uveri pranostike "Ked sa v piatok leje, v sobotu sa slnko smeje" a nabude sa riadit podla toho, ale pranostike "Lastovicky ponad samú zem lietajú , bude pršat" veri vacsina a aj sa podla toho zariadia.