[IAN] Same zlato??

Michal SVANDA svanda na asu....cz
Středa Leden 16 19:59:37 CET 2002

Ahoj Heny.
Doporucuju neverit vsemu. Ve hvezdach jsou podminky na syntezu maximalne
zeleza, ktere ma protonove cislo 26, zatimco zlato ma (moment, lovim v
tabulce...) ... 79.

Podstatne pro tyto udaje je, ze zavislost vazebne energie jadra je hladka
krivka a ma extrem (jediny -- maximum) nekde kolem zeleza. Coz znamena, ze
zelezo ma vyssi vazebnou energii ("vetsi stabilitu") nez prvky lehci, nez je
ono samo. Proto je lze vcelku jednodusse vyrobit z prvku lehcich "pouhou
syntezou" (jsou k tomu potreba "jen" ponekud drastictejsi teploty a tlaky).
Synteza -- rika se ji termojaderna fuze -- pak probiha samovolne a energie se
pri techto jevech uvolnuje (tak snad bude jednou fungovat poradny tokamak a
nahradi dnesni jaderne reaktory -- mozna).

Zatimco tezsi prvky, nez zelezo, by syntezou sice vznikat take mohly, ale
energie se pri techto jevech spotrebovava (coz se ale preci deje, napr. pri
vybusich supernov). Naopak prvky tezsi nez zelezo lze ziskat pomerne
"trivialne" stepenim z prvku tezsich -- pri tom se energie take uvolnuje (a
funguje tak i jaderny reaktor) -- tomu se rika stepna reakce.

Lapidarne receno -- rozbit olovo je jednodussi, nez rozbit treba lithium.
Naopak, slozit olove je narocnejsi, nez slozit treba ono lithium.

Takze pokud by se ve vesmiru nachazela STABILNI hvezda slozena z cisteho
zlata, spis obecne z tezsich prvku, nez je zelezo, tak by musel vzniknout a
pracovat uplne jinym fyzikalnim pochodem, nez na jake jsme zvykli a asi by
nezarila, protoze by se ji energie drasticky nedostavalo na to, aby ji mohla
mrhat jeste nejakym uvolnovanim fotonu do mezihvezdneho okoli...

Pokud to muzeme tak vubec nazvat, PRECHODNE je lecktera hvezda slozena ze
zlata a jinych tezkych prvku pouze ve chvili, kdy je supernovou -- nicmene se
domnivam, ze ani v tomto pripade nemuzeme hvezdu nazvat "zlatou"...

Mejte se.
Michal