[IAN] Krysa

Peter Begeni PBegeni na usske...
Úterý Únor 26 12:51:12 CET 2002

1. Ado: Cela definicia "vedomia", co som vcera pozeral do jednej encyklopedie je dlha. Ja som len vyrobil
vetu z prvych odstavcov. Ale neislo mi tu o  rozoberania vedomia a pod., ale o to, ze clovek je svojim
postavenim vynimocnou bytostou a nie len "vyspelejsim zvieratom".
2. Ales:
a. tych podobnosti je vo viacerych oblastiach, ale v uvedenym najviac (to nie je moj vymysel).
b. Ano ten prechod je plynuly iba v teorii. Ale v dokazoch nie (myslim tym vo vykopavkach). Ale
neide tu o evolucnu teoriu,  ale o to co som pisal, ze clovek je tu vynimocny.
No a ak zoberies hociaku literaturu o darwinovej teorii (ktore sa vo velkom tlacili za komunizmu, teraz sa o tom uz moc nehovori),
tak je cela prespikovana tvrdeniami o vynimocnosti a nadriadenosti cloveka.
3. Dusko:
a: Vzdelatelnost: Definicia je veeeeelmi ... dlha, ale v podstate je to niejaka schopnost
osvojovania systemov informacii, znalosti, skusenosti, navykov a tak dalej a tak dalej.
Takze zviera je vzdelavatelne, pokial nie je niejako prudko mentalne postihnute. Nevzdelavatelny
je snad iba silne mentalne postihnuty jedinec (aj clovek), ktoreho nenaucis totalne nic (najtazsia
mentalna retardacia) - ani inak (inak ako vie) reagovat na lubovolne podnety.
b: Rec: Simpanz sa vie naucit posunkovu rec iba vo velmi obmedzenom pocte znakov. A naopak nenaucis
kazdeho simpanza posunkovu rec. Je to velmi vynimocny jav, ak najdes simpanza, ktory sa nauci
posunkovu rec. Mozno tak ako clovek, ktory sa nauci 20 jazykov. Ale dolezite je, ze vsetky znaky
posunkovej reci, ktore ich naucis, su realne veci potrebne k ich zivotu. Nikdy ich nenaucis abstaktne
mysliet, toboz nie, aby posunkovou recou rozpravali o abstraktny veciach.
A abstraktne myslenie je dalsi dolezity pojem, ktorym sa lisia zvierat od cloveka (vravel som ze tych odlisnosti je spustu).
c: Pes hladajuci pomoc: Je viacero vysvetleni, preco hladat jeho konanie v uvedomelosti konania (pripomina mi to ufologov).
Napriklad moze ist o pud sebazachovy. Ak je ohrozeny jeho pan, citi sa ohrozeny sam, instiktivne hlada pomoc. Pes vie, ze
ked pojde napriklad za manzelkou pana, tak mu pomoze (ved je vzdelatelny), ale nie je to uvedomele konanie. S bobrom je
to podobne, ale tam by som tvrdil, ze vacsinu vlastnosti ma vrodenych.

PS: mozno nestiham reagovat na vsetky otazky je ich vela, mam aj pracu
PS2: Ak niekomu vadi tato neastronomicka debata, nech sa kludne ozve - prestanem.
Ale myslim si ze je to zaujimavy problem.

a. Tez nekterymi vzorci chovani.
b. Naopak, prechod je z principu plynuly, pouze nemame k dispozici zijici
zastupce.

>>> andrej.gondor na ami... 02/26/02 11:59 >>>
begi, ten clanok neriesil problem ani na jednu ani na druhu stranu, hovoril
viacmenej o zlej definicii:

"K tomu, abychom mohli vědecky odpovědět na otázku po vědomí zvířat, museli
bychom mít vědomí definováno pro objektivní oči lidského pozorovatele. Buď
behavioristicky, tj. jako určitý typ chování, nebo fyziologicky, tj. na
základě testovatelných procesů v organizmu - na úrovni orgánů, buněk, či
molekul."

chapes, zadefinovat si to tak - ako si to urobil na zaciatku: "Je to niejaky
subor skusenosti, ktore su vnimane vedome, opakom je podvedomie (vedome a
podvedome konanie)" sa mi nezda byt dostacujuce.

este ma tak napadlo (mozno som uplne mimo) - co by si povedal na hypnozu -
ktora je zadefinovana ako "priestor pre nevedomie. vedomie je maximalne
potlacene, nevedomie pracuje." - myslim ze zvierata sa daju v pohode
zhypnotizovat tiez. - nechcem tym povedat absolutne nic akurat mi vrta v
hlave ta definicia od ktorej by sa trebalo odpichovat.
ado.\

Vsetko je otazka definicii.
	Vzdelatelnost. Co je to? Aj zviera vies "vzdelat".
	Uvedomele konanie. - Ak vychadzam z toho, co si pisal, pokladas
zvierata za tvory reagujuce a konajuce len instiktivne, na zaklade prezitych
skusenosti. Ak ano, ako vysvetlis, ked pes, ktoreho pan sa dostane do
problemov, ide vyhladat pomoc? Nikdy sa s takou situaciou nestretol... ,
teda musi konat "uvedomelo".
	Co sa tyka piskajucich kmenov, bol to len taky podryp, ale opat si
reagoval mimo. Sposoby ktore si popisal vychadzaju:
	1. z anatomickych odlisnosti: jazylka - artikulovana rec.
	2. technologickych: ohen, pismo, elektronika.
Mimika apod., hadam nechces tvrdit, ze ju zvierata nepouzivaju. Ale preco
tie kmene piskaju, ked maju moznost artikulovat? Vedia sa naucit... , to aj
simpanz. Na urovni svojej inteligencie a obmedzenych anatomickych
prostriedkov.
	Ale nevyjadril si sa k sebauvedomeniu, ako definicii vedomia.
"Clovek je jedina ziva bytost, ktora je schopna uvedomele jednat, pracovat,
vyrabat a ovladat aktivne a ucelne prirodu samu "
	A co bobor... , a nehovor ze ide o instinkt. Ved sa musi prisposobit
prudu , vybera si vhodne miesto na rieke, opravuje... to nemoze byt nauceny
instinkt (vrodeny), pri tom treba mysliet. Aspon podla mna. Co sa tyka
nastrojov, pouziva ich viac zivocichov.
		dusko